Blast_off Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Har litt problemer med bilen om dagen. skulle ut å kjøre, så startet opp og la i vei. Bilen gikk veldig urolig og nærmest humpet bortover. Skulle tro det var lite bensin på den, men tanken var halvfull. etter litt kjøring stoppet bilen. Prøvde å starte den igjen, men batteriet var helt dødt. Fikk tak på et batteri og noen startkabler. Koblet til dette og startet bilen. Det gikk helt fint intill jeg fjernet startkablene. Da stoppet bilen og var like død. Satt da inn et nytt batteri for å måle litt spenning. Når bilen ikke er igang ligger batteriet på ca 12,8 volt. Når jeg starter bilen synker spenningen til rundt 11,8 volt ( noe som virker mystisk for meg). Det normale er vel at spenningen skal stige et par volt når en starter og gasser på litt. Gasser jeg på litt skjer det heller ikke noe særlig. Spenningen ligger å vipper rundt 11,8 volt. Noen som har et godt svar på dette, har selv kommet frem til at dette må være dynamoen men er jo ikke helt sikker. Er det noe jeg kan gjøre for å finne dette ut? Takker for alle tips... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 da er det nok noe som er galt med dynamoen ja. grunnen til at batteriet blir tomt er rett og slett fordi du kjører kun på batteriet. inntil du får fikset det, kjør kun det du absolutt må, og kjør uten lys, vifter, musikk og andre ting som trekker strøm. kan være så enkelt som at børstene er slitte i dynamoen, eller at diodene har brent over. ville skjekket dette først, da det som regel ikke er en veldig vanskelig reparasjon. måler du spenning ut ifra dynamoen i det heletatt? hvis du ikke måler noe der, eller måler en helt annen spenning er det brudd i kabelen fra batteriet til dynamoen. som regel går det vel også enda en liten + kabel inn til dynamoen, hva måler du på denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Hei har målt spenningen på dynamoen. den viser ca 11.89 Volt. Jeg brukte + kontakten på dynamoen, og yttersiden av dynamoen som kontaktpunkter (da dette må være -) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 er det mulig det bare er viftereimen som må starmmes litt? var ute å såg litt på den. Den er ikke like stram som på min andre bil. Det går ann å ta den opp og ned en del cm. Men vet ikke om dette har noe å si jeg? kommer av og til en liten hvine lyd fra reimen, men ikke under vanlig kjøring. Helst ved løsing i 1 giret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 den bør jo være ganske stram, men så lenge den drar dynamoen rundt skal det jo være nok det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Ja det var det jeg og tenkte...Dynamohjulet går jo rundt så skulle jo tro at det ikke var noe galt der. Men spenningen på dynamoen skal variere på forskjellige turtall sant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 den kan være noe lavere på tomgang, men bør være stabil på høyere turtall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Den ligger vel konstant på 11.89 Volt uavhengig av turtall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Du sa du målte dynamoen.. Hadde du koblet den fra kretsen med batteriet da? Ellers vi du vel få spenningen som er over batteriet? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 nei, dynamoen skal fremdeles øke spenningen når den lader batteriet. man skal _Aldri_ starte opp motoren og koble fra batteriet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Kobler mann fra batteriet når bilen er igang vil den jo bare stoppe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 ikke Bare det. du risikerer også å ødelegge en del av det elektriske på bilen. men i dette tilfellet hvor den ikke lader, så vil den nok bare stoppe ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Men mulig jeg missforstod litt her.... Jeg skrudde nå av plussledningen fra dynamoen til batteriet. Så målte jeg spenningen på dynamoen. Den vipper mellom 0 og 1 volt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oaa Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Du snakka om kvining i reima, då er det bare til å stramme litt, men ikkje for mykje. den skal framleis vera litt "laus".. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Tror egentlig ikke det har så masse med det å gjøre uansett, siden den drar dynamoen rundt, men spenningen som kommer fra dynamoen er på 0-1 volt... er vel gåen den da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.