Gå til innhold

skifting av bremseklosser, hjelp!


Ziit86

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp med min mondeo 95. bremseklossene kan ikke lenger kalles klosser:P kjøpt meg nye, og prøvde å bytte de selv, d var ikke så lett som jeg hadde håpet...

 

Noen som kan hjelpe meg? har ikke stort peil på sånt, men problemet ligger i at jeg ikke får løsnet Kallipperen (??) av skiven.. må man heise opp bilen for å skru av noe stæsj på innsiden, eller må jeg bruke litt mer makt?

Problemet ligger i at kallipperen er festet på en måte som en "tusj i lokket" sitt, dvs man må dytte tusjen rett ut for å få den løs, ikke brekke den av..

 

Noen som skjønner? hehe, forsår hvis d var vanskelig beskrevet. men hvis du har gjort d skjønner du sikkert... håper på hjelp fort, siden jeg trenger bilen til jobb:P

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg si at Haynes boka er obligatorisk, alt dette står i den. Det er den billigste og beste investeringen du gjør i bilen din...

Når det gjelder problemet ditt, så er det bare å fjerne de to gummiknottene på skruene som holder kaliperen til festebraketten, deretter skru de ut. Da skal kaliperen være løs. Du må klemme inn stempelet for å få plass til de nye klossene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg si at Haynes boka er obligatorisk, alt dette står i den. Det er den billigste og beste investeringen du gjør i bilen din...

Enig med deg, det er alt for mange som spør om ting som er godt forklart i den boka. Å for de som ikke "gidder" å invistere penger i boka, så ligger den som pdf (engelsk versjon) på min webside.... link i min signatur.

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka hadde vist deg hele prosessen step-by-step med bilder og det hele.

Stempelet er det saken som klemmer bremseklossene mot skiva. Ettersom de gamle klossene har mindre bremsebelegg enn de nye, vil stempelet være lengre ute (for å rekke frem til skiva). Når de nye klossene skal inn må stempelet klemmes inn for å gjøre plass til dem. Hvis du skrur av korken til bremsevæskebeholderen, skal du ideelt sett kunne klemme det inn for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva og hvor er stempelet? de boka vil neppe klare å forklare meg hva som skal gjøres siden jeg er for amatør på biler:P

Om du er SÅ amatør med biler så vil jeg nok annbefale deg å ikke rote med så viktige ting som bremser på egen hånd

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye bremseklosser er på plass.. endelig, trodde jeg.... Men nei, satte meg i bilen og begynte å pumpe, men bremsen har alt for mye tomgang før den tar.. Hørte at det kunne komme av luft i systemet, fikk hjelp til å prøve å presse det ut, tømte nesten alt jeg hadde av bremsevæske, men nei, fortsatt dritt... hva er galt?

like før jeg slår av 10 lapper hvis noen tar den, grrr, drittbremser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 lapper ja.... for den prisen hadde du kunne kjøpt 50 haynes bøker. Jeg må si jeg kvier meg litt for å hjelpe deg, da du bare kunne fulgt rådet mitt fra starten av; nemlig å kjøpe den boka.

 

Anywho, du har nok fortsatt luft i systemet, du må huske å lufte på begge sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tihi, haynes boka er dritt når jeg skal selge bilen uansett;) men men, tror jeg får gjøre d da vel, fått lønning siden sist jeg spurte vett:P

 

kjøpt godt med bremsevæske, ikke noe problem:P

 

takk for hjelpen alle sammen, gruer meg mer til å bytte fangeren, tenker meg d er en fiklejobb med skruer skruene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en grei beskrivelse:

 

Removal Front bumper

1 Apply the handbrake, jack up the front of

the vehicle and support it on axle stands.

2 Where applicable, remove the foglights

from the front bumper.

3 Where applicable, disconnect the tubing

from the headlight washer jets.

4 Unscrew the screws securing the wheel

arch liners to the front bumper.

5 Unscrew the bumper mounting nuts, and

withdraw the bumper forwards from the

vehicle, at the same time disconnecting the

guides from the side pins.

Rear bumper

6 Chock the front wheels, jack up the rear of

the vehicle and support it on axle stands.

7 Disconnect the rear exhaust mounting

rubber, and support the exhaust system on an

axle stand.

8 Remove the screws securing the wheel

arch liners to the rear bumper.

9 Unscrew the bumper mounting nuts, and

withdraw the bumper rearwards from the

vehicle, at the same time disconnecting the

guides from the side pins

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår