CRG-Ken Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Hei folkens, Turbo prosjekt på ford`n er i gang, Ohc forgasser turbo:D nå lurer jeg på hvordan jeg bør sveise manifolden? har sett litt rundt, er denne bra? eller bør jeg heller sveise noe som ligner denne? 1 ting til.. lurer jeg fortsatt på hvilken forgasser jeg skal bruke, en som tåler trykk.. noen som har navn å type nr. eller vet åssen motor en trykk forgasser sitter på? en forgasser som tåler trykk, er det fordi den har membran istdenefor flottør?:fish Siter -Ford Sierra 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 den øverste så ut som ville ha varmen veldig samlet, vet ikke hvor godt det er. Men er ingen ekspert :) Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Det beste er å ha røyra like lange. Men viss du ikkje vett hvordan en forgasser virker er du tøff som går i gang og bygger turbo på den. http://www.mobeck.com/MT/Grenrorgalleri.asp Når lufta går gjennom forgasseren skaper den et undertrykk rundt dysene i forhold til flottørkammeret, og dermed får du bensin. Når du da trykkmater vil du i stedet blåse luft gjennom dysene og inn i flottørkammeret viss ikkje det også er trykksatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CRG-Ken Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Det beste er å ha røyra like lange. Men viss du ikkje vett hvordan en forgasser virker er du tøff som går i gang og bygger turbo på den. http://www.mobeck.com/MT/Grenrorgalleri.asp Når lufta går gjennom forgasseren skaper den et undertrykk rundt dysene i forhold til flottørkammeret, og dermed får du bensin. Når du da trykkmater vil du i stedet blåse luft gjennom dysene og inn i flottørkammeret viss ikkje det også er trykksatt. takker for svar, er hittil bare på innkjøpstur så skal lese en go del + en hel haug til me lesing å sjekke litt rundt før jeg begynner å gjøre om på noe:) men morro å ha delene liggende klare:D Siter -Ford Sierra 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Ofte kan du spare masse penger på å vite hva du trenger FØR du begynner å kjøpe inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wunder-Barn Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 ta en titt på http://www.powerpage.dk/ .. der er turbo manifold guider.. når du skal montere turbo på en forgasser motor kan du montere forgasseren før turboen.. eller i mellom dersom du har en som er beregnet for trykk.. se kopien nedom.. (ottomotor er en bensin motor, om du ikke viste det ifra før..) Mvh Tom Siter VW Golf 5 2.0TDI 2005mod. Jeep Cherokee 4.0 1993mod. Nissan 200SX 1.8T 1991mod. Yamaha YZF 600 1999mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 ta en titt på http://www.powerpage.dk/ .. der er turbo manifold guider..når du skal montere turbo på en forgasser motor kan du montere forgasseren før turboen.. eller i mellom dersom du har en som er beregnet for trykk.. se kopien nedom.. (ottomotor er en bensin motor, om du ikke viste det ifra før..) Ottomotor er enhver motor som har gnisttenning og sylindre. Dvs at om motoren går på bensin, gass, metanol osv og gassblandinga anntennes av en gnist er det en ottomotor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 ta en titt på http://www.powerpage.dk/ .. der er turbo manifold guider..når du skal montere turbo på en forgasser motor kan du montere forgasseren før turboen.. eller i mellom dersom du har en som er beregnet for trykk.. se kopien nedom.. (ottomotor er en bensin motor, om du ikke viste det ifra før..) Mvh Tom Kan du ikke bygge en tett boks rundt forgasseren som trykket blir levert inn i? Eller blir det også feil? Siter - 90 Mercedes E 300 TDT - 84/87 Pontiac Transam - 84/90 Ford Bronco - 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Jeg vet ikke mye, men jeg tror en bananmanifoil hadde vært det mest optimale :) Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Det er ingen problem å bygge forgasseren inne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pjv84 Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 billigste er og sette gasseren før turboen!!! enkleste er det også!!!!! Har jeg hørt da........ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CRG-Ken Skrevet April 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Har tenkt litt på å bygge inn forgasseren, kan jeg da bruke den jeg har? vil den kunne gi nok bensin? bytte no dyser? hvis jeg setter forgasseren før turbo får jeg ikke brukt ic og da tror jeg det bil bli for varmt for stemplene.. Siter -Ford Sierra 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3TR Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Manifold: Et symmetrisk design er absolutt å foretrekke, med andre ord alt. 2. Om du ikke har kjøpt turbo ennå, kan du bruke alt. 1 så lenge turboen har splitta eksoshus så du slipper reversjon. Da må du skille eksosen fra cyl 1/2 og 3/4. Det er nok det som er hensikta med den plata du ser i kollektoren på alt. 1, men den er langt fra optimal. Ska du kjøre ekstern wastegate er alt. 2 enklest siden du slipper å lage to uttak til wastegaten. Rørdiameter og lengde spiller også en rolle, så korte rør og like lange som praktisk mulig i samme diameter som kanalen ut fra toppen er en grei regel. Husk at turboen blir varm og kan ikke være for nær toppen osv. Forgasser: Skal du først bygge turbo på forgasser er det beste å trykksette forgasser som tidligere nevnt. Tenk på at om du suger luft/bensin blanding gjennom turbo og trykkrør er det veldig lett å få ujevn blanding. Det stiller uansett store krav til presisjon og kunnskap å bygge forgasserturbo. I tillegg er en skikkelig forgasser dyr og jeg regner med tuning av et sånnt oppsett er et mareritt. Jeg ville heller konvertert motoren til innsprøytning, http://www.msefi.com Eller skaffet en annen motor som utgangspungt. Uansett hva du velger å gjøre, blir det nok bra til slutt ;) Siter VW BRUKSBIL PROSJEKT S3TR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Lengden på røyra avhenger av turtallsområde, korte røyr for lave turtall, lange for høye turtall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3TR Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Lengden på røyra avhenger av turtallsområde, korte røyr for lave turtall, lange for høye turtall. Det stemmer om en bygger manifold for sugemotor eller kompressor, slik jeg har forstått det har det ikke så stor innvirkning på en turbomanifold. Det er varmen som driver turboen; kortere rør = mere varme = større eksoshastighet = mindre lag. Diameteren på røra har derimot litt å si, større diameter = lavere hastighet = mere lag, men mindre mottrykk på høyere turtall i forhold til trangere rør. Jeg mener det aller viktigeste er flow og symmetri, men skal en gå skikkelig inn i ting spiller det meste en rolle: Kompressjonsforhold Turbospecs Vekt på bilen Utveksling ++osv Som du ser er det snakk om kompromiss og en bør egentlig sette seg mål for effekt, bruksomrde osv. for så å bygge alt for å komme nermest målet :) Siter VW BRUKSBIL PROSJEKT S3TR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg