Gå til innhold

Amatørsoting av ruter

Ranger emnet


Cozzie

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://www.solfilmhalvpris.dk

 

bestiller selv derfra i dette øyeblikk..verdt å gå inn å kikke..bestill gratis prøve og, så får du kjenne kvaliteten/tykkesen på filmen, og det folk som "kan det" sier, er at til tjukkere og tyngre filmen er, til lettere og bedre er det å legge på.. ellers er det som andre sier, MASE lunka vann med litt zalo i, ta ut vinduene som går opp og ned, og tilpass filmen på utsiden av vinduene før du legger den på..vask bilen først, og vask vinduene SKIKELIG med sprit eller annet godstoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min gamle bil sota.

La det helt frem uten og ta ut rutene.

Ikke lett og få det helt ut i kantene når du ikke tar ut ruta, tar ikke mye tid men resultatet blir jo også dårlig.

Men når du uansett må rive den av så er det ikke mye vits og legge mye tid i det.... Jeg fikk alltid spm om j ville rive foran så slapp jeg stikke og vise den.

 

 

DSCN2708.jpg

2002 Vw Passat 1.9 TDi Highline

1989 Audi 90 2.2 20V Turbo Quattro

1967 Vw Boble 1303 S

(x)1997 Vw Passat 1.8 Turbo

(x)1990 Audi 90 2.3 ABT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Hvordan får jeg ut rutene på 190E`n? noen som har ei tegning over skruer elns?:P har brukt 300 kr på soting til nå, alltid en eller annen luring som klarte å få det til og falle av :rolleyes:

X`er: Din mor og en del Vr6`er

Har og vil aldri ha noe annet en Tysker bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke så vrient som alle skal ha det til. du tenger:

sprit (les: spyler veske til og rense vinduer med)

film

såpevann

SKARP kniv (les: skalpell)

blank/sort neglelakk.

og sist med ikke minst: TOLMODIGHET

 

for og få perfekt resultat burde du ta av rutene for soting, da er det lettere og arbeide med og du får ett bedre resultat :D

 

første du gjør er og vaske GODT av vinduet på inner sida før du tørker av og går over med spriten. HUSK: ikke legg filla med såpevann tilbake i bollen etter bruk, vi skal nemmelig bruke såpevannet, så det er viktig at det er fritt for partikler som kan lage luft bobler.

 

etter du ahr rensa ruta sjikkelig heller du litt såpevann i ei pumpe flaske (slik som bla JIF baderom) og skrøyter GODT på vindus ruta på den sida du skal legge feilmen, her snakker vi DYNKING.

 

så selve jobben med og legge på filmen, noen filmer har klister på baksiden og noen har ikke, MEN hva enn du gjør så pass på at du jobber med filmen på en overflate som er fri for støv, støv er det værste som finnes når du skal sote rutene, er pga støvet det kommer bobler..

 

filmen klarer du og få på selv, du finner fort ut en grei teknikk for og få lakt den på :P

 

så kapper du av det av filmen som stikker ut på sidene av vinduet, men la det være igjenn ca 2mm spessielt i topp og bunn.. så lar du det tørke opp før du tar neglelakk på kanten av vinduet og bretter filmen over, da får du en film som sitter slik at du kan bruke vinduene og det kommer ikke noe luft til.

eller så kan du la det tørke først, så lime fast med neglelakken før du kutter rundt kantene til slutt :P det er nok det beste ja :P

 

detta er LEEETTT grinchy :win

 

edit: svarte ikke på spørsmålet :P

jeg har alltid brukt biltema film, vor mange % den er på vet jeg ikke, har prøvd litt av vært, men den billigste var den jeg likte og jobbe med best (uten klister) mens en annen som har klister på baksida gir det beste resultatet :P

 

ADMIN! DETTE LUKTER KLISTRET!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor jeg kan få tak i lyseblå solfilm? Slik som nye mercer har originalt. Åssen blir det å sette slikt på min Merc når den er originalt tona ruter, men det er grått. Jeg skal bare ha blå farge på rutene hele veien rundt, vil jeg da få mangelapp? Eller vil det gli igjennom som originalt?

 

Takk for alle svar.

 

Calle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke hevde at jeg er noen guru innen det norske lovverket, men jeg mins og ha lest et sted at de to siderutene fremme kan være sotet HVIS

1) det er fabrikksotet

2) det er det lysteste mulig og få taki

 

Fremruten er ikke lov til og sote what so ever. Tror faktisk dette gjelder alt av klistremerker og soting (tro om toppstriper må være fabrikksotet)

Trist ja...

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke hevde at jeg er noen guru innen det norske lovverket, men jeg mins og ha lest et sted at de to siderutene fremme kan være sotet HVIS

1) det er fabrikksotet

2) det er det lysteste mulig og få taki

 

Fremruten er ikke lov til og sote what so ever. Tror faktisk dette gjelder alt av klistremerker og soting (tro om toppstriper må være fabrikksotet)

Trist ja...

 

Tror nok desverre bare det er alternativ 1 som er riktig her gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IM001451.sized.jpg

 

Ett litt gammelt bilde av E30'en, men dette er gjort med CD Cardic fil og en god slump med tålmodighet. Hadde rutene ute og gjorde jobben inne på kjøkkenet i huset med MYE vann... Nytter ikkje å stå på ett verksted, i en garasje eller en bod å gjøre dette. Filmen her er forøvrig 43%

 

Finn det reneste rommet i huset og ta deg god tid. La helst rutene tørke noen dager, før du begynner å buksere de på plass igjen i bilen..

 

Har og tatt rutene på Pickupen min. Og de er absolutt 100%!!

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok desverre bare det er alternativ 1 som er riktig her gitt :)

 

Det er veldig gjerne mulig, som jeg sa er jeg ikke sikker. Men frontruten er jeg faktisk ganske sikker på ikke er lov til og ha sotet, uansett hvor ma får gjort dette.. eller tar jeg helt feil nå?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.... lurer på om jeg skal sote ruter selv i løpet av våren. Men hvordan er det å sote bakruta som har varmetråder? Kan man bruke denne når man har sotet bakruta, eller vil dette skade filmen?

 

 

Jeg har ikke merket noe problem ved bruk av varmetrådene i bakruta, nå har jeg ikke brukt de så mye heller.

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår