Gå til innhold

Glennca: Mercedes 508 L - Prosjekt Russebil

Ranger emnet


Glennca

Anbefalte innlegg

Ey!

 

Jeg er med i en gjeng med sju gærne folk fra Ås vgs som har planer om tidenes russebil! (Selvfølgelig... Spørs hvordan det går :P)

 

Bilen vi har kjøpt er en Mercedes 508 L og det er en SVÆR bil! Faktisk så er den så stor at den er registrert som klasse C1, altså lett lastebil 3500 kg til 7500 kg. Derfor er den i skrivende stund på Biltunet Auto i Ski for å kappe de bakre bladfjærene i hht skriv fra Mercedes om omregistrering til klasse B :P

 

Men nok om det. Jeg legger ved en haug med bilder og litt tekst etter hvert bilde om hva som blir gjort :) Enjoy!

 

Russebil1.jpg

 

Dette er da russebilen slik den var da vi kjøpte den. Den er ikke så veldig anderledes utseendemessig enda, men det blir den nok :P Det er også mulig å såvidt ane størrelsen av den når man ser den i forhold til Mari (som var med på bilen, men som valgte å droppe det)

 

18102005002.jpg

 

Her har vi da det eneste bildet jeg har av interiøret før vi begynte inni... Desverre er det bare bilde av de fantastiske (...) gardinene som dekker frontruta og siderutene når man skal sove (og Mari med de fantastiske vernebrillene våre og med et mundbind på hodet)

 

12102005.jpg

 

Her er da et bilde som er tatt fra bakerst i bilen. Her er det egentlig en "hjørnesofa" med to hjørner som utgjør "salongen" i bilen. Her er det soveplass til minst 5 pers, og vi har planer om å sette inn en pc her og en flatskjerm på den bakre veggen. Her blir det da kjørt karaoke, filmer og musikk. Forøvrig ser vi såvidt ovnen og dieselvarmeren som fulgte med bilen da vi kjøpte den.

 

12102005001.jpg

 

Her var det en gang et bad med vask (gulvpumpe) og plass til porta porti dass, men det er nå historie :P Det var forøvrig et helvete å få ut siden hele greia var limt fast overalt. Hadde mye gøy med brekkjern der, ja ;)

 

12102005002.jpg

 

Her er da restene av kjøkkenet. Her har vi fjernet begge (jepp, begge) kjøleskapene. Det ene gikk på 220 volt og det andre på 12 volt. Vi skal sette det sistnevnte inn igjen senere. Det var også en vask der som hadde elektrisk pumpe. Hele kjøkkenbenken har nå måttet vike til fordel for en sittegruppe på 2+2 med bord

 

12102005003.jpg

 

Her er det da tatt bilde av "hele" interiøret sett fra "salongen". Det teppet som ligger på gulvet er i likhet med veldig mye annet historie. Her skal det inn laminat eller lignende... Lettere å vaske :roll:

 

15102005004.jpg

 

Her er da en eller annen (jeg tror det er Tommy, som heller ikke er med på bilen mer) som fjerner hengerfestet. Vi fant ut at det veide skitmye og at vi egentlig ikke hadde noe som helst bruk for det :P Derfor ble det borte.

 

15102005009.jpg

 

Her er Paulsen (som heller ikke er med mer) og Philip (som er med :P) i gang med å fjerne markisa. Vi fant ut at den også var drittung, så den måtte vike. Iallefall helt til bilen er godkjent :wink:

 

15102005005.jpg

 

Her er da elektriker Strøm (meg :P) og Thomas (vi er begge med enda) i full gang med å prøve å skjønne det elektriske anlegget i bilen. Det skulle vise seg å være alt annet enn enkelt da bilen har både 220 og 12 volts anlegg. 12 volten går til to lamper samt en vifte i taket og det ene kjøleskapet som vi fjernet, mens 220 volten gikk til tre stikkontakter, fire lamper og det andre kjøleskapet som vi fjernet.

 

15102005006.jpg

15102005007.jpg

 

Disse to bildene er av alt vi fjernet fra bilen i første omgang. Det ble et helvetes st. Hans bål som røyk noe sinnsvakt :P Godt vi var i Kroer sier nå jeg...

 

Til slutt så kan jeg nevne at vi senest på fredag 10 mars jobbet på bilen :P Da ble bilen først forsøkt startet uten større hell (vi presterte faktisk å sperre hele veien langt oppi Kroer, noe som førte til trafikkork! Tro det den som vil :P). Til slutt fant vi ut at vi like gjerne kunne taue den til det verkstedet som skal kappe fjærene på den. Så som tenkt, så gjort :P Derfor bar det ut på veien. I 40 km/t... Det gikk i og for seg greit i Kroer, men da vi kom til Ås begynte vi å lage litt mer kø... For å ikke glemme køen vi fikk til da vi kjørte på E18 mellom Holstad og Nygårdskrysset (for de som er kjent :P)

 

Forøvrig prøvde sjåføren av russebilen vår (faren til Thomas, mange takk for hjelpen!) å starte bilen vår flere ganger mens vi tauet uten hell, men guess what! Ned den siste bakken ned til Biltunet (vi snakker 10 meter unna parkeringsplassen) så startet den!! Hurra!

 

Så nå går vi bare og venter på at Biltunet skal få kappet fjærene så vi får montert setene våre (som kostet oss 2500 kroner!!) og får registrert doningen.

 

Stay tuned :win

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig? :partyon

 

Det er en russebil :-P

Men tror nok at vi skal klare å holde festen utafor bilen sånn om natta (morran) når enkelte (som sjåføren, altså meg) skal sove :-P

 

Dessuten skal pcen stå inne i salongen hvor folk kommer til å sove, så blir vanskelig å feste og sove samtidig :-P Og mat? Yeah :-P Seff skal vi ha en micro og et årsforbruk av Grændis med oss :-P

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markisa er bare borte en liten stund ;-) Vekt vet dere :-P

Og hva det gjelder anlegg så får vi se litt etterhvert. Vi må jo ha et aggregat for å kjøre pcen, så vi setter nok inn en vanlig forsterker som vi kobler opp mot pcen og rasker sammen noen høyttalere fra fjern og nær :-P

 

Forøvrig kan jeg nevne at vi snakket med verkstedet bilen står på i dag, og man kan si at det er fordelaktig med stor bil :-P De vil nemlig få gjort jobben fort som f, ettersom bilen tar opp så utrolig mye plass på parkeringsplassen dems :hammer

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er bare lagt opp til det... :-P

Anlegget er lagt opp på en sånn måte at man må ha skjøteledning inn i bilen. Dersom man skulle ha en inverter i selve bilen ville det bli en enorm belastning på bilens dynamo og batterier når man skal begynne å kjøre både pc, stereo og lys. Derfor aggregat ;-)

 

Dessuten har jeg vært på russetreff før, og det å skaffe seg strøm utenfra der er ikke bare bare :-P

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket nettopp med Biltunet Auto, og de har bilen ferdig til oss! Hurra! Nå er det "bare" å montere setene og få den godkjent og registrert så kan den virkelige jobben begynne!

:wave

 

(Forresten så er det NOEN som har montert det ene batteriet vårt feil vei, hvilket forklarer startproblemene våre...)

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wey! Da er bilen hjemme igjen :-P Jeg presterte å ryke en kjetting den siste etappen, men rent bortsett fra det gikk turen greit :-P Ganske genialt at vi nå må ha to personer til å starte bilen... En til å ordne "startsperra", dvs å lage kontakt mellom to skruer i en boks under førersetet, og en til å trykke på startknappen :-P Cool :-P Kan virke som vi har et ladeproblem da... Det kan være litt kjipt, men vi får se på det en annen dag. Nå skal bilen bare få seter (i morgen) og registreres :-D

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at det tok litt tid å få oppdatert den posten her, men er så mye pes for å få bildene fra telefonen til pcen :-P

 

Kan i det minste fortelle det vi har gjort siden sist. Det første vi gjorde var å montere setene. Det var en helsikes jobb, ettersom det måtte borres hull i gulvet pluss at boltene havnet på noen forferdelig knotete plasser... Men de sitter nå der :-P

 

Ellers så kan det nevnes at bilen er lakket rød (selvfølgelig). Vi lakket deler av den med kompressor og dyse og deler av den med pensel og rulle. Dette gjorde vi ganske enkelt fordi vi brukte dritlang tid med kompressor og dyse, pluss at en dyse på sju personer = ineffektivt.

 

Men her er da noen bilder:

 

Nærbilde av de nye (svindyre) setene våre:

17032006003.jpg

 

Litt-lenger-unna-bilde av de nye setene våre. Er ikke så lett å se, men Pumpy sitter iallefall i noen av de :-P

17032006004.jpg

 

Så er det et par bilder som viser litt om hvor stor bilen er :-P De er tatt på verkstedet den var for et par dager siden :-P

 

Forfra:

Stor.jpg

 

Fra siden:

15032006002.jpg

 

Så følger da en hel del bilder fra da vi malte den fantastiske bilen vår :-P

 

Her er da "alle" unntatt fotografen (meg) veldig opptatt med å se på maskeringa vi hadde på :-P

21032006.jpg

 

Her er jeg og AK i full gang med å male

21032006001.jpg

 

Mon tro om Pumpy likte smaken av den penselen...?

21032006002.jpg

 

Thomas konser noe sinnsykt om den krevende oppgaven

21032006003.jpg

 

"Philip i solnedgang" på taket av bilen

21032006004.jpg

 

Anette koser med støtfangeren. De ble etterhvert ganske så gode venner

21032006005.jpg

 

Her er vi sånn ca. ferdig med mesteparten :-P Det gjenstod litt da bildet ble tatt, men vi følte veldig for en liten pause for å få i oss litt varme

21032006006.jpg

 

Dette er tatt noen minutter før vi ga oss... Vi hadde ikke nok lakk til å ta absolutt alt, så vi må tilbake en annen dag med nytt mot og mer lakk. På dette tidspunktet hadde det blitt litt i kaldeste laget ute...

21032006007.jpg

 

Her er da det siste bildet jeg tok før vi kjørte bilen på plass og dro hjem :-P Bilen er nesten ferdig og det ble nesten fint :-P (Er kanskje ikke så jevnt som det kunne vært for eksempel :-P)

21032006008.jpg

 

 

 

Jeppjepp...

Det var alt for denne gang. På torsdag bærer det ned til biltilsynet for å snakke litt med dem angående belter og den 29. mars skal den inn til registrering. Kryss fingre og tær alle sammen :-P

 

:driving

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår