Gå til innhold

Bygge om fra 230K til 230F/FT/FK

Ranger emnet


Rabagast1

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt rundt om det å bygge om fra en B230K til enten FT eller FK.

 

Noen steder står det at det bare er "plug'n play", mens andre steder står det at man må bygge om til F-motor først, før man setter inn FT evt FK. Er det tilfelle?

 

 

Lurer også på om det er slik at hvis jeg setter inn en FK-motor, at jeg kan beholde diverse drivverk, som bakaksling og bremser? Og må noen av disse delene byttes hvis jeg skal sette inn en FT?

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke bygge om til F først..men hvis du har F fra før så blir det litt enklere..drivverket ditt og bremsene kan være standard så lenge det er i god stand..få tak i ledningsnett tilpasset din bil uten F motor, kast inn en FT/FK og have some fun!

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, leste den guiden, men der sto det at han bygde om til F for senere å kunne sette i FK/FT. Anyways(aldri nøye:P) hva må jeg regne med å betale for en sånn motor med alle deler, gjerne i sverige?

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, leste den guiden, men der sto det at han bygde om til F for senere å kunne sette i FK/FT. Anyways(aldri nøye:P) hva må jeg regne med å betale for en sånn motor med alle deler, gjerne i sverige?

 

Spørst ka stand den er i. Men for ein strøken ft/fk så må du nok ut med 1000-15000

Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT)

Motorhispania Furia 2002mod

Suzuki zr chopper 89mod(solgt)

Honda pxr(borte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørst ka stand den er i. Men for ein strøken ft/fk så må du nok ut med 1000-15000

Renger med at det skal være 10000 - 15000....

Stemmer nok bra det...spørsmålet er om du kan bruke deler fra den du har (jeg kjenner ikke B230K motoren), men fikk selv kjøpt en B230 FK motor fra en 940 1998 med dokumentert 46137 km for 4.700 NOK... I tillegg kom eksosmanifold, 3" JT, Garret turbo, dyser, IC, fordeler (må flyttes fram), hjelpeaksel med 2 x "tenner" (oljepumpe og fordeler) samt styringsbokser. En del av dette kan kjøpes brukt til en rimelig penge.

 

Men et par tips for de som vil handle i Sverige; a) husk at dersom du reiser over selv kan du ta med deg deler/motor osv. som reisegods avgiftsfritt tilbake til Norge for inntil NOK 6.000.- per person dersom du er ute av Norge i minst 24 timer og b) be om å få kjøpt ex MVA i Sverige (det får du når du kjøper for utførsel/eksport fra Sverige). Dermed blir prisen i NOK ganske hyggelig; først 25 % MVA-fradrag og deretter en valutakurs på ca. 0,83... så en vare til SEK 5.000.- inkl. MVA vil koste deg ca. NOK 3.300.-...og da slipper du å betale MVA inn i Norge...

- Greit å vite vil jeg tro.

 

- Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn, det var jo greit å vite. Så om jeg tar med meg en kompis over grensen bare for å hente en motor(som vi får sendt til Tärnaby) så kan vi ha med oss 12K tollfritt tilbake?

 

Og er det noen som har noen forhandlere i sverige dere kan anbefale? Som også sender..

 

10000 - MVA = 7500*0,83 ca 6000 norske kroner?

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn, det var jo greit å vite. Så om jeg tar med meg en kompis over grensen bare for å hente en motor(som vi får sendt til Tärnaby) så kan vi ha med oss 12K tollfritt tilbake?

 

Og er det noen som har noen forhandlere i sverige dere kan anbefale? Som også sender..

 

10000 - MVA = 7500*0,83 ca 6000 norske kroner?

skal dere dele motoren i to??

 

dere kan jo få han til å skrive falsk kvittering, om dere vil riske noe..

jeg skal ikke anbefale deg noe, men det finnes over alt smutthull..

 

motoren til 780'en er tatt inn lovlig og det ble ltit peng i moms, men la gå.. fikk inn motoren til billigere penge, enn en godt brukt ft/fk ville kostet i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt bare bytte bil et sted på veien, fattern har en transporter med åkei bagasjerom til motor ;), siden dersom de ringer tollerne(det tar vel en halvtime fra grensen til Tärna) og det kommer tollere i mellomtida vil de stoppe han med hengeren, og vi kan si at vi slapp den av på hytta... ;) Og kassebilen kjører gjennom uten stress :p

 

Så å få med seg deler over grensen her oppe er ikke noe problem. Kan ta med en hattfjelldaling, de kan dette med å snike med seg ting forbi tollen(som ca sjelden er der) :p

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer slik at du nok må hente varene/motoren selv hos selger/forhandler; da kan han slå inn/registrere varen som avgiftsfritt/MVA-fritt salg (for eksport); det kan han ikke dersom varen sendes internt i Sverige og dermed får du ikke MVA-fradrag. Dessuten må du være ute av Norge i minst 24 timer...

Og ja, du kan ta med deg en kompis og ta med varer til 12K tilbake sammen, men pass da på at hver enkelt vare ikke overstiger 6K i verdi for da må det betales MVA på HELE kjøpesummen for denne varen.

- Kan derfor ikke se at det derfor er behov for å trikse eller lage flere kvitteringer e.l. fra Sverige...hvilken bruktdel ifm. bil koster over SEK 9.000.- ? Husk at f.eks. turbo eller IC som også brukes på andre biler kan demonteres fra motor og således regnes som egen vare/enhet....men du får ikke demontere blokk, topp, bunn osv. da dette regnes som en enhet. Men jeg tror du kommer langt med SEK 9.000.- for en "renset" motor...

 

- Dette har jeg sjekket nøye med TAD (Toll- og AvgiftsDirektoratet) før vi handlet i Sverige.

 

Og for ordens skyld; regnestykket er slik at du må dividere prisen i SEK på 1,25 for å få pris i SEK ex. MVA og deretter multiplisere med kursen (som nå er ca. 0,83 om du handler med VISA e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så jeg kan ikke få sendt den til Tärna og få den momsfritt altså? Piss...

 

Jeje, har tilgang til hytte i Hemavan, så 24 timer skal gå greit.

Tenker på med "rensa" motor?

 

Og har dere noen forhandlere å anbefale da?

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

- Bare et par ting til; du må selv kunne godtgjøre/bevise at du har vært utenfor Norge i minst 24 timer. Derfor er det lurt å ta vare på kvitteringer for bespisning, overnatting, drivstoffylling osv. som viser dato/tid. Dessuten vil kvittering for kjøp av deler også kunne være en del av "bevisene" dine. Om du reiser et stykke inn i Sverige for å handle vil det naturlig være en grense for hvor raskt du kan være tilbake i Norge...

- Og grensen på 6K gjelder per person.

 

- Dessuten må du passe på at valutakursen ikke skaper krøll dersom du er oppunder grensen på 6K; her kan du gå inn på toll.no og finne kursene som benyttees for omregning til NOK. Disse oppdateres ukentlig og vil gi deg eksakt grunnlag for beregning. VISA-kursen e.l. gir deg bare omregning i forhold til hva du selv må betale men denne kursen kan avvike fra TADs omregningskurser.

 

Med renset motor mener jeg motor uten dynamo, starter, vannpumpe o.l.

 

For forhandlere og deler kan du jo søke på bildelsbasen.se (finnes sikkert flere baser) og da kan du også søke på bilmodell, deler, årsmodell og km-stand (dvs. mil) mv.

 

- Ingen grunn til å forsøke å være kreativ med juks, flere kvitteringer e.l.; tollbestemmelsene er blitt såpass liberale når du selv bringer med deg varer som reisegods...

Dessuten kan du jo ta med deg noen/flere på tur og ha en fin tur i tillegg nå som vi (snart) har sommeren her...

 

- Men ring og avtal med forhandleren/forhandlerne du kjøper deler av før du reiser over slik at delene kan reserveres for deg og avklar med det samme at du vil ha kjøpet/kjøpene MVA-fritt.

 

- Lykke til med jakt på 240-deler !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar og hjelp da =) Skal se hva jeg får tak i. Hadde håpet å finne en FT eventuelt en FK forholdsvis billig.. *ønskeseg*

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår