Gå til innhold

Hva må gjøres for å bytte til turbomotor i standard -91 740

Ranger emnet


Aeomholt

Anbefalte innlegg

stemmer man bruker fledningsnettet, men dysene på ft/fk er ikke like som f..

 

trond, du kan jo være med meg litt så ser du hva som må gjøres og hvordan det er..jeg håper tore er med meg litt siden han har vært med på det samme før en gang, å hvis du er med meg litt så kan heller jeg være med å hjelpe deg når du skal til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør de med japansk bil da? De kan jo aldri få godkjent noe som helst :P

 

dette er jo volvo's godkjenningspapirer! det er volvo personvagner som har gitt ut dette og som fortellre hva de godkjenner/godtar i bilene..

 

gå in på volvocars.no og last ned den mappa du og..veldig grei å ha..fint med en kopi i bilen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer man bruker fledningsnettet, men dysene på ft/fk er ikke like som f..

 

trond, du kan jo være med meg litt så ser du hva som må gjøres og hvordan det er..jeg håper tore er med meg litt siden han har vært med på det samme før en gang, å hvis du er med meg litt så kan heller jeg være med å hjelpe deg når du skal til..

 

Har du kjøpt den 940en du snakte om, å ka ti tenke du i såfall å setta ann i?

96 Volvo 945 B230ft

94 Volvo 945 B230ft (vraka)

88-89 Volvo 740 B230f (solgt)

 

Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har kjøpt..men hysj fåreløpig... var ca 2% sjans for at det ikke gikk, men forsikringsmannen sa at jeg var så å si sikret bilen og lite kunn gå galt..får vite det i morgen, så kan sende deg en mld når den tid kommer..

 

blir nok til at jeg ridder de HELT ned før jeg gjør noe som helst, så om jeg får den nå før helga spør jeg nok om fri på jobb på fredag, så drar jeg ut alt som er i garasjen til farfar(der jeg skal gjøre det) og begnner å stripe ned..skal legge alt i kjelleren, som er varm og tørr..og det er jo greit.. og så skal jeg være med faderen på vårpussen på båten til uka, å så hadde det vært sinnsykt rått å fått motoren i til helga! men da er det intensiv skruing fra fredag etter jobb til søndags kveld!

 

 

hehe masse ot her nå..eller det går jo på tubamotor i 740 så;)

 

til trådstarter, hvorfor vil du ha nedi en ET og ikke FK/FT? myemye lettere jobb og veldig mye bedre motor! tror det er 86-87modellen som har alle de svakeste delen og, og er de dårligste ET'n..litt usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til trådstarter, hvorfor vil du ha nedi en ET og ikke FK/FT? myemye lettere jobb og veldig mye bedre motor! tror det er 86-87modellen som har alle de svakeste delen og, og er de dårligste ET'n..litt usikker

 

har ikke nevnt noe om hverken ET eller FK/FT. spurte bare generelt om en volvo turbomotor oppi en standard -91 740 og hva som måtte gjøres med bremser/drivverk/hjuloppheng for å få det godkjent.

 

Det elektriske er igrunn ikke det intressante her foruten at det er greit å vite hva som det blir minst arbeid med da.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som MÅ byttes for å få godkjent Turbomotor i en 740GL fra 1991;

 

-21mm krengings-stag eller tykkere (Forran!)

 

-Nyere dempere rundt baut, som minimum tilfredstiller kravene som volvo-demperene har. Det er Sachs som lager orginalt til volvo. Står overgangstabell bakerst i enhver SACHS støtdemperbok. KYB har samme lista bak i sin katalog.

Dog, enhver nisse på biltilsynet forstår at bilstein/Koni, etz tilfredstiller volvo sine krav og mer til, så dette burde gå bra.

Altså, du kan ikke kjøpe feks Biltemadempere.. som du sikkert forstår! :)

Du burde også kunne dokumentere at demperene passer til din bil... feks en kopi av sachs-katalogen.

 

- INGEN lekkasjer! (Min lekker..må nok bytte simring bak veiva før jeg kan godkjenne mitt motorbytte)

 

-Ting er skikkelig festet, eksosanlegg ser ok ut, komponenter er festet forsvarlig, etz.

 

- Skal du ha mer enn 135hk (FK) eller 165HK (FT), du ha bremsepapirer fra feks NAF. Koster 1500,- mener jeg å huske.

 

Og alt dette må du nok søke om er jeg redd...det må jeg, har laget en 3 siders søknad, hvor jeg i tillegg må legge til kopi av bremsepapirer, importpapirer på motoren(Henta fra sverige), og bilder av at nye dempere er montert(Ikke så lett å se feks at demperene forran er byttet for nissen på BT, innsatsdemperere..om du ikke har justerbar på toppen da;) )

 

Lykke til!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trådstarter, nå må du følge med på hvilke opplysninger du oppgir/ikke oppgir..

I dette tilfelle er det snakk om en -86 220hk 740tic motor i en -91 740

 

radial; veit ikke åssen dempere du har, men mine B8's har 40mm stempel, mens orginalene ar 20-25 eller noe sånnt..ser hvertfall LETT at det er saker:D hehe men forstår hva du sier.. derfor har jeg bilde av når jeg stapper demperen nedi fjørbienet;)

 

morten, jeg heter ronny..og ja blir fint med nye motor;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at du har en katalysatorbil (Allenorskregistrerte biler etter 1 januar 1989), og må derfor ha dette Selv om du bytter motor.

 

Her er ET-motoren helt ubrukelig, den har ikke lambdasonde engang, så du er pent nødt til å ha FT eller FK-motor (Ihvertfal sprutet).

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår