Gå til innhold

Dra strømledning i audi a3

Ranger emnet


LarsLarsLars

Anbefalte innlegg

Heisann! har en audi a3 8L 2001 modell. Så sliter jeg forferdelig med å få strømledningen (til musikkanlegg) fra motorrommet inn til kupeen i bilen. Tenkte å dra den på høyresiden og har tatt av alle dekslene under rattet. Noen som har noen tips eller triks?

 

Samt noen som vet hvordan man tar av vindusviskeren (ikke gummi tingen men hele greia)?? har prøvd å ta av knoppen på vindusviskeren og skrudd ut skruven. Men den sitter forsatt fast. Er det noe mere jeg må gjøre for å få den av?

 

Hvis jeg får av den så får jeg av plast "lista" som er under den. Og da kommer jeg til en hvit boks under der. Mener jeg må trekke ledninga igjennom den (såfremt jeg får av lokket på den hvite boksen).

 

Det ble et lang innlegg. Men håper på svar :)

 

Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme på min A3 for et par år siden.. Har en 2002 modell, skulle være same greia. Gadd ikke å borre noe hull, så strakk ledninga fra under innstegslisten, igjennom et av hullene som går ut imot dørhengslene, så videre opp langs panseret til batteriet.. Håper et ikke ble for innvikla forklart:P

2008 Audi S3

 

X 2003 Audi S3

X 2002 Audi A3 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du ikke har ødelagt noen gummipropper for de andre som har svart deg er vel ganske langt på bærtur. Du får fukt i kupèn osv av å gjøre det.

Den RIKTIGE måten er å skru av visker armene, og ta av/løfte opp vannbrettet, og rett ved viskermotoren er det en svart boks, DER skal du gå inn, da kan du føre kabelen ned til batteriet HELT skjult, i den svarte kabelgata du har i motor rommet. Og for å "fiske" den ut må du skru av dekselet under rattet/over bena dine.

Hvis du ikke skal ha en alt for stor forsterker, kan du også trekke strøm fra noe som heter "30" klemma som også er under ved bena dine, der sitter det også en sikkring som er stor nok til en "vanlig" forsterker.

Deretter fører du kabelen hvor du vil.

 

Og skal du ha skikkelig god lyd i bilen skal du enten jorde 3 kabler på 3 forskjellige steder, f.eks alle 3 setebelte festene bak, eller rett fra minus på batteriet for å få god nok jording.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du ikke har ødelagt noen gummipropper for de andre som har svart deg er vel ganske langt på bærtur. Du får fukt i kupèn osv av å gjøre det.

Den RIKTIGE måten er å skru av visker armene, og ta av/løfte opp vannbrettet, og rett ved viskermotoren er det en svart boks, DER skal du gå inn, da kan du føre kabelen ned til batteriet HELT skjult, i den svarte kabelgata du har i motor rommet. Og for å "fiske" den ut må du skru av dekselet under rattet/over bena dine.

Hvis du ikke skal ha en alt for stor forsterker, kan du også trekke strøm fra noe som heter "30" klemma som også er under ved bena dine, der sitter det også en sikkring som er stor nok til en "vanlig" forsterker.

Deretter fører du kabelen hvor du vil.

 

Og skal du ha skikkelig god lyd i bilen skal du enten jorde 3 kabler på 3 forskjellige steder, f.eks alle 3 setebelte festene bak, eller rett fra minus på batteriet for å få god nok jording.

Det er bra at du forteller oss andre tullinger at vi tar feil...:D Stikker bare hull i gummien med en syl, eller noe sånt, akkurat sånn at man klarer å presse kabelen igjennom. Jeg gjorde det med A3'en for fem år siden, og jeg har ikke merket noe fukt. Såvit jeg husker har jeg gjort det med de fleste biler jeg har hatt, har ikke merket noe fuktighet, eller andre problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, har gjort det selv helt til jeg startet å skru på audi og ikke nissan... :D men det er jo den "korrekte" løsningen, selvom mye annet også kan gjøres:)

 

Det er bra at du forteller oss andre tullinger at vi tar feil...:D Stikker bare hull i gummien med en syl, eller noe sånt, akkurat sånn at man klarer å presse kabelen igjennom. Jeg gjorde det med A3'en for fem år siden, og jeg har ikke merket noe fukt. Såvit jeg husker har jeg gjort det med de fleste biler jeg har hatt, har ikke merket noe fuktighet, eller andre problemer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Er helt enig med mojO. Det er vel bedre å legge strømkabelen sammen med de andre kablene, selv om det er vel kanskje litt mer jobb. Til helga skal jeg prøve å få strekt kabler og montert forsterker i bil.

Får vel prøve den metoden som mojO skrev da.

Men problemet er vel egetlig ved baksetet på min 3 dørs, veit ikke helt åssen jeg skal løse dette, men problemer er til å løses.

Audi A3 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk kabler for 3 dager si på den nye Audien min 98 modd, tok en trekkfjær, sånn elektrikere bruker for å trekke kabler i hus, den stakk jeg gjennom gummiproppen hvor en annen tykk kablen gikk, fra motor rommet, å trakk ganske mye helt til kameraten min så trekkfjæra under styret... Ganske enkelt, så hekta jeg på den tykkestrømledningen + noen andre, å trakk dem tilbake i motor rommet... Å kabelen sitter godt så jeg tror det er ganske tett...

Audi A3 1.8TFSI 08

x 1998 Audi A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ferdig med kabelstrekket mitt i dag. Trakk strømkabelen på venstre side og audiokabelen på høyre. For å komme bedre til på høyresiden annbefales det å skru ut hele hanskerommet for å kunne finne igjen kabelen lett. Det samme på den venstre siden, skru av dekslet under rattet da blir det enklere å finne igjen kabelen. Fordi den kan hekte seg fast i noe ledninger og annet plast, det gjordet det hvertfall hos meg.

Den hvite boksen på høyre side i motor rommet er det eneste stedet som jeg fant for å komme inn i kupeèn. Bare stikk et lite hull i den gummiproppen slik at du sliter litt med å få den på kabelen, da skulle det være tett.

Audi A3 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måten du kan skjule ledningene baki er hvis du lar de ligge under sete bare, ellers blir det en større operasjon. Du bare dytter kabelen under "dørtrekket" bak, så blir det 5 cm synlig kabel, men usynlig når du får inn setene bak igjen:)

 

Ble ferdig med kabelstrekket mitt i dag. Trakk strømkabelen på venstre side og audiokabelen på høyre. For å komme bedre til på høyresiden annbefales det å skru ut hele hanskerommet for å kunne finne igjen kabelen lett. Det samme på den venstre siden, skru av dekslet under rattet da blir det enklere å finne igjen kabelen. Fordi den kan hekte seg fast i noe ledninger og annet plast, det gjordet det hvertfall hos meg.

Den hvite boksen på høyre side i motor rommet er det eneste stedet som jeg fant for å komme inn i kupeèn. Bare stikk et lite hull i den gummiproppen slik at du sliter litt med å få den på kabelen, da skulle det være tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår