Gå til innhold

Hva slags dump/res. ventil kan jeg ha på min b230et?

Ranger emnet


Infinal

Anbefalte innlegg

Oki. Å den "godtar" motoren? Men er det dump el resirkuleringsventil? Jeg er ikke ute etter den pttttsssch lyden som eksploderer egentlig..

Har ikke så mye greie på dette med dump ventil å sånn så spør dere..Har kikket på de andre trådene her å ingen sier det samme egentlig.

Eneste jeg vil er at motoren min går greit, at jeg kanskje merker litt bedre gasspådrag med en ventil.. Er vel det ventilene skal gjøre. De har jo en funksjon utenom lyden..!? Er en b230et 88mod med motronic jeg har.

 

Funksjonen:

Hva er hensikten med en avlastningsventil?

Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 80 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolag.

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

resirkulerbar dumpventil er veien å gå. pttsssjj lyden er bare harry og idiotisk. Samt den har ikke noe for seg annet enn at den sparer turboen. Effekten må like fordømt bygges opp igjen. Gå for resirkulerbar sier jeg. Låter mye tøffere gjør det også :D

Alfa Romeo Giulietta -84 prosjekt

Alfa Romeo GTV6 -85

Alfa Romeo GTV6 -84 corsabil

Alfa Romeo 75 QV -91 bruksracer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b230et har ikke lamda, så den kan du bruke en hvilken som helst åpen dumpventil, eller resirk-ventil på, såsant ventilen holder skikkelig stengt på tomgang! -Stempeldump fra turboxs eller turbosmart er å anbefale. Er ingen intern dump i turboen på b230et, såsant man har originalturboen. Sitter en ekstern som resirkulerer rett under det første rørbendet etter turboen.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår