Gå til innhold

GM 6,5 diesel i bil og 6,5 diesel i båt

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Er dere sikkre ang båt/bil motorer er like? Vet at båt motorer blaa har andre klaringer på lager og cylinder/stempel en bil motorer da de går med mye høyere belastning konstant.

 

Men hvis noen trenger kan jeg skaffe nye 6.5 Marine Diesel fra en seriøs fyr som skyller meg none tjenester.

 

Ta en titt her http://www.marinediesel.nu

 

Er det seriøst ta kontakt så skal jeg se hva vi kan ordne.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er dere sikkre ang båt/bil motorer er like? Vet at båt motorer blaa har andre klaringer på lager og cylinder/stempel en bil motorer da de går med mye høyere belastning konstant.

 

Men hvis noen trenger kan jeg skaffe nye 6.5 Marine Diesel fra en seriøs fyr som skyller meg none tjenester.

 

Ta en titt her http://www.marinediesel.nu

 

Det er jo dette som er det store spørsmålet, er det noen som helst forskjell.

I siste amcar en det jo noen son selger ovehalte 6,5 literrer fra Humvee og sier at de er perfekte til marine.

 

Er det seriøst ta kontakt så skal jeg se hva vi kan ordne.

 

Era

Det er jo dette som er det store spørsmålet, er det noen som helst forskjell.

I siste amcar en det jo noen son selger ovehalte 6,5 literrer fra Humvee og sier at de er perfekte til marine.

:cab

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette som er det store spørsmålet, er det noen som helst forskjell.

I siste amcar en det jo noen son selger ovehalte 6,5 literrer fra Humvee og sier at de er perfekte til marine.

:cab

 

 

I følge en kompiss osm overhaler endel båtmotorer på denna årstida er det forskjell har selv sett rasa bil motorer i båt klin nye med råder blå til midt oppå.

 

De motorene Marinediesel bruker er samme som de i Humvee men mariniserte.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en kompiss osm overhaler endel båtmotorer på denna årstida er det forskjell har selv sett rasa bil motorer i båt klin nye med råder blå til midt oppå.

 

De motorene Marinediesel bruker er samme som de i Humvee men mariniserte.

 

Era

Og da menes med mariniserte :confused: :confused:

Mariniserte er det kjølesystemet:confused:

Eller vil mariniserte si at det er gjort noe med innholdet i motoren:confused:

Ække lett detta:cool:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era.

Mener du at det er forskjell på motorene fra GM og de som brukes i Humveer?

Da tror jeg du må få kameraten din til å komme opp med noe spec.

 

Om du ser på Marinedisel´s Barracuda så er den NA med 170 HP ved 3500 RPM.

En helt normal motor.

Ser man på Tigershark, så tar dem ut 400 HK + ved 4000 RPM

Altså over 100% økning.

At den motoren er plukka ned og modifisert er helt klart.

Man øker ikke så mye, bare med turbo og en DB 4 pumpe.

 

Råder som er kjørt varme.

Ja, om man leser litt på nett, så er mange diskusjoner meget rettet mot oljen fra Biltema kontra Felleskjøpet.

Hva er billigst.

Herregud, bil eller båt til tusner av kroner, så skal dem spare på det viktigste.

 

All olje smører, også matolje.

Hva med bankefasthet, varmedemping, kjøle-effekt og rense-effekt.

 

Marinisering er oppbyggning av eget kjølesysten og eksos.

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era.

Mener du at det er forskjell på motorene fra GM og de som brukes i Humveer?

Da tror jeg du må få kameraten din til å komme opp med noe spec.

 

Om du ser på Marinedisel´s Barracuda så er den NA med 170 HP ved 3500 RPM.

En helt normal motor.

Ser man på Tigershark, så tar dem ut 400 HK + ved 4000 RPM

Altså over 100% økning.

At den motoren er plukka ned og modifisert er helt klart.

Man øker ikke så mye, bare med turbo og en DB 4 pumpe.

 

Råder som er kjørt varme.

Ja, om man leser litt på nett, så er mange diskusjoner meget rettet mot oljen fra Biltema kontra Felleskjøpet.

Hva er billigst.

Herregud, bil eller båt til tusner av kroner, så skal dem spare på det viktigste.

 

All olje smører, også matolje.

Hva med bankefasthet, varmedemping, kjøle-effekt og rense-effekt.

 

Marinisering er oppbyggning av eget kjølesysten og eksos.

 

Nei ikke sån jeg mener.

GM sin og Humvee sin er like i spec både effekt og borring, slag etc etc dvs alle deler passer om hverandre.

Men motorene i Humvee har tykkere støping rundt cylindervegger samt flere steder også annen leggering i støpen så de er "like" teknsik men Humvee motoren er solidere.

 

Men en kollega i Arendal som har jobba med båt i mange år sier at hvis man feskvannskjøler en motor kan man bruke bil motor hvis man passer på at både kjølevann og olje med termostater slik at de har riktig arbeidstemp skal det gå fint sier han.

 

Men ofte er de V8 som sitter i bår saltvannskjølt og da er det forskjeller i klaringene samt at olja da ikke er kjølt slik at den går med høyere temp en i bil.

 

Og som du sier bruker man ikke skikkelig olje ja da kan du skylle deg sjæl.

 

Bruker selv Mobil1 på alt mulig rart mye 5w50 funker til det meste og har spec over mye annet. Men det finnes masse bra syntet oljer på markedet og smaker er som baken men få på no skikkelige saker.

 

Men som de sier "This is just my 2 cent"

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg ville fram til, spec på de to motorene er like.

At Humvee motoren er grovere støpt, skal jeg se om jeg kan få sjekka.

 

At mange fortsatt kjører saltvanskjøling er jo konstatert.

Det er bare en fordel, for mange marine mekanikere rundt omkring.

Det er mange båteiere som får en liten aha opplevelse, nå på vårparten.

Skal starte motoren, men den går ikke rundt.

Etter mye om og menn, vann i cylindra og olja.

Totalt opprusta innvendig.

 

Saltvannskjøling og dårlig olje, joda har sett noen eksempler på det.

 

Nei, det er bare ferskvannskjøling som duger.

Noe dyrere, men holder i mange år.

 

Skal sjekke det med klaringer på V8 bensin, kontra bil / båt

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at 6,5 som står i bil har litt større boring på de 2 bakerste sylindrene orginalt.

Det er altså ikke noe galt hvis man skulle oppdage dette.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kan nevne at 6,5 som står i bil har litt større boring på de 2 bakerste sylindrene orginalt.

Det er altså ikke noe galt hvis man skulle oppdage dette.

 

 

Hvorfor det? Hadde dem ikke 4 like bor? Eller har dette noen praktisk årsak?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt grovere borring bakerst, fordi kjølevannet går langs sylindrene bakover, før det går opp i toppene og framover og ut til radiator.

Litt enkelt forklart.

 

 

Men.. med litt mer boring, vil ikke da de sylindrene også ha plass til mer luft/diesel, utvikle mer varme, og mer hk? (Selv om dette da er marginalt...) Det vil vel ikke være noen fordel med mer varmeutvikling der vannet er varmest i blokka? (I toppene er det jo blitt ennå varmere på vei fremover, regner jeg med) Om du har en mer komplisert forklaring, er jeg mer en interressert. :)

 

Mulig jeg er helt på tur....

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bakerste sylindrene går varmest derfor har de fått litt mer klaring på stempel og stempelringer.Det er bare snakk om en ørliten forskjell.Noen hundredels mm.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei

En GM 6,2 eller 6,5 Base er helt samme faar Marine og Bil

Lager Kamm Pakninger mm

 

De saam bygger motorene vill att du skall tro noe annet.

 

Du kann bruke mekanisk pumpe i bil.

 

En marine motor er oftest trimmet derfaar mulig noe faar store eksosutslipp paa marinemotor.

 

Mere HK mer Diesel.

 

En Noytral motor uten Turbo eller Kompressor for marine er helt lik en Hummer militer Standard.

 

6,5L har vert gjennom mange modifiseringer med mer nikkel i topper og blokk, hauger av disse har sprukket tidligere, de blev bedere med aarene derfaar du tror att dett er faarskjeller i basen, dett er dett ikke viss de er fra samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av blokker topper pumper mm faar 6,2 6,5 til bil og boat

trenger bare vite vor mye HK den skall ha.

Er dett mer en 250HK skall rammelagerstotter paamonteres faar att dett skall holde.

 

Har lang erfaring med Performans GM 6,5L

 

Ikke tilfeldig att vi faar dett til og holde lenge selv med aaver 300Hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår