Gå til innhold

Diskanten min tatt kvelden !

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

Da er ene original diskanten min gåen på dashbordet, noe jeg bare ventet på.. Kjørte den på egen forsterker.. Vet ikke om det er så lurt jeg? :nono:

 

Vertfall...Må jo bytte de ut.. Vil helst ha noe bedre.. Men problemet er vel at de ikke er så lett å finne noe som passer?

Noen bilder av diskanten:

 

Photo-0030.jpg

 

Photo-0032.jpg

 

Photo-0031.jpg

 

Noen som vet om noen som kansje vil passe? Orker ikke begynne å modifisere eller sparke å slå..

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å frese ut hullet på baksiden slik at du kan beholde det originale utseende i bilen din.

Kjøp deg et sett med gode diskanter og fres ut et hull som passer de nye diskantene dine.

 

Det som hadde vært lurest i ditt tilfelle var å kjøpt et helt nytt sett med 2 diskanter, 2 mellomtoner/basser og 2 delefiltrer.

Da oppgraderer du systemet ditt og lydopplevelsen vil bli betraktelig bedre enn originalt.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er målene på den? finnes vel en del diskanter som kan passe med den størrelsen ser det ut som.

 

Den er 6cm i diameter... 2,47"? Den er festet i et slags deksel som du ser på bildet.. Hadde vert bra om jeg fikk tak i en diskant som jeg kan feste i det.. Da er det bare å skru det rett in..

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å frese ut hullet på baksiden slik at du kan beholde det originale utseende i bilen din.

Kjøp deg et sett med gode diskanter og fres ut et hull som passer de nye diskantene dine.

 

Det som hadde vært lurest i ditt tilfelle var å kjøpt et helt nytt sett med 2 diskanter, 2 mellomtoner/basser og 2 delefiltrer.

Da oppgraderer du systemet ditt og lydopplevelsen vil bli betraktelig bedre enn originalt.

 

Mvh

Pål

 

Vel.. hadde ikke det i planene... nettop bestilt meg nye felger så har tappet kontoen kan du si :b Jeg brukte ikke noe delefilter på de diskantene som sto der.. Var bare en liten kondis koblet på i serie.. Synes det spilte helt kurant jeg :)

 

Bruker det å være en liten kondis i serie på diskanter man kjøper seperat? Eller må jeg til med delefilter?

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på lavbudsjett for øyeblikket, dra på høggern og finn noe fra en annen Renault, eller Pug /Citroen, fra noenlunde samme årganger. Samme diskanten på de fleste, det er bare den øvre plastkragen som smekkes på selve diskanten som kan være forskjellig fra modell til modell.

 

Og delefilteret sitter som regel på diskanten eller ledningen under, så du må sjekke litt før du napper ut diskantene og lar pluggen ligge igjen i høggebilen, "delefilteret" kan henge 10-20cm lenger ned på kabelen.

 

Standard Philips-diskant, og du kan nok ikke forvente allverdens med effekttålighet der nei. ;)

 

Bruker det å være en liten kondis i serie på diskanter man kjøper seperat? Eller må jeg til med delefilter?
Begge deler finnes på markedet, så der må du lese deg til hva som følger med hver diskant og ikke. Generelt: Selges diskanter som par følger det delefilter med, selges de én og én følger det ikke med. Men unntak finnes! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 6db/okt. høypass er så godt som oppskriften på ødelagte diskanter om man spiller litt høyt. Spesielt på elementer som ikke er spesielt glade i effekt i utgangspunktet ;) Selv om et 12 eller 18db/okt. "lærebok-filter" aldri vil bli optimalt rent kvalitetsmessig, vil det ihvertfall sørge for langt bedre beskyttelse for diskantene dine. Jeg tror uansett ikke diskantfiltrene vil være flaskehalsen, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og delefilteret sitter som regel på diskanten eller ledningen under, så du må sjekke litt før du napper ut diskantene og lar pluggen ligge igjen i høggebilen, "delefilteret" kan henge 10-20cm lenger ned på kabelen.

 

Så med andre ord ut med hele dashbordet for å se om der er et lite delefilter? :P Kjekt..

 

Men... som JEJ skriver så er en kondensator et delefilter.. og den er plassert på diskanten.. Det vil si at delefilteret er på diskanten og ikke på ledningen 10-20cm lenger ned..? :)

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på høggern idag.. De hadde bare en Renault Megane.. Å her hadde noen vært meg i forkjøpet! :mad:

 

Forhandler av Renault kan vel kansje bestille inn? Men noen som vet om diskanter som kan passe i det som holder diskanten?

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir neppe billigere å bestille originalsett fra Renault enn å kjøpe et nytt komponentsett som Morel er inne på, av den rimeligere sorten. Og du vil få langt bedre lyd enn du har nå, uansett hva du hører på. Diskanten du har er nesten akseptabel, men Philips-6,5"eren du har i hver dør er ille.

 

Diskanttilpasningen blir neppe noe problem, de aller, aller fleste diskanter fra et komponentsett vil kunne tilpasses og monteres i den holderen du har, om du har maks. fire tommeltotter. ;)

 

Alle sett har vi fra Swiss Audio og Alphasonik lar seg montere greit ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på høggern idag.. De hadde bare en Renault Megane.. Å her hadde noen vært meg i forkjøpet! :mad:

 

Forhandler av Renault kan vel kansje bestille inn? Men noen som vet om diskanter som kan passe i det som holder diskanten?

 

Hvis en Renault forhandler skal bestille nye diskanter til deg så kommer du garantert til å bli flådd for noen elendige diskanter...

 

Hva er budsjettet ditt på ? 200,- ? 400,-? 800,- ? Det finnes mye bra som kan kjøpes for nesten ingenting..

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir neppe billigere å bestille originalsett fra Renault enn å kjøpe et nytt komponentsett som Morel er inne på, av den rimeligere sorten. Og du vil få langt bedre lyd enn du har nå, uansett hva du hører på. Diskanten du har er nesten akseptabel, men Philips-6,5"eren du har i hver dør er ille.

 

Diskanten syntes jeg spilte rimelig bra... Men.. Philips-6,5"eren du har i hver dør er ille? Hvem har sakt jeg har det? :w00t Det er foresten 5,25" som er originalt i bilen.. Har et sett med Earthquake VTEK-52.. Coaxial høytaler som jeg kjørte sammens med originaldiskantene.. Trodde det kom til å ødlegge lyden litt, men det ble veldig bra..

 

Jeg er ikke på jakt etter nytt frontsett, bare et par diskanter som jeg kan få til å passe.. Tja.. 1000 kr er jeg vel villig til å betale for det..

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår