Gå til innhold

Quattro73

Administrator
  • Innholdsteller

    16,513
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    256

Community Answers

  1. Quattro73's innlegg in Hva er den saken med kjøleribber på +polen på batteriet? was marked as the answer   
    Shuntmotstand for å måle strømtrekk.
  2. Quattro73's innlegg in Problemet med å finne riktig del was marked as the answer   
    Ja, ytre drivknute (hjulside) passer normalt på begge sider, altså er de like (ytre) på begge sider. Indre drivknute (girkasseside) er også normalt like på begge sider, dog passer som regel aldri høyre og venstre drivaksel om hverandre, da de ofte har forskjellig lengde.
    En defekt ytre drivknute pleier lage knekkelyd når man har fullt rattutslag og litt pådrag. F.eks. om man svinger fullt til den ene siden og kjører/rygger i sirkel. Indre drivknute kan lage lyd, dog ikke så ille som når ytre knute er defekt. Har og opplevd defekt indre drivknute som kun lager vibrasjon og ingen lyd. Som regel sjelden at indre drivknute ryker, forekommer (av min erfaring) mest på biler som er senket.

  3. Quattro73's innlegg in Tikking og eksos was marked as the answer   
    Som regel kommer ventiltikking fra slitte ventilløftere, er de slitt så er den eneste varige løsningen å bytte de ut. Tikker det hele tiden, eller av og til, evt kun på varm eller kald motor? Du kan selvsagt prøve å flushe, men det er tvilsomt at det vil løse saken. Tar ikke lang tid å bytte løfterene på din :)
  4. Quattro73's innlegg in Manual til batterilader for truck Sigma PL-1 was marked as the answer   
    Om batteriene har stått utladet lenge, noe spenningen kan tyde på, så kan batteriene ha fått seg en knekk (sulfaterte). Med slik lav spenning så vil gjerne ikke styrekortet trigge tyristorene, med det resultat at lading ikke starter. Jeg ville koblet fra styreledningen og koplet inn en ekstern justerbar strømforsyning i serie, slik at du kan 'lure' laderen til å tro spenningen på batteriene er høyere enn den er, f.eks. 40+ V.
    En 24V batterilader vil normalt gi ut rundt 30V ved boostlading, vil derfor sikkert ikke hjelpe deg her.
    Styreledningen går det nær sagt ingen strøm i, hovedlederene går det MYE strøm i og er loddet. Ikke lodd disse på nytt uten at du vet hva du driver med, da kan du heller tvinne styreledningen rundt hovedledningen som midlertidig løsning. Styreledningen er også for å slå av laderen dersom plugg trekkes ut mens den lader. Du har ikke plugg med slik funksjon, styreledning kan derfor (til nøds) kobles om inni lader. Vil gi litt feil spenning tilbake til styrekort ved høy ladestrøm, noe som vil øke læretiden noe.
  5. Quattro73's innlegg in Kople interiørlys på dørbryter was marked as the answer   
    Vet du, det enkeste er å få tak i en lik dørbryter som den du har, bare en med dobbelt kontaktsett. Finner de på førerdøren på eldre VW og Audi. Da kan du bruke det ene kontaktsettet til de nye lysene dine.
  6. Quattro73's innlegg in Vw Camber/Vinkel på hjulene was marked as the answer   
    Hjulene skal stå omtrent helt vinkelrett mot bakken. Og ja, camber justeres ved å løsne de to boltene som holder hjullagerhuset fast i fjæbeinet (13 og 14 på bildet), festehullene er litt ovale. Husk at når camber justeres så vil også spissing endre seg. Vil tippe spissingen din også er totalt feil.
     

  7. Quattro73's innlegg in Bremser som ikke tar was marked as the answer   
    Her bør bil og motor oppgis da noen biler har bremseservo med vakuum fra innsug, mens andre har vakuumpumpe. Kan være noe feil med dette.
  8. Quattro73's innlegg in Feil på co audi a6 2,6 was marked as the answer   
    Mest sansynlig defekt lambda. Kjøp ny og prøv, men ikke kjøp på Biltema eller annen type billiggreier som kun fungerer kort tid. Kjøp original Bosch og husk at du har to stk, delenummer 048906265. Kan også skyldes defekt tempgiver til ECU, som er mye billigere enn to stk lambda.
  9. Quattro73's innlegg in Ulyd fra høyre hjul framme. was marked as the answer   
    Bildet vises bra det
    Min tommelfingerregel er at dersom mansjetten nokså nylig er røket og det aldri kommer hverken ulyd eller vibrasjon - da kan den rengjøres grundig, pakes på nytt og ny mansjett monteres. Siden du har både ulyd og vibrasjon så ville jeg anbefale å bytte den.
     
    Jeg har laget en guide for denne jobben, da til eldre Audi, men essensen er den samme - Guide: Skifte drivknute/drivknutemansjett div VAG
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår