Hot Rod Skrevet Mai 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 Endelig er det trykk på bilbyggingen igjen. Tok ifra hverandre '34 ramma i går kveld. Ramma består av to langsgående rammevanger pluss krysset og traversene. Alt er klinket sammen. Originalt er de to fremre "beina" i krysset forlenget slik at de løper langsmed inni rammeavgene i helt frem, og de bakre beina på samme måte bakover. Dermed er det jo dobbelt metall i bakre og fremre tredjedel av rammen. Dette er en kjent rustfelle i disse rammene, så jeg var litt spent da jeg tok dette ifra hverandre. 72 år gammel støv, sand og dritt kom til syne sammen med nesten ingen rust i det hele tatt. LITT flaks er det lov å ha engang iblant. Eller ikke bare flaks. Rammeskinnene var faktisk malt FØR de var klinket sammen! Grundig arbeid, eller hva? Og det er jo ganske genialt, for når man klinker, utvikles det jo ikke varme, slik som når man sveiser. Dermed kan jo delene males hver for seg FØR montering. Skulle likt å sett like grundig jobb på en bil idag... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ulfern Skrevet Mai 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 gm har vel ikke alltid vert like grundige tror jeg.. hadde en pickup vi restaurerte her.. da noen diagonaler og kryss var skjevt montert.. holder nok helt sikkert.. men kan ikke si det så grundig ut.. hehe.. Siter Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330 Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 Det samme gjelder for en kamerat's Pontiac Catalina cab '70. Da han fjernet interiøret ifm en resturering så han at stort sett ingenting av karosseriet var lakket på "vrangsiden". Ikke rart rusta får godt tak når gummilistene blir litt morkne slik at vannet slipper inn... Made with pride in the USA...:cool: Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thor_no Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 godt å se at du har lagt de fysiske utskeielsene til side :-) . satt det godt sammen, eller gikk det greit å få fra hverandre? kommer du til å nagle det på nytt når du monterer igjen eller sveiser du det. har du lagd deg jigg for monteringen? bilder ? hjemmeside? thor Siter thor 1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi. Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 godt å se at du har lagt de fysiske utskeielsene til side :-) . satt det godt sammen, eller gikk det greit å få fra hverandre? kommer du til å nagle det på nytt når du monterer igjen eller sveiser du det. har du lagd deg jigg for monteringen? bilder ? hjemmeside? thor Rammejigg var noe av det første jeg lagde meg etter at jeg kjøpte ramma. Sjekket at ramma ikke var vridd, parallell forskjøvet eller svai. Deretter bygde jeg jiggen så og si rundt ramma og tok en ny sjekk tilslutt at ramma ikke hadde blitt påvirket av jiggen. Slik har ramma stått boltet fast frem til nå. Karosseriet hadde jeg stående oppå mens jeg jobbet på det. Her er etpar bilder av jiggen. Først ett hvor ramma og karosseriet står oppå: På grunn av plassproblemer lagde jeg likesågodt en demonterbar karosseri-"Dolly" oppå jiggen. For at ikke karosseriet skulle komme altfor høyt opp, lagnde jeg det slik at jeg måtte fjerne rammen hvis jeg skulle klare å snurre det rundt: Det gikk egentlig greit å få den ifra hverandre. Noen av naglene satt så hardt at jeg måtte borre ut hele naglen, men ellers var det tut & kjør. Nå må jeg få rensket vekk litt dritt og rust, rette ut småbulker og tette noen hull (to-tre rusthull pluss mange originale som jeg ikke har bruk for.) Jeg kommer til å kappe vekk den delen av krysset som går inni de langsgående vangene, bolte rammenvangene fast på jiggen igjen og justere den 100% inn. Så sveiser jeg fast resten av krysset på samme sted som det stod originalt, bokser rammen fra forkant av krysset og fram og fra bakkant av krysset og helt bak. Jeg hadde hjemmeside, men den er nede etter at jeg byttet nett-leverandør. Har ikke opprettet den igjen foreløbig. Får se fremover hva jeg får tid til. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.