Gå til innhold

Nærmest stopp ved 4500 rpm

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

God dag.

 

En kammerat av meg vurderer og kjøpe seg en 93 mod, 460 turbo.

Vi tok oss en tur og kikka på den og den så ganske fin ut, så vi bestemte oss for å prøve den en tur.

 

1 gir gikk klatt, men på 2. gor og ved 4500 rpm begynte bilen og lugge noe voldsomt. Fikk presset den opp i 5000, men over dette ville den ikke! Følte meg som i pungen til en kenguru.

La om til 3. og akkurat det samme skedde.

Stoppet, og dro igang på 1. gir. Dette gikk fortsatt fint opp til 6000rpm.

 

Noen som kan hinte til hva som er galt her? Føler i innspruten? Dårlig justert tenning?

Det som var merkelig var at eieren (han hadde ikke hatt den lenge) hadde ikke merket noe til dette. Enten så jugde han eller så var det noe annet rart. Han virket som en ålreit og ærlig fyr...

 

Må også legge til at dette var på helt kald motor. Kan det ha noe å si?

Husker mopeden min var sånn at den ville ikke over eksplosjons-punktet når den var kald..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på hva det kan være, men synes det høres mest sannsynlig ut som farlig sier at den kanskje har mangel på bensin. Turbotrykket blir vel høyere i 2 og 3 gir enn det du klarer i 1., så da trenger den vel mer bensin. Tenkte på kanskje bensinfilteret eller bensintrykksregulatoren, men har egentlig ikke mye peiling på motorer. Tenningen kan vel ikke justeres i denne bilen da den styres av en hjerne. Synes det høres litt merkelig ut siden den klarer det fint på 1. gir, men ikke 2. og 3.

 

Synes forresten det er lite å hente over 5000 rpm i min bil, men den går jo fint til 6200 rpm i hvert fall. Føles som det er på tide å gire rett over 5000 rpm.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg har hatt akkurat likens problem.

den fusket extremt når den dro tungt, feks fra 3000rpm og opp til 5000.

men det var også bare i 2ndre gir og oppover, 1ste gir går alltid glatt.

har ikke peiling hvorfor.

 

men,

fuskinga kom bort når jeg skifta tennplugger. men sliter fremdeles med litt lugging iblant, men ikke i nærheten så ofte som det gjorde.

 

tennpluggene mine varer kanskje i 2 uker før jeg må ha nye, det er jævlig surt! men hvem vil vel ha en bil som fusker? :)

==================================

- '84 Chevrolet Camaro Z28 (in action)

- '83 Chevrolet Camaro Berlinetta (in action)

- '89 Volvo 440 Turbo (spiker)

==================================

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja jeg vet, men vet ikke om andre plugger. i de to ukene de lever, så funker de som fjell!

men på slutten av andre uka så fusker den litt.

hva med bilen din? fusker den eller? kunne du gitt meg type plugger?

jeg bruker Eyquem 72ls eller noe sånt, husker ikke helt (gidder ikke gå ut i bilen for å se :P)

 

kondens er det nok ikke, jeg bruker kondensfjerner 2 ganger i mnd. :)

 

har du noen tips til egnet bensinpumpe? koster de mye?

skal sjekke med volvoverkstedet senere. må få bilen gjennom EU kontroll først :s

 

etter det skal jeg begynne å jobbe med bilen igjen :P

==================================

- '84 Chevrolet Camaro Z28 (in action)

- '83 Chevrolet Camaro Berlinetta (in action)

- '89 Volvo 440 Turbo (spiker)

==================================

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med min nå.. Den står ganske lenge av gangen før jeg flytter den. Så når den kommer på ca 42 grader så begynner den å fuske, så stopper den. Så må jeg vente til den blir kald igjen.

 

Når tanken var full så var alt som det skulle. Men så ble bilen prøvekjørt så tanken ble halv. Å etter det har den oppført seg rart. Regner med at det er kondens. Men vet noen hvor?

Mvh: Knut Olsen

 

03 Passat TDI 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nå Beru Ultra X plugger, koster ca 250 kr på mekonomen for 4 stk. men har også brukt orginale volvo plugger.

Har aldri hatt problem med fusking, utenom at elektronikken på bilen min kødder det til av og til.

 

En kamerat hadde det slik på sin 240 gasser motor, den kverket pluggene etter 14 dager, men så byttet han produsent og alt var såre vel.. så er jo en enkel sak å sjekke.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår