Gå til innhold

matt svart - noen som vet?

Ranger emnet


slire_sladd

Anbefalte innlegg

vurderer å lakke hele sykkelen min i matt svart.

men hvordan er det å holde det pent? noe spes man må tenke på?

hvordan er det å få bort insekter ol som jeg har frontet med i 150kmh+? lakken er jo ikke akkurat glatt...

 

er det et helvete å holde rent og pent?

falmer svart matt fort?

 

noen som vet?

 

mvh

Thomas

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du klarlakk utenpå en matt lakk, så blir den blank....

men du får matt,silkematt klarlakk eller du kan bruke mattningsmiddel.

 

En matt lakk er like glatt som vanlig blank lakk og er like "enkel" å holde ren.

Så sant det ikke er sprayboks lakk vi snakker om da.

 

 

Er ikke helt enig i at matt og blank lakk er like glatt. Det er overflaten av lakken som avgjør om den er blank eller ikke. Grunnen til at vi opplever en overflate som blank, er at den glatte overflaten vil reflektere alt lys tilbake i samme retning. Matt lakk er ruglete i overflaten, og vil reflektere lyset i alle retninger. Derfor ser vi ikke den som "shiny". Det er det samme for matt klarlakk, eller hvilken som helst annen lakk med mattningsmiddel. Dette middelet påvirker rett og slett overflatestrukturen i lakken. Du har sikkert opplevd matte tørrsoner når du lakkerer, de blir matte fordi lakken ikke flyter ut og blir glattm'm

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bommer litt der Finepix.

Mattemiddel gjør ikke at strukturen i overflaten endrer seg.

Matt lakk blir like slett som blank lakk, men det som gjør at den oppfattes matt, er endring av pigmentene i lakken.

 

 

Hvorfor blir da klarlakk matt av mattningsmiddel, den har jo ikke pigment?

 

Og hvorfor blir matt lakk blank når du har på vanlig klarlakk? Det vil jo ikke påvirke pigmentene i den matte lakken under?

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarlakk inneholder pigmenter og solfilter. Har man i mattemiddel så påvirkes de stoffene i klarlakken som gjør at den blir blank.

Matt lakk blir jo blank hvis du har klarlakk over selvfølgelig.

All metallic lakk(baselakken) er jo matt før klarlakken kommer på.

 

 

Vel, jeg skal ikke være alt for sikker på selve funksjonen til mattemiddelet, men jeg mener at jeg lærte at det påvirker strukturen i overflata dengang jeg tok lakkererutdanning. Men at det er forskjell i overflata på matt og blank lakk er jeg sikker på. ;)

 

 

Når du ser på f.ex en mattsvart overflate i sollys kan man se at den ikke er helt ensfarget, den kan nesten minne litt om en svært finkornet metallic-base. Dette kommer av at lyset reflekteres i flere retninger, og derfor oppleves som endring i farge.

 

Og hvis du rubber og polerer matt lakk vil du merke at den blir blankere...

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår