Gå til innhold

Min 244 (284?)

Ranger emnet


VCE

Anbefalte innlegg

Angående det å øke rulleomkretsen:

 

Min 93-modell stasjonsvogn (med automatgir) har en nokså stor feilvisning på speedometeret, drøyt 10%. Denne bilen har, som de fleste "nyere" 240er, dekk av dimensjonen 185/70-14. De fleste eldre 240 stasjonsvogner (ca 90 og tidligere) har 185(/80)-14. Disse skal i teorien ha ca 6% større rulleomkrets. For å redusere feilvisningen har jeg vurdert muligheten av å bytte til denne dimensjonen når det blir aktuelt å kjøpe nye dekk, men strengt tatt er det vel ikke riktig, da "lavprofildekkene" er oppført som originaldimensjon...? Interessant nok står det i instruksjonsboken at vinterdekkene har dimensjonen 185-14, noe som riktignok ikke stemmer med vinterdekkene jeg fikk med på kjøpet og heller ikke er ført opp i vognkortet.

 

Er det noe som helst teknisk som gjør at en 93-modell ikke skal ha 185-14, når en fem eller ti år eldre bil av tilsvarende type har det originalt?

 

Angående hvilke modeller som har "langbent" utveksling originalt:

 

84-modell med firetrinns manuell (M45) skal ha 3,15-utveksling - dette i kombinasjon med 4,33/2,32/1,47/1,00 i girkassen. Det blir litt som eldre Volkswagen-modeller med "3+E"-kasse.

 

240er med firetrinns automat, derimot, er ikke rette sted å lete, da disse har et overgir med utveksling 0,69 - jeg tror min må ha 3,91 i bakakselen.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har sedan, og det er bare stasjonsvogn som ble levert med 185R14, desverre!

 

Jeg var i Br.dal i dag for å hente motor+girkassefester og ei tom girkasse for å slippe unna litt vekt når jeg skal lage braketter... :)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sedan, og det er bare stasjonsvogn som ble levert med 185R14, desverre!

 

Sant nok. Men utenom det at man må forholde seg til originaldimensjonen (i vognkortet), er det noe teknisk i veien for å bruke hjul med denne rulleomkretsen? På en sedan? Eller på en stasjonsvogn som ikke hadde det originalt?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å sette på 265/50-15 bak på 240 uten at det subber i hjulbua? Med riktig inpress selvsagt, og rulleomkretsen stemmer sånn noenlunde med originalt...

 

2 stk 185/65-15 H-merket og 2 stk 265/50-15 S-merket, alle BFG kommer på ca 2500 kr + montering... :)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å sette på 265/50-15 bak på 240 uten at det subber i hjulbua? Med riktig inpress selvsagt, og rulleomkretsen stemmer sånn noenlunde med originalt...

 

2 stk 185/65-15 H-merket og 2 stk 265/50-15 S-merket, alle BFG kommer på ca 2500 kr + montering... :)

 

er du medlem i noen harryklubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo-142: Har ikke fått gjort så mye de siste dagene pga. forberedelser til fødselsdag.

 

maxis: Må ha litt muskelbil-stuck vettu! :D Neida, det er bare for å ha noe alle andre ikke har. Og noe som greier å plante momentet i bakken...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 stk 7x15" Penta 100+ Felger.. Sikkert til salgs..

Ser slike ut:

dekk.jpg

 

 

 

Eller så har en kompis noen liggende.. de er 10tommer breie :)

 

volvofelg.JPG

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var headers ankommet br.dal, så mangler jeg bare å få henta dem.

 

Topper har jeg antageligvis også fått fatt på, EKTE mikke-mus topper. :D Da får jeg kompresjonen opp fra 8.5:1 til ca 9.5:1

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Headers et henta, og de passer PERFEKT! Det er faktisk GOD plass til eksorørene!

 

Til de som var interresert: http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=HED%2D68390&N=115&autoview=sku

 

var døm headersen BOLT ON, uten mod for å få tredd på røra bakover? :D

block hugger'sen til naboen passa lite, kun med mod... og jeg skal bestille fra summit for 20K snart..hehe..

hvor mye ga du for dollarn nå? jeg har regna 11-12kr dollarn inkl. frakt og moms..

 

edit :

hvor høye er de? fra collector til "toppen" av headersen?

edit2 :

er disse http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=HOK%2D2101HKR&N=0&autoview=sku jeg har lånt meg, ser jo ut på bilde som de headman headersen er mye kortere iallefall :D jippi :)

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår