Alucard Skrevet Mai 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2006 Har kjøpt meg en Opel Senator nå som jeg ville omlakkere. Men det jeg lurte på er om det er nødvendig med grunning når bilen allerede har ett lakklagg på seg? Og hvor mange lakk med klarlakk bør leggest på etter du har ferdiglakkert den med vanlig lakk? MVH Alucard Siter 2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro Prosjekt: 1983 Opel Senator-A X-biler 1985 Audi 80CC 1.8 1995 Audi A4 B5 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvomaster Skrevet Mai 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2006 trur det er lurt og matte biln ned og så sprøyte grunning på og så lakke.. Siter Volvo 142 dl Prosjekt Volvo 240 Glt Bruksbilen Volvo 245 Turboo! Opel Ascona b N/A tunded Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vw-Power Skrevet Mai 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2006 Holder å matte ned med 500-800 hvis ikke du skal sparkle, skal du sparkle så må du grunne. Legg 2 lag med klarlakk (legges når basen er matt) Siter 1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤ 1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤ 1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤ 2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤ 2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alucard Skrevet Mai 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Det skal ikke sparklest. Da må jeg kjøpe meg papir og gjøre klart til lakkering. :) Siter 2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro Prosjekt: 1983 Opel Senator-A X-biler 1985 Audi 80CC 1.8 1995 Audi A4 B5 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Matt ned lakken først ja, 800 vått er bra.. 600 hvis du skal grunne den først. Hvis du skal bruke base, dvs vanlig lakk uten metallic, så trenger man vanligvis ikke klarlakk. Noen velger å gjøre det alikevel for å få litt ekstra beskyttelse og litt mer "dybde" i fargen.. Andre bare blander strøk nr 2 med 20-25% klarlakk.. Så noen karer i USA som lakket en 71 Imperial.. De la på 5 strøk med farge.. deretter vannslipte de alt med 1000 og 1500 papir, med masse vann. Rubbet lakken og polerte.. DEN ble blank i fargen den... Det er da en annen måte å fikse lakken på... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orangemica Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Matt ned lakken først ja, 800 vått er bra.. 600 hvis du skal grunne den først.Hvis du skal bruke base, dvs vanlig lakk uten metallic, så trenger man vanligvis ikke klarlakk. Noen velger å gjøre det alikevel for å få litt ekstra beskyttelse og litt mer "dybde" i fargen.. Andre bare blander strøk nr 2 med 20-25% klarlakk.. Så noen karer i USA som lakket en 71 Imperial.. De la på 5 strøk med farge.. deretter vannslipte de alt med 1000 og 1500 papir, med masse vann. Rubbet lakken og polerte.. DEN ble blank i fargen den... Det er da en annen måte å fikse lakken på... du må ikke lure fyren. For det første er det vel ingen som sliper med 600 før grunning, 240 holder i massevis. det er bare og slipe med 600 tørt før lakkering, ikke denne jævla vannslipinga. dessuten er ikke base vanlig lakk uten metallic, base er selve fargen, som det legges klarlakk over, det MÅ du bruke om det er matallic lakk. Tett farge derimot, (altså ikke metallic) trenger man ikke klarlakk over. da kan man bruke en 2k akryl lakk, Altså Lakk+herder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Jeg har lakkert litt, men er ingen lakkerer.. Så alle disse faguttrykkene kjenner jeg lite til. Det viktigste med å slipe ned lakken før lakkering er jo at man sliper ALT, slik at ny lakk eller grunning får godt feste.. Det med at jeg kallte det base var nok fordi jeg hørte en bruke det uttrykket engang.. Kan ha blitt blandet med yttrykket basefarger. dvs standardfarger som f.eks. ren rødfarge, blåfarge, gulfarge f.eks.. Ikke metallic.. Min feil.. Var ikke til hensikt å lure noen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Autotune Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 For å gjøre forvirringen total, og klare opp i noen faguttrykk. Det finnes i utgangspunktet 3 metoder å påføre lakk: 1-sjikt, 2-sjikt og 3-sjikt. 1-sjikt, her påføres 2 strøk lakk av samme lakktype, her snakker vi farger uten metallic, dvs "vanlige" farger som sort,rød,hvit osv. 2-sjikt, her påføres lakken i to separateomganger, og med 2 forskjellige produkter. Først en basefarge som gir fargen i lakkoppbyggingen. Den kan være metallic eller ikke. Til sist påføres klarlakk(blank eller matt)i 1 eller 2 strøk. 3-sjikt, her påføres først en bunnfarge, så en lasur av effektfarge og så klarlakk. Når det snakkes om tette farger, og at man ikke har klarlakk over, så skal man huske at man finner tette farger også som basefarge, altså at man må ha klarlakk over. Det er bedre å si 1-sjikt eller 2-sjikt, det blir bedre faglig uttale, og lettere for en fagmann å forstå når dere spør. Siter The Power of Six Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orangemica Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Det var en fin måte og forklare det på. Helt enig med autotune. i og med at det er mye snakk om lakkering blant folk i bilmiljøet er det vel helt klart at det kan bli misforståelser med faguttrykk ja EirikGT. men du var jo ikke helt på jordet da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alucard Skrevet Mai 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 Oo Tusen takk for svar. Bare enda mer forvirra da vel og merke. :p Får forhøre meg litt der jeg skal kjøpe lakken. Bilen blir matt svart, ikke metallic. Skal avgårde å kjøpe meg sprøyte og litt diverse i dag. Kompressor har jeg. :) Siter 2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro Prosjekt: 1983 Opel Senator-A X-biler 1985 Audi 80CC 1.8 1995 Audi A4 B5 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hello100143 Skrevet Mai 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 Legg ut bilder når du er ferdig da? ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.