Jump to content
Bilforumet.no

petter268

Bruker
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

About petter268

  • Rank
    Menig

Recent Profile Visitors

239 profile views
  1. Det er nok der feilen ligger. Takk for hjelpen ;) Skal få av bærekula så går det nok ;)
  2. Takk for svar! Det er ikke bare vekt som skal til på denne. Jeg har brukt mye vekt men det er 2-3 cm for dårlig klarering mellom fjærben og hjulhuset. Jeg får ikke hjullagerhuset langt nok ned, så det er umulig å få av fjærbenet. Jeg får dytta litt på drivleddet så det er ikke rusta godt fast, men hvordan får jeg det egentlig ut? Må jeg ha av endeleddet? Det blir en hod vinkel hvis jeg svinger helt til venstre eller høyre men det sitter fortsatt godt i hjullagerhuset. Noen tips til hvordan jeg får det ut uten å ødelegge noe? Kan jeg slå på nav skruen til det går helt ut? Takk for hjelpen :)
  3. Jeg har sett bildeler.no sin "how to " bytte fjærbenslager og komplett fjær. Jeg trenger å bytte fjærbenslagerene, men jeg skulle gjerne hatt litt hjelp før jeg gir opp. Jeg får fjærbenet akuratt ikke ut av hjullagerhuset når jeg prøver å få det av. Jeg tenker jeg må ta av endeleddet for å få nok klarering? Det er her spørsmålet mitt egentlig kommer. Jeg skrudde av de tre skruene til bærekula, men den sitter ganske godt også er jeg litt redd for å ødelegge gjengene til denne hvis jeg slår med hammer så den "slipper". Er det noen som har bytta fjær eller fjærbenslageret på en 2007 touran som kan hjelpe meg litt? Skal jeg først ta av de tre skruene til bærekula og slå forsiktig så den slipper og deretter skru av Nav skruen nesten helt ut og svinge for eksempel til en av sidene og slå forsiktig til ytre drivaksel "slipper" og er mulig og dra ut? Må bærekula være demontert for at jeg klarer og få drivleddet ut? Er det også nødvendig å få av endeleddet? Endeleddet er veldig godt rusta fast, men jeg har endeledd verktøy så skal få det av, men er redd det går i dass når det sitter så godt. Tusen takk for alle svar, mvh Petter
  4. Takk for mange gode forslag! Jeg fikk den endelig av. Jeg vinkelslipte skruen så jeg fikk holdt igjen når jeg skrudde ut skruen. Fikk den endelig av. Takk for all hjelp folkens! ;)
  5. Jeg skulle ta av demperen ut av hjullageret og bolten som stod der var rusta fast og derfor gikk gjengene også i stykker når jeg brukte mye makt for å få skruen opp. Er det noen som helst mulighet å få av denne skruen nå? Tenkte kanskje flere her jobber på verksted, og kanskje vet hva man ville gjort i denne situasjonen. Er det mulig og få ut fjærbenslageret uten å ta ut selve demperen av hjullageret? Se bilder så skjønner dere hva jeg mener.
  6. Hei! Jeg skal installere ryggekamera, og må derfor få av denne så jeg får lagt en kabel til skiltet på bakluka. Dette stopper meg litt nå fordi det er noen skruer som jeg ikke får av. De har ikke spor og ser ut som er spikra fast, for jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få de av. Er denne mulig og få av? Se bilder. :)
  7. Noen som vet hva som kan være årsaken til at giret slurer når jeg skal sette i første gir eller revers? Skjer aldri med 2-5 gir, men 1 og revers så skjer det alt for ofte. Jeg er redd girkassa går hvis jeg ikke finner ut hva problemet er. Noen tips til hva jeg kan sjekke for å feilsøke litt? Takk for svar!
  8. Hey :) Jeg har fjernet noen rustskader på min 2007 touran, og trenger litt hjelp egentlig. Jeg har pusset ned skadene med 1200 papir og tatt primer. Jeg bruker biltema sin utbedringslakk med tilhørende klarlakk, og det er her jeg trenger litt hjelp. Er biltema sin lakk metallic? Jeg brukte fargekoden til bilen min, som er sort metallic, men resultatet er matt sort. Jeg kan laste opp noen bilder imorgen så dere ser nøyaktig hva jeg mener. Jeg lot ubedringslakken herde 1 døgn før jeg tok på flere lag med klarlakk. Den nye lakken som er fra biltema er "ru" og det ser veldig ut som det er matt sort som er blitt brukt. Fargen fra biltema er riktig, men er kvaliteten langt fra god nok til å få en blank og god finish? Jeg trenger ikke et 100% bra resultat, men 90-99 % hadde vært en fordel. Nå vil jeg si resultatet er 40%, hehe. Jeg tenkte å prøve på nytt men med bedre lakk spray og 2k klarlakk. Bilen er 2007 mod, men lakken er ganske fin til å snart være 10 år. Men jeg vil at resultatet skal være like blankt som den 10 år gamle lakken. Er det noen grove feil jeg har gjort, eller det biltema lakken som er grunnen? Tenkte å kjøpe lakk fra drammen, haraldsen farvehandel. http://farvehandel.no/no/forsiden/nettbutikk/til-bilen/billakk/spray
  9. Supert, tusen takk! Takk for hjelpen :)
  10. Hmm jeg skjønner. Jeg fikk et verksted til å bytte fjærene for det hasta veldig, og jeg tror ikke de har bytta noe annet enn fjærene. De nevnte ikke noe om fjærbenslager når jeg ba de fikse det. Litt dårlig, hvis dette gjør så fjærene ryker fort igjen. Jeg får kanskje bytte det selv, for tror jeg har en viss anelse for hva som skal gjøres. Men sånn som ståa er nå, så knirker det når jeg svinger i lav fart..
  11. Haha! Såpass ja. Jeg hadde en mistanke, men regna med det var servo olje på denne. Takk for svar og hjelpen. Jeg har akuratt bytta fjærene så det er ikke der problemet ligger. Foringene er veldig dårlige, så kanskje det er dette. Hva er ofte kjennetegn for at det må byttes? Bøyd eller veldig dårlige foringer og at metall knikker inntil metall?
  12. Har en touran 2007 1.9 tdi som knirker en del når den svinger, så tenkte å sjekke servo olja til ratte om dette var problemet. Jeg har ikke byttet den olja på veldig lenge, så tenker det kan være lurt. Men jeg finner ikke lokket til servo olja? Hvor i panseret ligger dette lokket? hehe.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.