Gå til innhold

B230K og bytte av tenningsanlegg

Ranger emnet


Blindfolded

Anbefalte innlegg

Har en 87mod 240 med B230K motor. Tenningsanlegget, som er av typen bendix rex (tror jeg) har begynt å kødde, uten at jeg har funnet noen løsning på det. Ble anbefalt av en Volvo mekaniker å bytte hele anlegget fra en B230A motor.

Saken er nå den at jeg har en B23A motor stående, fra en 84 modell. Kan jeg bruke tenninga fra denne? Denne motoren har såvidt jeg vet ikke tenningsmodul. Så da blir det vel coil, fordeleren og ledningsnettet som må byttes.

Vil dette tenningsbytte skape noen problemer med solex cisac forgasseren (som også skulle ha vært byttet) som står på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 87mod 240 med B230K motor. Tenningsanlegget, som er av typen bendix rex (tror jeg) har begynt å kødde, uten at jeg har funnet noen løsning på det. Ble anbefalt av en Volvo mekaniker å bytte hele anlegget fra en B230A motor.

Saken er nå den at jeg har en B23A motor stående, fra en 84 modell. Kan jeg bruke tenninga fra denne? Denne motoren har såvidt jeg vet ikke tenningsmodul. Så da blir det vel coil, fordeleren og ledningsnettet som må byttes.

Vil dette tenningsbytte skape noen problemer med solex cisac forgasseren (som også skulle ha vært byttet) som står på bilen?

 

nei. går fint det.

 

du kan jo også sette på a gasseren å innsuget på motoren også. så er det kvitt problemet med gasseren også.

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per-Henrik: har hørt at det er en mulighet ja. Men har lest en del poster om dette forgasserbyttet. (er vel en Pierburg CDUS som står på B23A motoren min)

Virker som det er delte meninger om dette er bra eller ikke. Noen snakker om en føler på svinghjulet. Hva er den til? Kan den bare kobles vekk etter forgasserbyttet? Og noen snakker om problemer med ettertenning og problemer med å få stoppet bilen. Solex Cisacen som står på K motoren, har en bensinkutt-duppedings som ikke vil funke ved bytte til Pierburg. Er dette ett problem eller bare svada?

Cisacen min trøbler noe den også, og det hadde vært greit å få ett litt mer ryddig motorrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme med gamle bilen min m/B230K. Fikk tak i tenning fra en B230A, men det er sikkert likt på B23A. Det du trenger er:Coil, fordeler og den lille svarte boksen som sitter ved batteriet + ledningsnett. I ledningsnettet fra K tenningen er det en blå? ledning som gir 12V når tenningen er på. Klipp av denne, sett på kabesko, og koble til + på "ny" coilen. Hvis du har turteller så skal den hvit/røde ledningen til - på coilen.

 

Bilen vil sannsynligvis smelle litt i potta ved motorbrems fordi bensinkutt funskjonen til gasseren ikke fungerer lenger med A tennings system -> litt høyere bensinforbruk.

 

Uansett, hvis den tenningen du har nå begynner å kødde først etter at motor er god og varm så er det sikkert giveren på svinghjulet som er synderen. Standard på de motorene.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tnrfd: den lille svarte boksen du omtaler, er det tenningsmodulen? Tror ikke det er tenningsmodul på B23A. Er jeg helt på bærtur nå?

 

Vil jeg oppleve smell i potta ved motorbrems, dersom jeg bytter både tenningsanlegget og forgasseren fra A motoren?

 

Hvis du bytter over forgasser så vil det nok ikke smelle hvis alt er riktig justert. Jeg ville nok beholdt gasseren du har hvis den fungerer ordentlig. Er tross alt den mest bensingjerrige volvo gasseren.

 

Dette er tenningsmodulen jeg tenkte på:

http://www.biltema.no/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1207&strCarId=Volvo&iItemId=66042&iRelItemId=65966

 

Spørs om tenningen du har tenkt å sette på ikke er lik som B230A tenningen jeg hadde. Er det stifter osv i fordeleren du har tenkt å sette på? Hvis ja så ville jeg droppa hele bytte. Stifter er steinalder og funker helt rævva.

 

Ligger en del tråder om B230K fusking på forumet her og alle ender vel opp med at det er svinghjulsføleren som er syndere. K tenningen er jo bedre en A tenning når den funker ordentlig. Motor går bedre, bruker mindre bensin osv.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår