Gå til innhold

Sub montert motsatt vei

Ranger emnet


SunnyGTi2.0

Anbefalte innlegg

Har sett flere proffe bygg der subbene er montert med magneten ut av kassen, slik at membranen peker inn i kassen, liksom...

 

Hva er poenget med det? (utenom å briefe med den store magneten :) )

Hvordan blir lyden i forhold til en vanlig lukket kasse med elementene montert "rett vei"?

 

Det kan ihvertfall se temmelig fett ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke så mye forskjell i lyden bare man husker å fasevende suben... Kan bli litt blåselyder fra ventilasjonen til talespolen.

Du kan jo også bygge et par liter mindre kasse:)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bare tull for meg men... skulle tro pustelydene fra chassiset blir merkbare og man får aldri i verden stivet opp elementet ved å sette det i spenn lenger. Det er jo 'vanlig' hifi-praksis å bruke en mdf-plate som magneten på elementet står i spenn mot når det er skrudd fast! Kan jo bli litt problematisk når man har store luftehull midt i magneten, men det er bare å skjære ut plata slik at den i hovedsak blir en ramme, og borre hull fram til luftehullet slik at luften kan strømme gjennom plata... hvis noen skjønte hva jeg mente med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mfafa:

Er ikke helt med på hva du mener...

Er det vanlig å sette en plate inntil magneten på subben? Jeg har faktisk aldri hørt om dette før.

 

Tror egentlig ikke du vil få noen blåselyder mellom chassi og membranen heller, da disse "hullene" er svært så store i forhold til det som er tett!

 

Jeg har ihvertfall lyst til å prøve det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

mfafa:

Er ikke helt med på hva du mener...

Er det vanlig å sette en plate inntil magneten på subben? Jeg har faktisk aldri hørt om dette før.

Dette er "vanlig" når man bygger litt seriøse hifi-høytalere. Du kan jo selv tenke hvor mye stivere det blir! Elementet sitter som jern i forhold til å kun sitte i frontplata, som den "sparker" fram og tilbake i. Alle vibrasjoner i elementet som ikke oppstår DIREKTE av musikksignalet gjennom svingspolen, er uønskede. Derfor "gjør det ingenting" at elementet sitter ordentlig godt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm var innom en stereosjappe her forleden, og skulle se på en 15", han koplet den på, var ikkeno kasse på den, og satte den på gulvet... det tette jo selvsakt for luftehullet til magneten og pga oppstod d kjempestygge lyder hver gang subberen slo...

 

men hvorfor "tette" igjen hullet.. er jo en grunn til at d er der liksom, vist ikke så kunne man ha brukt 2kr mer i metall,og driti i hele hullet... har liten tro på den tettingen...

Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!

 

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [kj]

hmmm var innom en stereosjappe her forleden, og skulle se på en 15", han koplet den på, var ikkeno kasse på den, og satte den på gulvet... det tette jo selvsakt for luftehullet til magneten og pga oppstod d kjempestygge lyder hver gang subberen slo...

 

men hvorfor "tette" igjen hullet.. er jo en grunn til at d er der liksom, vist ikke så kunne man ha brukt 2kr mer i metall,og driti i hele hullet... har liten tro på den tettingen...

 

Funksjonen til hullet i magneten er lufting av svingspolen (talespolen) slik at elementet tåler høyere effekt (kan spille høyere) :) Noen elementer har også kjøling på siden, under spideren, i form av et gap mellom denne og magneten. Etter det jeg har skjønt er det ikke vanlig med lufting ut av magneten på elementer til hifi. Og det er derfra jeg har idén om å spenne opp elementet.

 

Jeg har ikke planer om å tette luftehullet! Men fortsatt vil jeg stive av elementet. Måten jeg gjennomfører dette på er å bruke en plate tykkere enn diameteren på hullet. Så bare freser jeg et hull i platen slik at luften strømmer gjennom denne. Platen kutter jeg ut i midten, slik at det forsåvidt blir en ramme...

 

 

For at det skal spille bra er det viktig at elementet er så stivt som mulig. Derfor er det meget kraftige/stive chassis på mange elementer. Vibrasjonene på membranen skal kun være resultat av svingspolens bevegelser. Alle andre vibrasjoner som får membranen til å vibrere annerledes skaper dårligere lyd. Derfor, som dem sier i bilstereo-verdenen: "Man kan -aldri- oppnå god lyd i en bil hvis man plasserer mellomtonene direkte i døra". Dette fordi døra vibrerer en god del, og disse vibrasjonen forplanter seg da direkte i elementet. Noe pga. dette bygger proffene en kasseløsning til mellomtonene i dørsiden :)

 

-Når jeg setter elementets chassis i spenn vha. platen innvendig, står elementet så støtt og stødig kassen som mulig. Dette fører til mindre vibrasjoner i elementets CHASSIS oppstått av svingspolens utslag. Chassis lages ALLTID så stivt som mulig på elementer, og det blir enda stivere når jeg spenner det opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

InFlames : - Du hadde vel ikke tilfeldigvis Rockford RFR 2212 eller 2215 ?

:cool:

 

Hadde en sånn før jeg også, angrer noe på at jeg solgte den..

 

Generelt:

 

Det er en del som må montere høyttaleren med magneten ut pga plass problemer i dybden... Ellers så blir lyden den samme hvis man tar hensyn til at kassa må reduseres med elementes volum når man har magneten ut. Jeg har dette selv i min bil, og det er grunnet plass, og porno effekten på konkurranser....

 

Mfafa: Montere mellomtonene direkte i døra ?? Utdyp.. mener du da å skru elementet rett i karossen

:eek: eller festet i en monteringsring/plate eller noe ala det ?

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Dette er "vanlig" når man bygger litt seriøse hifi-høytalere. Du kan jo selv tenke hvor mye stivere det blir! Elementet sitter som jern i forhold til å kun sitte i frontplata, som den "sparker" fram og tilbake i. Alle vibrasjoner i elementet som ikke oppstår DIREKTE av musikksignalet gjennom svingspolen, er uønskede. Derfor "gjør det ingenting" at elementet sitter ordentlig godt....

 

Jeg har en sunfire true subwoofer,den vil jeg jo kalle seriøs:)

 

Den er det ingen plate bak på magneten:)

 

Den er jo konstruert litt anderledes enn de vanligste subbene i å med att det er ett element som slår og ett som bare flytter på seg fra trykket av den andre(uten spole og magnet osv:)),dette sitter i en lukket kasse:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rockford Seat

Mfafa: Montere mellomtonene direkte i døra ?? Utdyp.. mener du da å skru elementet rett i karossen

:eek: eller festet i en monteringsring/plate eller noe ala det ?

Leste det "at det aldri kunne bli bra" i et blad som het "Lyd i Bil" tror jeg. Godt blad som jeg ikke tror eksisterer lenger :( Det jeg tenkte på var å montere elementet ganske rett i karosseriet (altså slik det blir når man fester i originalfeste, hvert fall på gamle biler..) Når jeg tenker over det er jeg litt usikker hva som vil være den beste løsningen for å unngå vibrasjonene!

 

 

Originally posted by maxgets

Jeg har en sunfire true subwoofer,den vil jeg jo kalle seriøs:)

 

Den er det ingen plate bak på magneten:)

 

Den er jo konstruert litt anderledes enn de vanligste subbene i å med att det er ett element som slår og ett som bare flytter på seg fra trykket av den andre(uten spole og magnet osv:)),dette sitter i en lukket kasse:)

Faktisk lurer jeg litt. Om alle ondene ved at kassen står i bilen (som rister og brummer) gjør at det er fint lite vits i å avstive elementet så sykt... Det er i hvert fall 'vanlig' praksis når man bygger høytalere med ambisjoner om en lydkvalitet som bringer deg inn i nirvana!! :)

F.eks. Vidar Mørch, som har vært skribent for hifibladet Audio, og nå Fidelity, i en årrekke, stiver godt av når man bygger den heftige dynabel Brontes subwoofer med 12" Peerless XLS-element. Sjekk her: http://home.no.net/mfafa/brontes-eyefi.pdf

 

Sunfire'n din har forøvrig noe som kalles 'slavebass', og fungerer som en erstatning for bassrefleks. Men man slipper stygge resonanser i bassporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rockford Seat

InFlames : - Du hadde vel ikke tilfeldigvis Rockford RFR 2212 eller 2215 ?

:cool:

 

Hadde en sånn før jeg også, angrer noe på at jeg solgte den..

 

Generelt:

 

Det er en del som må montere høyttaleren med magneten ut pga plass problemer i dybden... Ellers så blir lyden den samme hvis man tar hensyn til at kassa må reduseres med elementes volum når man har magneten ut. Jeg har dette selv i min bil, og det er grunnet plass, og porno effekten på konkurranser....

 

Mfafa: Montere mellomtonene direkte i døra ?? Utdyp.. mener du da å skru elementet rett i karossen

:eek: eller festet i en monteringsring/plate eller noe ala det ?

 

Jupp tror det var det som var betegnelsen på subbene (RFR 2212). Hvordan forsterker kjørte du på dem? Kjører en dls d-1000 nå, har inntrykk av at den er litt for svak

07 Toyota Auris TTE Edition

ex. 92 Mazda 323F

ex. 92 Opel Vectra

ex. 86 Opel Ascona

http://sprett.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår