Gå til innhold

Batteri i bagasjerommet

Ranger emnet


Hifonic

Anbefalte innlegg

Du må ha en batteri-skillerele som sørger for at begge batteriene blir ladet, men at bilen bare trekker strøm fra batteriet framme og at stereoen trekker fra det bak.

Slik at hvis du har tappet batteriet bak, ved å splille så har du forsatt strøm foran til å starte bilen.

 

Plusskabel med ladestrøm fra dynamo til skillerele

Plusskabel fra hver sin utgang på rele`et til hvert sitt batteri

Plusskabel fra batteriet bak til forsterker(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske jeg har hørt du kan knerte dynamoen på den måten, ved at den blir overbelasta eller noe. Er det ikke derfor forskjellige biler skal ha forskjellige batteristørrelser (målt i ampere).

Om du kobler i serie får du jo 24v, og kobler du paralellt får du dobbel amperemengde (med to like batterier).

Godt mulig jeg tar feil, men mener å ha hørt noe sånt noe.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

Mener å huske jeg har hørt du kan knerte dynamoen på den måten, ved at den blir overbelasta eller noe. Er det ikke derfor forskjellige biler skal ha forskjellige batteristørrelser (målt i ampere).

Om du kobler i serie får du jo 24v, og kobler du paralellt får du dobbel amperemengde (med to like batterier).

Godt mulig jeg tar feil, men mener å ha hørt noe sånt noe.

 

Riktig det med at du kan kverke dynamoen ved overbelastning ja, men de koblingene dine er litt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer de koblingene hann sier da...

 

Du må koble batteriene i serie for å kunne levere mere ampere..

 

Kan ikke tenke meg at dynamoen kan ta skade av at du kobler 2 batterier i paralell, den vil bare bruke "dobbelt så lang tid på å lade de fult opp, hvis batterien er like da...

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Speeder

Det stemmer de koblingene hann sier da...

 

Du må koble batteriene i serie for å kunne levere mere ampere..

 

Dette er helt feil!

Batterier i serie: Høyere spenning, samme strøm

Batterier i paralell: Samme spenningen, kan levere mer strøm.

 

Kobler du dem i serie vil du få ut 24v, noe jeg tror jeg lite gunstig i en bil :)

 

Dette er noe jeg er veldig sikker på.. (Er ferdig med et år på elektrolinjen, og et på elektronikk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ferdig med ett år på elektrolinja, så veit du ikke at om du eksempelvis PARALELLkobler 2 12v batterier på 50 ampere hver, så får du 12v og 100ampere??(nøyaktig 100ah)

Du visste ikke det etter ett år på elektrolinje?

 

SeVen er vel den som er på jordet.

 

For det første bør du alltid bruke to identiske batterier (ta eksempelvis 12v og 50ah)

 

Kobler du i serie får du: 24v og 50ampere time

Kobler du paralellt får du: 12v og 100ampere time.

 

Verre er det ikke. Og den som sier det er feil bør ta et elektrokurs.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mistercartman

Du er ferdig med ett år på elektrolinja, så veit du ikke at om du eksempelvis PARALELLkobler 2 12v batterier på 50 ampere hver, så får du 12v og 100ampere??(nøyaktig 100ah)

Du visste ikke det etter ett år på elektrolinje?

 

SeVen er vel den som er på jordet.

 

For det første bør du alltid bruke to identiske batterier (ta eksempelvis 12v og 50ah)

 

Kobler du i serie får du: 24v og 50ampere time

Kobler du paralellt får du: 12v og 100ampere time.

 

Verre er det ikke. Og den som sier det er feil bør ta et elektrokurs.

 

Vet nok det ja.. Er jo ikke noe triks med at de plutselig blir 75amperetimer eller noe..

 

Den setningen min ble litt feil formulert:

De kan levere summen av antall amperetimer..

Tenkte at det kanskje var lurt å holde seg til begrepet "strøm", siden mange her inne ikke har så enormt god peiling på el.

Men de kan jo tross alt levere mer strøm da... Jeg kom bare ikke med et forhold, noe jeg ser nå at jeg kanskje burde..

 

Dette med at de kan levere dobbelt så stor strøm er feil. Et batteri på 50 Ah kan nok glatt levere 100ampere det og.

Det er jo ikke batteriene som bestemmer strømmen.. Den bestemmes av lasten på kretsen. Så å si at et batteri er på 12v og 50amp blir liksom feil..

 

 

Ps. Som jeg også skrev forrige post, har jeg også hatt ett år på vk1 elektronikk etter gk elektro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Dette med at de kan levere dobbelt så stor strøm er feil. Et batteri på 50 Ah kan nok glatt levere 100ampere det og.

Det er jo ikke batteriene som bestemmer strømmen.. Den bestemmes av lasten på kretsen. Så å si at et batteri er på 12v og 50amp blir liksom feil..

Nå ja, inn med klørne! :)

Det er opplagt at dere begge skjønner forskjellen på mometan strøm i ampere og kapasiteten til batteriet i ampere-timer (Ah). Virker kun som det er litt slurvete skrevet de innleggene deres ;) Selvom batterier kan ha en kapasitet på f.eks. 50Ah kan de levere spisstrømmer langt over dette. Det går en pen startstrøm når man starter starteren.. Hvis man kortslutter en blyakkumulator (slik batteritype som sitter i bil) kan man få 600A kortslutningsstrøm!! (er ikke heelt sikkert på tallet) Men det er MYE :) Hilsen en som går Vk1 Elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en solinoid! (räknar med att det heter det på norska oxå)

 

Koster ikke stort på din lokale bilstereo forettning. Er i grunn et skikkelig kraftig relæ. Pass på så du ikke kobler feil:-)

 

Helt supert! Du bruker generator B+ til at styre den, så du kan spile til batteriet er flatt og siden bare starte bilen å kjøre videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

 

Dette er helt feil!

Batterier i serie: Høyere spenning, samme strøm

Batterier i paralell: Samme spenningen, kan levere mer strøm.

 

Kobler du dem i serie vil du få ut 24v, noe jeg tror jeg lite gunstig i en bil :)

 

Dette er noe jeg er veldig sikker på.. (Er ferdig med et år på elektrolinjen, og et på elektronikk...)

 

sorry surra der ja, gikk litt fort...:)

 

Sier jo at celikar sin koblingsbeskrivelse stemmer, så bytter jeg om selv..:D

 

MEn nå er det vertfall konstentert hvordan det skal kobles...

 

Har selv også 1 år eller 3 på elektro\nikk

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår