Gå til innhold

Forsinke spenningsøkning, eller forsinke spenningsfall?

Ranger emnet


emyr

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har montert alarm med fjernstart i bilen min. Har problem med att den ikke alltid starter, fordi den tror att bilen starter før den egentlig gjør det, den kjinner altså ikke lenge nok.

Så vidt jeg har forstått føler den spenningen på bilen, slik att den stopper starteren når spenningen øker, men dette blir litt for tidlig i de fleste tilfeller på motoren min.

 

Så hvordan skal jeg fikse dette?

 

Jeg har tenkt ut to løsninger selv, men greier ikke gjennomføre det uten litt hjælp.

 

1. Forsinke spenningsøkningen på ledningen som gir signal til alarmen om spenninga. Da må det til diverse komponenter som jeg ikke finner ut av selv.

 

2. Aktivisere relèet som aktiviserer starteren litt lengre. Dette kan kanskje gjøres med en RC-kobling i passende størrelse? Men vil dette ta knekken på relèet? Å kanskje forsinke påslag av relèet? For når strømmen begynner å gå ut av kondensatoren, vil vel relèet gå sakte av? Som kanskje ikke er sunt?

 

Det er snakk om 1-2 sekund lengre, det burde greie seg til å sikre start i alle tilfeller.

 

Alt 2. Virker på meg som det tryggeste alt..

 

Har dere noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Forsinke spenningsøkningen på ledningen som gir signal til alarmen om spenninga. Da må det til diverse komponenter som jeg ikke finner ut av selv.

 

2. Aktivisere relèet som aktiviserer starteren litt lengre. Dette kan kanskje gjøres med en RC-kobling i passende størrelse? Men vil dette ta knekken på relèet? Å kanskje forsinke påslag av relèet? For når strømmen begynner å gå ut av kondensatoren, vil vel relèet gå sakte av? Som kanskje ikke er sunt?

 

Det er snakk om 1-2 sekund lengre, det burde greie seg til å sikre start i alle tilfeller.

 

Alt 2. Virker på meg som det tryggeste alt..

 

Har dere noen innspill?

 

Kanskje du skulle få tak i et relè som er forsinket ved utkobling. Ved alternativ 2 så vil ikke relèet gå sakte av. Det vil gå av/på akkurat når en viss strømstyrke nås.

Bravo, Mike, Whiskey!

 

-E30 327 turbo

- 97 Octavia 1,9tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår