Gå til innhold

Bilen skal moddes, tips ønskes.

Ranger emnet


Ståggå

Anbefalte innlegg

.. bygge om til Turbo? det er en god arbeid , og vil koste det en 50 - 70 000 minimum (inkl delebil) . Så spørs det hvor god motoren på donorbilen er. Det er frykteig dyrt å overhale desse motorene.. En S2 motor får du for 15 -20 000 , en 968 motor litt mer.. Desse er mye lettere å tilpasse og en får 220 -240 hk ( en turbo har 220 , en Turbo S har 250 )

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at det blir så dyrt? Fikser jo fort en delebil for 30-35000.

 

 

En komplett Turbo delebil?

 

 

Vel.. For det første så trenger man nok Turbo fronten for å få kjølinga på plass..

 

For det andre er desse motorene vare for trimming. Om en skal trimme må en gjøre det riktig. Alusil belegget har vist seg nesten umulig å fikse ved honing , det er ihvertfall en kortsiktig reperasjon. Bortsett fra det er Alusil belegget ganske sterkt og flere merker fulgte etter ved bruk av alusil i motorene fesk mercedes v12`ern og Audi v8 4,2litern .( de dyre motorene)

Problemet er trimminga som mange gjør med en turbobil er å bare skru opp ladetrykket. Vel uten skikkelig mapping og litt magerblanding så kan en tenke seg hva som skjer...'

 

Stempel er det nesten umulig å få tak i lenger. Om en ikke vil spesialbestille fra Mahle. 4 Stempel koster da ca 1500$ . Og det har vært spørsmål om legeringene på de nye stempela har samme legering som de gammle. Sylinderklaring på en slik motor er på 2/100mm .. Porsche sier utslitt på 4/100

En god 400hk Turbo motor er priset mellom 70 og 150 000kr ferdig til norge....

 

Cossworth som er en racermotorleverandør og som også selger teknisk design leverte 7-9/100mm på sylinderklaring på Sierra Cossvort.. her er det støpejernsblokk så det sier vel noe om konseptene.. støpejern vs alu.

 

 

MEN , om motoren er het i orden og sylinderene ser bra ut er det ikke noe problem. Motoren er teknisk ganske skuddiskre orginalt. Med bankesenor og klr regulerte kunne den forskyve tenninga 3,6 og 9 grader om den fikk banking. Samtidig som den regulerte turbotrykket.

 

 

Et annet problem er ledningsnettet dette må trekkes om en god del...

 

Det er noen få som har bygd om en n/A til turbo, men når en får en litt løen turbo til litt over 100 000kr så spørs det om det er verdt det.. En ombygd bil til Turbo vil aldri være verdt så mye mer en orginal N/a..

Det mange gjør er å putte nedi en s2 eller 968 motor.. Den er vist mye mer bolt on og en får like mange hk. Med mulighet til enda mer..

 

 

Og med 40 000 til rådighet er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde puttet ned i..

 

968 motor med variocam 3liter, 16v med variocam og 240hk.. litt justering og optimaliserin og 280hk burde være innenfor rekkevidde. Dessuten er det ganske mange som nettopp har gjort denne konversjonen så en får oppskrift på de delene en trenger utenom.

 

 

 

En 944 Turbo har 2,5l 8v med 220hk ( turbo s har 250)

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shopping List

 

You all have been waiting very patiently for the "shopping list" for this conversion. I will do my best to outline below what you will need to do this conversion, and the approximate cost of each item.

 

Porsche 968 3.0L engine (duh)

Try to get one that is complete, with everything from the radiator to the firewall, DME include. It will make your life easier.

$3,500

 

Porsche 944 S2 clutch, flywheel, pilot bearing, flywheel sensor mounting bracket

$250 (used from 944 Ecology.com)

 

Custom fuel lines

$200

 

Custom exhaust fabrication

(You can get away with a total 968 stock exhaust I believe, but don't quote me on that.)

$600

 

Cone air filter (preferrably K&N)

(You'll need to get a small section of PVC pipe, unless you want to pay someone $150 for a "conversion kit.")

$80

 

Og så trenger du noen timer med arbeid...

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår