Gå til innhold

Spm om turbomotor i 242.

Ranger emnet


ovlov86

Anbefalte innlegg

Driver å kikker litt på gamle 242'er fra ca. 1975/76, og de er jo ikke akkurat overmotoriserte... :shake

 

Så det jeg lurte på var; er det egentlig mye som skal til for å sette i f.eks en B230ET eller en FT i en bil som har hatt forgassermotor, f.eks en B21a tidligere?

 

På forhånd takk.

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med samme operasjon nå, dog en 83 mod 240 med B230AT fra tidligere! Driver å setter inn B230FK -94. Jeg har skaffet det meste nå, men mangler diverse! Skal du ha B230FT/FK må du ha fordeler fra 240 med LH 2.4, balanseaksel fra motor med blokkmontert fordeler, Ledningsnett fra 240 med LH 2.4, Tankarmatur fra 240 med LH 2.4 + en del småting som jeg sikkert har glemt!

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosch har etter det jeg har funnet ut kun laget 2 typer motstand på dysene... det er Lav og høy-ohm. Så, setter du på høy-ohm, kan du selv velge størrelsen på dysene... og samme med lav-ohm... men da Må forkoblingsmotstanden være der.

 

Hvorfor finnes lav/høyohms-dyser?

Den enestegrunnen til at deti alle hovedsak brukes lavohms-dyser er for å lage en raskere dyse... Mer strøm istedenfor spenning skaper et sterkere og raskere oppbygging av magnetfeltet som "åpner" dysa, og dermed får man en mer presis/raskere dyse... ulempen er kostnadene med ekstra-motstanden, som det meste av spenninga legger seg over.... hvis noen skjønnte noe av det.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Bosch har etter det jeg har funnet ut kun laget 2 typer motstand på dysene... det er Lav og høy-ohm. Så, setter du på høy-ohm, kan du selv velge størrelsen på dysene... og samme med lav-ohm... men da Må forkoblingsmotstanden være der.

 

Hvorfor finnes lav/høyohms-dyser?

Den enestegrunnen til at deti alle hovedsak brukes lavohms-dyser er for å lage en raskere dyse... Mer strøm istedenfor spenning skaper et sterkere og raskere oppbygging av magnetfeltet som "åpner" dysa, og dermed får man en mer presis/raskere dyse... ulempen er kostnadene med ekstra-motstanden, som det meste av spenninga legger seg over.... hvis noen skjønnte noe av det.

 

skjønnte det fint jeg :P

 

er jo tross allt en grunn til at man bruker Lavohmsdyser på motorer med mye turtall bla. og større dyser, da disse på lavere forbruk må ha veldig kort åpningstid...

 

har man lavohmsdyser kan man også bruke mindre for-motstand (hvis styringa tåler det vel og merke)for også å få høyere spenning på dysa i tillegg = mere effekt på dysa = enda kjappere dyse... men seff har man en sterk nokk styring som tåler at man fjerner motstanden helt kan man svi dysa istedet :P

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er spesielt på store dysene dette betyr noe i praksis, 7-800cc og oppover.. jeg har 1000cc på min, og fikk en del "tyn" her og der om at det var alt for stort, å burde isåfall legge opp med dobble dyser, å kjøre noen små på 0-3000rp,. og di store etter det.. men min svier(sller sveiv:p) som ei klokkke på tomgang på 8-900rpm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår