Gå til innhold

Lite skilt.. er det lett å få?

Ranger emnet


Civic94

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg fikk små foran og bak bare ved å spørre. Kommer vel ann på hvem du får i luka tenker jeg. Man har jo alltid disse paragraf-rytterne og de som er mer "normale" som skjønner hvorfor du spørr om små skilter.

 

(Men dette var for 3 år siden da)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale å ha skiltet i front ruta. Ble selv stoppet med skiltet der, noen som resulterte i at jeg måtte en tur til biltrangsynet, som igjen resulterte i mye styr. Er aldri gøy å møte på feil person nei...

 

Lite skilt er nok heller ikke lett å få, har spurt på to forskjellige stasjoner. De referer til loven, at hvis det fra fabrikk er avsatt plass til stort skilt, så skal dette benyttes. De sier også at de skal gå bort ifra lite skilt og vil kalle inn de som har det, for å endre til stort på disse også.

`98 Hyundai Coupe

`00 Hyundai Accent

 

Team KSR

KoreanStreetRacing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får laget et lite skilt så blir det bot og kanskje rettsak for dokumentforfalskning,kjører du uten skilt så får du 2000,- i bot uten rettsak,samt det ser mye bedre ut enn små skilt :)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en volv s 40 med lite skilt i dag(skal finne ut om den er godkjent sånn,så sykt bra ut)..fra hunstvedt bil.. en rød.med 19 tommere. stod hos pitstop til soting ..(han skulle ha helt foran og :) ). så var en exstra detalj.. så tror det går..men kommer vel ann på biltilsynet....

Nissan 180sx skrensetøy http://nafmotorsportkristiansand.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok plass til stort skilt originalt, så du må nok regne med en plassering omtrent som dette:

rx7-o.jpg

 

 

 

Det er vel forbudt... I kjøretøyforskriften står det ikke annet enn "Kjennemerke skal være godt synlig og ikke dekket av uvedkommende gjenstander" (§39-1, 3.1) og "Kjennemerket foran skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av kjennemerket er 25 cm eller mer, mens høyden fra vegbanen til øverste kant skal være mindre enn 80 cm." (§39-3, 1).

 

Når det gjelder stort/lite skilt sier forskriften følgende (§39-10)

"1. Bil skal ha store kjennemerker. De kan være smale eller høye. [...] Bil kan benytte lite kjennemerke bak, dersom det fra fabrikanten ikke er avsatt plass nok til stort kjennemerke. [...] Dersom slik bil originalt har plass til stort kjennemerke foran eller bak der fabrikanten har avsatt plass til dette, skal slikt kjennemerke brukes der."

 

nå var jo den bilen 99spec.. og da er den en svær klomp forran:)

og den "klompen" er jo for japansk og/eller us skilt, og de er jo smale og høye..

så vidt jeg vet er det vel ikke lov med sånne skilt forran og bak?

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man få et lite skilt av biltilsyne?

kan en kjøpe det eller er det ikke så lett å få det?

Hva må til liksom? ser det er noen som har det..

har lyst på det fordi det skilte eg har no ødlegger

mye av stylinga (fronten)..

 

noen som kan hjelpe meg her?

 

Takk på forhånd;)

 

Dette er ikke lett lenger. Jeg hadde en Mazda miata som jeg fikk godkjent med små skilter foran og bak med en gang de små skiltene var tilgjengelig. Sommeren 2005 ble jeg stoppet av politiet, og fikk beskjed om at det ikke lenger var lov med små skilter. Mangel-lapp og visning hos BT. Episoden gjorde at jeg gjorde en del undesøkelser om regelverket knyttet til små skilter, og oppsummerer som følger:

 

Lite skilt bak:

 

1) Du kan få lite skilt bak dersom FABRIKANTENS avsatte plass ikke er stor nok til vanlig skilt.

 

Her nytter det altså ikke å ettermontere annen styling osv. for å krympe plassen.

 

2) Alle biler som typegodkjennes i Norge SKAL ha plass til stort skilt. Det vil derfor i teorien (noen klarer alltid å lure det til) ikke være mulig å få lite skilt bak på en bil som er typegodkjent i Norge, selv om den er bruktimportert.

 

Eksempel 1: Jeg har en amerikansk utgave av MX-5'en, som blir solgt under navnet "miata" i USA, og denne har noen mindre avvik fra den europeiske MX-5'en, og er derfor ikke typegodkjent i Norge. Lite skilt bak er derfor ikke noe problem, da plassen er for liten... Tilsvarende vil gjelder for noen MR2 med turbo fra USA, en del amerikanere +++.

 

Eksempel 2: Jeg har en amerikaner som er solgt ny i norge, men plassen er for liten til vanlig skilt. Jeg får IKKE lite skilt, da bilen er typegodkjent, og pr defenisjon har plass til vanlig skilt. Hvis dette ikke er fysik mulig, har leverandøren ikke levert med "ombyggingsdetaljer" som ble benyttet da bilen ble typegodkjent...

 

Eksempel 3: Ved import av biltype som allerede er typegodkjent, vil det IKKE bli aktuelt med lite skilt bak. Som eksempel 2, men du må selv stå for "ombygging" så det blir plass til vanlig skilt. (Her vil det nok være mye ulik praksis)

 

Lite skilt foran:

 

1) Det er fra 31.mai 2005 HELT SLUTT på å tildele små skilter foran.

 

2) De som har fått lite skilt før 31.mai 2005 kan fortsette å benytte dette for "bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette" (sitat fra forskriften).

 

Det betyr at det er mange som har "lurt til seg" lite skilt på estetisk grunnlag (av typen "det ser jo ikke ut med det store skiltet", eller "jeg har ikke plass i den nye stylingen min") eller funksjonelt grunnlag (av typen "jeg får ikke nok kjøling med det store skiltet i grillen") må levere tilbake.

 

3) Biler som er typegodkjent i Norge har pr defininsjon plass til vanlig skilt, uansett hvor ille det måtte se ut (ref. alfa-romeo).

 

En interrestant ting som er verdt å merke seg for de der ute som har fått lite skilt foran, er at det spiller ingen rolle om det er plass til vanlig skilt ANNEN plass. Det skal, slik jeg leser forskriften, KUN vurderes om bilen's AVSATTE plass fra fabrikken er stor nok!

 

Eksempel 1: Jeg har en importert diger amerikansk pick-up (som ikke er typegodkjent i Norge) med innfelt plass foran til skiltet, og fikk derfor lite skilt i 2002. Her er den avsatte plassen fra produsenten for liten, og jeg skal kunne beholde mitt lille skilt, selv om det er god plass andre steder...

 

Eksempel 2: Jeg har en bil kjøpt ny i Norge, altså typegodkjent, eller en importert bil lik en som er typegodkjent i Norge, men fikk med en eller annen lur forklaring overbevist BT om at jeg måtte ha lite skilt foran. SORRY, men jeg må levere tilbake :-( (men ikke før jeg blir bedt om det...)

 

Eksempel 3: Jeg har en bil i amerikansk utgave som ikke er typegodkjent i Norge (f.eks. miata, turbo-MR2) hvor det IKKE ER AVSATT plass til skilt foran. SORRY, men her kan det ikke si at den avsatte plassen er for liten, da det ikke er avsatt noe plass, og vanlig skilt kan montere "hvor som helst" foran... Utfordringen blir å overbevise BT om at det ER en avsatt plass og at den ER FOR LITEN, og på den måten beholde det lille skiltet.

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det over her, er slutt nå.

Fikk lite skilt på en mazda mx-5 miata fordi det var en US utgave med liten skiltplass bak. Passet jo best med sånn lite høyt, men fikk granglet meg til lite smalt. Så støypte jeg igjen det hullet bak, satte det store vanlige bak på fangeren og det lille smale i frontfangeren.

Så sånn kan det også gjøres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det over her, er slutt nå.

 

Lite foran er helt slutt nå, ja. Men bak er det fortsatt mulig på biler som ikke er typegodkjent i Norge...

 

Fikk lite skilt på en mazda mx-5 miata fordi det var en US utgave med liten skiltplass bak. Passet jo best med sånn lite høyt, men fikk granglet meg til lite smalt. Så støypte jeg igjen det hullet bak, satte det store vanlige bak på fangeren og det lille smale i frontfangeren.

Så sånn kan det også gjøres...

 

Hjelper lite hvis de sjekker vognkortet i en kontroll, men jeg hadde nok gjort det samme selv om jeg bare hadde fått ett lite skilt... Det står angitt i vognkortet hvilken skilttype som er godkjent foran og bak. I ditt tilfelle antar jeg at det står SS/LS (stort smalt/lite smalt). På min miata hadde jeg LS/LH (lite smalt/lite høyt).

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår