Gå til innhold

PPD prosjekt, dreie gjenger ++

Ranger emnet


loqron

Anbefalte innlegg

Går på mekanisk også skal vi ha avsluttene PPD prosjekt. VI kunne velge mellom 4-5 oppgaver og jeg valgte og lage en trommelaksling med mutter

Så er det bare gjengene som er problemet. Jeg har dreid utvendige gjenger men da var det snakk om 1/6 toms gjenger.

Og de gjengene som skal på trommelakslingen er Metriske gjenger (M20)

Og det har jeg aldri innstilt på en dreiebenk før..

 

Vi har ikke sånn datastyrte (heter noe på 3 bokstaver)

på skolen så vi skal bruke manuelle dreiebenker.

Men hvordan innstiller jeg dreiebenken sånn at den lager M20 gjenger, kikket på den listen som er med dreiebengen men fant det ikke..

 

Grunnen til at jeg spør her er at jeg ikke har verksted før på torsdag og jeg har lyst på en "head start" sånn at jeg slipper og være avhengige av læreren.

For vi er 15 i verksted og jeg tror læreren kommer til og bli bombet med masse spørsmål....

 

Så er det noen dreiere/hobbydreiere her ?

Og hva heter de datastyre dreiebenkene nå igjen?Har det på tungen..

 

CNC var det ja, tenkte hele tiden på UNC men det er jo gjenger :bok

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må velge mm gjenger på en spak først, så finne stigning på gjengene og stille inn det riktig... Det er en sånn tabell du finner det fram i... A5 for eksempel står det når stigninga skal være "den og den" så stiller du inn på det, mm gjenger og lite RPM på maskina....

 

Tror jeg... Er en stund siden jeg drev med det her...

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra det der.... slå opp i en gjengetabell. det er vel sikkert rundt 2.5-3 i stigning på M20 (5 år siden jeg holdt på med dette) Still inn og slå inn gjengeskruen. Denne må du ikke ta ut igjen da dette vil medføre at du IKKE treffer på gjengene rett neste gang. Kjør gjengematinga fram og tilbake på lav hastighet til du får rett indre diameter... ( det indre i gjengene) prøv på en mutter om du er usikker..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vertfall to metoder og gjøre dette på, tverrsleide og toppsleide metoden.

 

Som sagt tidligere, bruk ledeskruen på dreiebenken og lås fast slik at man ikke kan forskyve gjengene. Det fører til at du ikke treffer rett på når du skal ta flere kutt.

 

Du kan ikke ta gjengene i et kutt, da brekker du dreie stål og du kan ødelegge mer enn det for og si det slik.Ta mange små kutt ved så lavt omdreiningstall som mulig på dreiebenken du bruker. Bruk mye skjære olje, ikke kjølevæske for det smører ikke like godt.

 

Angående toppsleidemetoden, den kan du stille i med grader, bruk den flankevinkelen som m20 gjengene har, jeg husker ikke hva den er men det finner du i verkstedhåndboka, og still inn toppsleiden på samme vinkel. Hver gang du tar et kutt skrur du litt på toppleiden, da tar du hele tiden et kutt på "en side" av gjengene og ikke et helt nytt kutt hver gang.

 

Tverrsleidemetoden benyttes også ofte men jeg fortrekker ikke den. Da stiller man inn ønsket kutt på sleiden og kjører et kutt før man tar flere påfølgende kutt.

 

Husk for hver gang du skal kjører tilbake stålet bør du trekke stålet fra arbeids emne.

 

Dette er veldig vanskelig og forklare uten bilder og vise til. Hvist du går grunnkurs mekaniske står det mye om dette emnet i lærebøkene dine.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil vite er hvordan jeg innstiller dreiebenken når jeg skal lage metriske gjenger. Jeg fant litt om gjenging i mekanikerpermen..Men det var dårlig foklart..

 

Skal jeg bruke toppsleidemetoden som "zoom zoom" beskriver. Det står at det er beregnet for store gjenger. M20 er vel stort.

 

OK stigningen er 2,5mm hva gjør jeg nå `? Og hvor er ledeskruen ?

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil vite er hvordan jeg innstiller dreiebenken når jeg skal lage metriske gjenger. Jeg fant litt om gjenging i mekanikerpermen..Men det var dårlig foklart..

 

Skal jeg bruke toppsleidemetoden som "zoom zoom" beskriver. Det står at det er beregnet for store gjenger. M20 er vel stort.

 

OK stigningen er 2,5mm hva gjør jeg nå `? Og hvor er ledeskruen ?

 

Ledekruen er den som går rundt under hovedsleiden din, den har ofte kvadratiske gjenger. Man kan låse fast hodesleiden på denne skruen slik at når man kjører benken går hovedsleiden automatisk med. Til høyere turtall påbenken, til høyere turtall på sleden.

 

Giringen på denne skruen, altså hvor fort den går i forhold til et vist turtall på benken regulerer du med forskjellige spaker. På benken er det ofte en plansje hvor det står hvilken stigning man får hvist spakene står i forskjellige stillinger. Giringen kan typisk stilles inn på metriske og tomme gjenger.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått på mekanisk i 1 skoleår nå, og aldri laget innvendige gjenger eller stilt inn dreiebenken på metriske gjenger?

 

Jeg slet med dette selv, men å stille inn dreiebenken må du hvertfall greie. Husk på at du må kjøre den inn og ut, du kan ikke sveive den ut, da vil du mest sannsynlig ikke treffe gjengene igjen.. Spør læreren din, er vanskelig for folk å forklare hvordan man skal gjøre slikt på nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår