Gå til innhold

Zetec: Trans Am Firebird ("Budsjett")

Ranger emnet


Zetec

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe, er nesten litt mye sol :D

 

Har nå fått lyd i høyttalerene og alt det er på plass, bilder kommer nok litt senere når jeg har mer tid til det, så nå begynner vi på subkassa bak, har fått litt forskjellig input på åssen vi kan løse det, så nå begynner vi bare å bygge, så tar vi det litt etterhvert ;)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg av typen som liker god lyd i bil, men har null peil på slikt, og i tillegg er jeg amcar fan (og trans am/firebird er favoritten min..hehe) så jeg syns det er genialt gull at dere bygger i en slik bil!! gleder meg til å se ferdig produkt! håper dere kommer til skien en tur og, sånn at man kan få høre på det greiene der! :)

 

og som en ide til bass plassering, er det ike mulig å sette det opp som en T a?? med de 3 øverste som de står, og den 4.e bak nr 2 der.. vetta faen jeg men, kan jo hende det funker.. hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da tenkte jeg at bilder og tekst var på sin plass :)

Endringene som ble gjort i går etter mye om og men, var desverre at vi måtte droppe 2 av 12" subbene, vi har funnet utav hvor de skal plasseres, men for å få nok kassevolum måtte vi hatt større plater og det hadde vi ikke tilgjengelig i går, derfor ble det 2 stk denne gangen, så blir det vel ett glassfiberbygg i løpet av sommeren.

 

Her holder vi på å demontere anlegget til den tidligere eieren av bilen.

DSC00331.JPG

 

Stort sett alt av kabler ble også tatt ut, så la vi opp det meste nytt fra Biltema ;)

 

Her ser dere ett par bilder av dashen og de orginale høyttalerene (som det stod Made i Japan på baksiden?!) Jeg anbefaler alle som skal bytte høyttalere foran, og fortsatt benytte samme plassering som orginalt bruke 4" som ikke bygger dypt, her er det jævli trangt på fører siden pga speedometer og vent-rør. Vi brukte 5,25" og det gikk på håret.

DSC00339.JPG

DSC00340.JPG

 

Ta også ut setene når du bygger anlegget, det er verdt all frustrasjonen. Dette er noe jeg vet av erfaring da :D

DSC00343.JPG

 

Braketter til komp.sett i dashbordet ble laget i 8mm MDF, som ble trukket i sort vinyl.

DSC00344.JPG

DSC00345.JPG

 

Her ser dere komp.settet på plass i dashen:

DSC00347.JPG

DSC00359.JPG

 

Vi delte hele prosjektet i to,

Den ene halvdelen var montering av spiller, komp.sett foran, 6x9 bak og alt av kabler, den andre halvdelen var subkassen.

Faen for ett bagasjerom å bygge subkasse i MDF hvertfall :D

Volum volum og volum er stikkordene her, det finnes ikke så så om det smalt i helvete og himmelen datt ned.

Har du kunnskaper om glassfiberbygging, så benytt deg av det i denne bilen!

Her er første bilde, her holdt jeg på å kutte til platene før de skulle skrus sammen. (den korte til venstre ble fjernet da vi droppet to av subbene.

DSC00351.JPG

 

Kassen er delvis montert :)

DSC00353.JPG

 

Og her er den på plass i bilen

DSC00356.JPG

 

Klaringen til bakluka, ja den finnes vel egentlig ikke, men vi fikk vinklet subbene noe sånn at subbene ikke slo rett i bakluka.

 

Spilleren ble plassert på sin "orginale" plass, her kunne vi se at det var kuttet i noen plast helt i bakkant av hullet, mest sannsynlig fordi det ikke er dypt nok for en vanlig spiller, så vær litt obs på det skal du montere spiller i en sånn bil.

Det er forøvrig også trangt bak der med tanke på ledninger osv.

DSC00352.JPG

 

Og her var også vår lille boosthjul til forsterkeren montert.

DSC00360.JPG

 

Noe dere lurer på, så bare spør ;)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, amatør!... derfor spurte jeg deg tidligere om dere hadde nok av plass til nødvendig volum til alle 4 elementene... men den bilen er vel "lengre" enn våres europeiske biler? isåfall kan man spille like/dypere bass med mindre kasser enn det anbefalte pga den "lange" avstanden fram til førerplasen ;) :popcorn ser du bygde bassrefleks og som kjent de trenger større kasse volum...

 

ellers "så" jeg etter dere igår kl 21 men det så stille ut... når blir dere ferdig 100%?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, amatør!... derfor spurte jeg deg tidligere om dere hadde nok av plass til nødvendig volum til alle 4 elementene... men den bilen er vel "lengre" enn våres europeiske biler? isåfall kan man spille like/dypere bass med mindre kasser enn det anbefalte pga den "lange" avstanden fram til førerplasen ;) :popcorn ser du bygde bassrefleks og som kjent de trenger større kasse volum...

 

ellers "så" jeg etter dere igår kl 21 men det så stille ut... når blir dere ferdig 100%?

hmms, 21 tiden ja, tja da holdt jeg vel på med kassen enda tenker jeg, utenfor kameraets rekkevidde ;)

 

Den kassen som er der nå skal trekkes, så er han som eier bilen fornøyd, og i løpet av sommeren skal vi lage en kasse som har samme utgangspunkt som den andre og som strekker seg helt inn mot seteryggen, og da får vi nok volum. (Men hadde som sagt ikke nok store mdf plater til dette.

 

Bygget portet kasse ja, pga "liten" forsterker og at den skal brukes i Bassrace.

Og lang er den bilen ikke, hehe...

Bildet hvor du ser bak til subbene med luka igjen er tatt fra førerstolen, du ser jo på bildet her at den ikke er særlig lang, hehe. dvs bilen kan jo være lang totalt, men det er pga laaaangt panser.

transam.jpg

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten å fortelle åssen lyden ble, og jeg ble meget positivt overrasket :) og det før de har fått spillt noen dager.

Dette er lyd jeg hadde vært fornøyd med i egen bil :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fint det her Zetec. Synd dere ikke fikk plass til alle 4 elementene nå, da.. Men det kommer nok :)

Detta ble så bra som det kunne på under 12 timer inkl. handlerunder og matpauser.

 

Sykkelen til dama ble jo også stjålet i natt, men jeg har da en viss peil på hva som skjer i området her, så tok meg ca 10 minutter å finne den, 2-3 kilometer herfra. ;)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår