Gå til innhold

Div spørsmål ang. Turbo

Ranger emnet


Lord Gryphon

Anbefalte innlegg

ang ICen; er det plass til en vifte eller to bak den? disse vil hjelpe på ved litt lavere hastigheter, og bedre kjølingen hvis det ikke kommer nok luft til på "den vanlige måten"...

 

Joa det er vel altids en mulighet til at jeg kan få plass til det. Men da må jeg plassere den mellom motor og radiator. Dette kan da ikke være en bra plassering, med tanke på varme.

 

Hva med å lete etter en Pug T16 motor, da får du jo holdbar motor med 8,5:1 komp og komplett sprut osv.

 

Joa, men den motoren vokser ikke på trær eller. Og finnere man en som har så koseter dem flesk eller dem er billige og har gått et par runder rundt jorda.

 

Mi16 er ellers veldig bra å bygge på, en av de beste 16V toppene som finnes

 

forde som ikke viste det så i en BX 16v så sitter det en Mi16 motor :) Men at den toppen var så bra det viste jeg ikke. Hva er det som gjør den så bra???

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg jeg er av den oppfatning at en orginal T16 motor ikke tregner å være så mye dyrere enn å kjøpe alle delene hver for seg pluss motorstyring pluss byggekostnader, men det er jo klart der burde gå an å bygge billigere.

 

Mi16 toppen (ja, jeg visst det var samme, hadde 205 GTI og planer om Mi16 selv en gang) har kanaler og finish lik den andre får til når de er ferdige med å porte 16V topper. Selv professjonelle motorbyggere kvier seg for å begynne å porte på de toppene om du forlanger å se papirer på at resultatet blir bedre enn originalen :D

 

Personlig tror jeg at hvis du tenker lavtrykk turbo så hadde du sikkert fått omtrent like mye pulver og en mye morsommere motor om du hadde brukt pengene på større ventiler, litt sintere kammer og generell oppfrisking av motoren - vet om motorer som har gitt over 180 solide hk, med spjeldhus oppimot 200. Og da har du samme kurve som i dag, bare mer sprut helt på topp - kan jo knapt bli bedre enn det :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klart, det er vel mulig å få tak på en T16 motor. Jeg sikter på en 250 hk, blir nok turbo på meg tenker jeg. Da ratt en lavtrykks turbo. Har ikke helt funnet ut hva slags turbo ennå. En annen grunn til at jeg vil ha turbo er at det ikke er noen som har putta en turbo i en BX før. Viss man ser bort ifra turbo diesel.

Og da har du samme kurve som i dag, bare mer sprut helt på topp - kan jo knapt bli bedre enn det

Jeg er ikke så veldig imponert over kurven slik som den er i dag, er ikke moro før etter 4000 rpm. Litt trykk som kommer tidlig ville nok ordne litt på det.

 

Har sett Mi16 motor med 324 hk. Det begynner å bli mye på fram hjula.

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn sett er det nok lite som kan konkurrere med mellmregisteret i en turbomotor - men jeg syntes 205 Mi16 var ustyrtelig gøy, den bare hyylte :D

 

I en lett 205 føltes ikke motoren så tynn i bunn... (hvor tung kan en BX være da? ;) ) Dro ivrig etterhvert som turtallet passere 4000 som du sier, første rett i sperren, andre gir rett i sperren, ufrivillig glis, neste gir rett i sperren, glis fra øre til øre, fjerde gir rett i sperren, gliser som en tullig og kan ikke for det... begynte å gå tom for gir i femte, da begynte bilen å bli litt vel ivrig i hekken og :D

 

Lånte en sånn en helg, tilbragte mange kilometer på svingete tofeltsvei vest i vestfold. Ettersom det var umulig å få godkjent ble det ingen handel... angrer enda på det (selv om jeg innerst inne vet at det var best sånn, 205 er laget av papp og sølvpapir og før eller senere drar du av baklengs... :eek:)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min BX veier iallefall over 200 kg mere enn en 205. Tørvekta på en bx er 1000 og litt, 205 har 800 og litt. Merker nok de kilone ja.

 

En grunn til at min er tynn i bunnen er at motoren har gått over 300000 km. Brodern har en Mi16 som har gått 140000. Det er litt mere sprut i den motoren.

 

Jeg skal bytte motor før jeg montere turbo ja :)

 

Det er da vel mulig å få godkjent en 205 med Mi16 motor. Var en på vålerbana i vår. Og jeg vet om en med 280hk som er godkjent for vei. Så mulig er det.

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte det som var om Mi16 motoren jeg. Men jeg vil fremdels ha turbo i bilen min. Men fikse litt på toppen (større ventiler) Litt kvasere kam og turtalls sperre på 8000 rpm. Det kan bli moro det her.

 

Men du må ikke si det høyt at den motoren er så fin å trimme. Tenk om folk finner det ut ;) ikke bra.....

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår