Lord Gryphon Skrevet Juni 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2003 Skal ettermontee Turbo på bilen. Spm. 1. Har det noe å si hvor lange røra blir. Altså røret fra turbo gjennom IC og inn i innsuget? Spm. 2. Vil det ha noe å si om det blir et lite stykke fra eksos utblåsninga på toppen og ned til turboen? Spm. 3. Finnes det IC som har inntak og uttak på samme side. Eller er dette noe som må lages? Motor spec. 1.9 16v 160 hk 8:1 i komp. Planlagt trykk på turbo 0.8 - 1.0 bar... Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Juni 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2003 Originally posted by Lord Gryphon Skal ettermontee Turbo på bilen. Spm. 1. Har det noe å si hvor lange røra blir. Altså røret fra turbo gjennom IC og inn i innsuget? Spm. 2. Vil det ha noe å si om det blir et lite stykke fra eksos utblåsninga på toppen og ned til turboen? Spm. 3. Finnes det IC som har inntak og uttak på samme side. Eller er dette noe som må lages? Motor spec. 1.9 16v 160 hk 8:1 i komp. Planlagt trykk på turbo 0.8 - 1.0 bar... 1: Ja. Lengre rør gir litt mindre respns og det blir litt vanskleigere å bygge trykkk desto lenger rør du har.. Men så lenge du ikke har 7-8 meter oppi der, så går det nok bra:) 2: Du må jo ha en manifold.... 3: Det kryr, cossier har vel slik bla.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Gryphon Skrevet Juni 25, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2003 Tror det blir 2.5 - 3 m. fra turbo til innsug. Dette bør da med andre ord gå bra. Fint... For å få plass til turboen så blir det en 0.75m fra toppen og ned til turboen. Går dette bra? Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30-Cab Skrevet Juni 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2003 Cosworthen (hvertfall Vingebilen og Sedanen) har ikke luft inn og ut på samme side på IC'en, men det er en IC som jeg tror vil kunne settes på en del biler pga kurant størrelse og form... Vet ikke hvordan det er med escorten... Siter 2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Gryphon Skrevet Juni 27, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2003 Jeg gikk over planene mine i dag og kom fra til at den første veien jeg hadde tenkt å dra røra gikk ikke. Så jeg må ha en som har luft inn/ut på hver sin side. Har du måla på en cossie IC. L/B/H Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JROdden Skrevet Juni 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2003 IC med inntak og uttak på samme side... som denne? http://www.crazytuning.com/catalog/product_info.php?cPath=21_34_35&products_id=100 -jr Siter -jr @ jro alfakrøll rangerbox.net Polo 1.0 50hk, 0-100 i løpet av formiddagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbothomas Skrevet Juni 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2003 Originally posted by Lord Gryphon Tror det blir 2.5 - 3 m. fra turbo til innsug. Dette bør da med andre ord gå bra. Fint... For å få plass til turboen så blir det en 0.75m fra toppen og ned til turboen. Går dette bra? 75 cm er kanskje litt vel langt mellom turbo og blokka. Husk at luft kjøles ned mye på denne veien, da mister du volum inn i eksoshuset og dermed vil turboen spole opp seinere. I det minste må du isolere grenrøret ditt skikkelig. Det var høyt trykk du har tenkt å kjøre med på en NA bil... Bytter du innmaten i motoren også? -hvis ikke bør du halvere planene dine om trykk. Siter Thomas 07 Commander 3,0 CRD 7 seter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Gryphon Skrevet Juni 27, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2003 Er ikke 8:1 lavt nok i komp? Da har jeg senka det fra orginale 10.3:1. Dette må da være lavt nok... Jeg håper da det ellers så begynner det å bli veldig dyrt viss jeg skal noe lengre ned. Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboXs Skrevet Juni 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2003 eller hva med å bruka en ic fra 9,3 diesel. denne har yttak på bare e side Siter Bmw M3 Turbo Nissan king-cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juni 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2003 8:1 i komp vil nok gjøre lykken. Er ikke helt feil med 8,5:1 heller, og da vil bilen også gå litt bedre når den ikke har noe ladetrykk. Ang. IC: spesialbygde IC'er er sinnsykt dyre (jfr. prisen på HKS og Trust osv.). Hvis ikke airflowet igjennom motoren blir helt vanvittig, så vil man muligens klare seg med en IC fra Saab 9000/9-3/9-5, Toyota HiAce, Merc Sprinter, osv. En brukt IC hos høggeren koster slett ikke så mye som man kunne tro. Kan også ta IC fra en lastebil, og bare kutte av noen celler, så den får plass bak fronten på bilen. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Gryphon Skrevet Juni 29, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2003 Hvor viktig er det med IC, jeg vet at den trengs for å kjøle ned lufta fra turboen. Men må man ha en som er omtrent like stor som hele fronten på bilen. Skal ikke bygge noen værstings motor her. Blir på omtrent 250 - 275 hk når den er ferdig. I fronten av bilen min har jeg ikke all verdens med plass. Men jeg har plass til en som er omtrent 50 cm i bredde, 20 i høyde og 20 i dybde. Er dette plass nok til en som gjør nytta si? Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Men jeg har plass til en som er omtrent 50 cm i bredde, 20 i høyde og 20 i dybde. Er dette plass nok til en som gjør nytta si? Dette vil nok være tilstrekkelig størrelse, tror jeg. Hvis den likevel ikke kjøler godt nok (f. eks. hvis du har en liten turbo du kjører _mye_ trykk fra) så kan vanninsprøytning eller vann og methanol, eller bare methanol være en bra å kjøle ned innsugslufta på. Hvis du kjører ren methanol inn i motoren, så vil du oppleve en grym kjøleeffekt! Ang. eksosmanifiold: Jo nærmere turboen er eksosportene, jo bedre. Du kan jo tenke deg hvor mye effekt du får hvis du setter turboen helt i enden av eksosanlegget? :) Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Originally posted by tekNetium Ang. eksosmanifiold: Jo nærmere turboen er eksosportene, jo bedre. Du kan jo tenke deg hvor mye effekt du får hvis du setter turboen helt i enden av eksosanlegget? :) Hmm. Ta en titt på de firesylindra turbomonstrene de kjører drag med i usa, så får du se at grenrøra er lange som et vondt år, og de henter jo ut 800hk av to literen sin... Lengden på primærørene bør egentlig regnes ut ifra motordata, slik at man unngår at mottrykks pulser slårtilbake mens eksosventilene er åpne. Det meste funker, men ikke alt er optimalt. Jeg har inntrykk av at ganske korte eller ganske lange rør pleier å funke bra. Angående I/C høres det ut som om en cossi cooler vil passe bra. Kjøpe min?:D Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Juli 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 Ideen med å ha korte grenrør er jo å bevare så mye som mulig av den termiske effekten som er i eksosgassene... derfor kan det være like bra eller bedre å ha f.eks lange kjeramikkbelagte rør, enn korte, uisolerte rør, som har stort varmetap. disse bør jo også være så like i lengde som mulig, nettopp på grunn av disse pulsene i eksosen...dette er grunnen til at flere eksosrør fra toppen kan tres inn ett rør med samme dimensjon uten å skape mottrykk; ingen av disse sylindrene kan da blåse ut eksos samtidig.... en annen fordel med å samle flere av rørene er å holde volumet i disse så lavt som mulig, samtidig som de flower nok; dvs raskere respons.. ang ICen; er det plass til en vifte eller to bak den? disse vil hjelpe på ved litt lavere hastigheter, og bedre kjølingen hvis det ikke kommer nok luft til på "den vanlige måten"... Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen Skrevet Juli 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 Hva med å lete etter en Pug T16 motor, da får du jo holdbar motor med 8,5:1 komp og komplett sprut osv. Mi16 er ellers veldig bra å bygge på, en av de beste 16V toppene som finnes :D Siter Espen evo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.