Jan Erik Johansen Skrevet Mai 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2006 det enkleste er vel bare å lodde i tillegg til å bruke kabelskoen. det er bare endene man trenger å fortinne, for det inni isolasjonen får ikke tilgang til luft. men det forutsetter jo at man får godt med tinn over det hele da, og helt inn til isolasjonen. hjelper lite at det ligger en kladd med tinn oppå kablen bare liksom, hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Mai 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2006 Tja, det er noe som heter diffusjon også og de mekanismene som forårsaker dette øker farten i takt med temperaturen. Diffusjon er enkelt forklart at luft, som er en suppe av Oksygen, Nitrogen og Karbondioksid og annet kommer seg gjennom isolasjonen med en fart bestemt av bl.a isolasjonstype, tykkelse og temperatur. Sjøl så vil jeg helst være på den sikre siden uansett, men det er meg da :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bården Skrevet Mai 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2006 jeg har hatt billige bilteam kabler liggende inne i huset som har oksidert gjennom hele driten... ikke bare i endene... men det var jo sånn 20kr meteren tull som ejg brukte til bakhøytalerne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Mai 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2006 Jeg har hatt blitema 33mm2 kabel i bilen i 4 år og den har ikke oksidert.. Og så har jeg hatt en noname 70mm2 som heller ikke er tinna i 2 år i tillegg, og den har heller ikke oksidert. Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zn00z Skrevet Mai 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2006 Det er vel en bil det er snakk om, ikke en båt som går i saltvann.... Ville ikke tatt det så veldig høytidlig om kabelen er fortinnet eller ei. Legg heller på noen cm med krympestrømpe over kabelskoene, så er du godt nok beskyttet til bruk i bil. Støtter deg der! Hvis det regelmessig går strøm igjennom kablene deres vil de ikke oksidere! Kanskje man f.eks skulle vært mer opptatt av skjerming og tvinninga i kablene enn hvilket stoff de er lagd av;) Jeg tror jeg hadde gått for biltemakablene om jeg var deg! Siter Liten MX-3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
im the bandit Skrevet Mai 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 ja! da går jeg får biltema kablene jeg altså! :D Siter BMW e-39 2000 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 har brukt biltema flere ganger uten noen oksyderingsproblemer. Men sist jeg kjøpte kabler så var det stinger da jeg får gode rabatter via VAG klubben. Også er fordelerboksene til biltema alt for små!!! Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddi Skrevet Mai 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 Et lite tips: Husk å kjøpe kabler som er tinnede. Belagt med tinn. Da unngår du at kopperet oksiderer. Oksidering fører til økt motstand og kabelen blir hard og stiv. Økt motstand fører til varmere kabel som igjen kan gjøre slik at isolasjonen på kabelen smelter. Ligger det andre kabler i nærheten av dette punktet kan disse kortslutte og resultatet av alt dette er bilbrann. Om forsikringen dekker dette dersom de finner brannårsaken, er noe uvisst. Mvh Pål Propaganda fra kabelforhandlere :( Biltema selger sikkert 100 ganger mer kabelsett enn noen andre her i landet, hadde de vært brannfarlige hadde de vært trukket fra markedet for lenge siden. mvh oddi Siter Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Mai 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 Propaganda fra kabelforhandlere :(Biltema selger sikkert 100 ganger mer kabelsett enn noen andre her i landet, hadde de vært brannfarlige hadde de vært trukket fra markedet for lenge siden. mvh oddi Dette henger jo på greip! Det er slik det er og slik kommer det alltid å være. Om vi selger mer kabler på dette grunnlaget er jeg ikke sikker på men det blir aldri brukt som et salgsargument. Jeg la det til da denne diskusjonen tok litt "av". I rest my case!:well Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik_N Skrevet Mai 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 Du kan også kjøpe tykkere kabel løst på biltema 275 ca for 6 meter 30mm2 kabel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
meino Skrevet Mai 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 når jeg kjøpte kabler ble det 50mm fra stinger(hyper) å da fikk jeg vite at jeg MÅTTE ha såppas kabel å ikke noe billig juggel.. men tvi tvi.. hadde sikkert spilt like bra med tilsvarende kabel fra biltema.. Siter Tar deg ikke på motor men tar deg på galskapen! *Audi A4 TdiQ* *King Cab 2.2 badass*solgt* *Sierra 2.0 IS *søppel* *arctic cat zl 500 *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddi Skrevet Mai 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 når jeg kjøpte kabler ble det 50mm fra stinger(hyper) å da fikk jeg vite at jeg MÅTTE ha såppas kabel å ikke noe billig juggel.. men tvi tvi.. hadde sikkert spilt like bra med tilsvarende kabel fra biltema.. hifibransjen er akkurat tilsvarende råtten, og folk liker å bli lurt. Det bevises jo ved at det i det hele tatt er kabler til 2000 kroner metern og oppover (LANGT oppover!!) på markedet:) kablene er gjerne retningsbestemte, må spilles inn osv. Men en blindtest med kabler til 100 kroner meter'n, DET er vanskelig å få til:) mvh oddi Siter Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Acidica Skrevet Mai 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2006 Jeg bruker 4 awg biltema kabler fra fordelingsblokka i bagasjerommet og ut til forsterkerne og har aldri hatt noen problemer med de, har også en noname 0awg fra batteri til bagasjerom, men tror ikke det er noe kjent merke for det står ingenting på den... Skal ikke uttale meg om Biltema er dårligere/bedre en f.eks Stinger osv, for jeg har aldri prøvd noe kjennt merke når det kommer til strømkabler. Men så lenge alt virker og bilen ikke tar fyr så driter jeg i hva som står på kabelen! :thumb Siter Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet? Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det? Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teknikeren Skrevet Mai 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2006 Kjøp RF kabler hos bilradiospesialisten, det er kabler som jeg aldri har opplevd oksiderer eller blir stive, de er veldig mye og gode å trekke / legge. De er heller ikke så jævlig dyre heller, prisen på RF har jo gått ned i det siste :) Siter V50 2.0D 2005 - Sølv Passat higline 1998, 1.8T - sort x Celica 1997,1,8 - sort x Passat 1998, 1,8 - hvit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deleted Skrevet Mai 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2006 Når en først snakker om "kabler" så jeg på noen kabler som hadde en form for sølv legering eller noe sånt. Electro kompaniet brukte vist no slik internt i noen av produktene deres. Spørsmålet mitt er vel egentlig hvor mye har det egentlig for seg og bruke feks Sølv legerte kabler (eller hva det er) vs helt vanlige greie høytaler kabler ? tenker da på kabler litt over klassen til biltema. Altså jeg skjønner jo at tinn legeringen forhindrer oxsydering, kabler som er sølv legerte gjør sikkert dette også (disse leder sikkert litt bedre også pga mindre impedangse) men hvor HØRTBART er dette egentlig ? I bil vil jeg anta at kablene er godt skjermet er vel så viktig. Personlig har jeg testet en del forskjellige høytaler kabler til bruk på stue anlegg. På korte strekk kan jeg ikke si jeg helt har hørt den store forskjellen der på hverken A eller B. Noen mener de hører enorm forskjell på ekte optiske glassfiber kabler vs Optiske kunstfiber kabler som signal kabel. For meg høres det ut som en da skulle hørt stor forskjell om en spiller MP3 fil fra CD, HD eller via ethernet kablen over nettverket og om du bruker Fiber, Cat5 eller Cat6 netverks kabel osv. Så lenge noe er digitalt og kabelen greier å overføre de dataene den skal fra A til B i over minimums hastigheten av det som trengs er kabelen bra nok. Jeg kommer ihvertfall ikke til å gidde og kjøpe ekte glassfiber signal kabler til min instalasjon. Skal selv begynne og legge strøm og høytaler kabler. Hvor mye vits er det og legge feks 40 000 vs 20 000 i dette ? (De optiske kablene er da ikke med i budskjettet nevnt over) Siter Toyota Celica T23 (2000 Modell) Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg) Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.