Gå til innhold

Selvskrudd

Bruker
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Selvskrudd

  • Bursdag 01/21/1977

Contact Methods

  • Bosted
    Kragerø

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Selvskrudd's Achievements

  1. Egenandel for hva? Hvis man ikke bruker forsikringen tilkommer det vel ingen egnandel fra dem? Hvis man får Falck til å gjøre jobben så har vel de en utrykningspris/timepris/fastpris eller noe i den dur, men med mindre noen subsidierer regninga er det vel ingen egenandel fra dem heller?
  2. Rsele: Jeg kjenner litt til Tectyl og nettopp derfor valgte jeg Lanolinolje-løsningen. Når det er såpass mye rust på alle synlige steder så er jeg redd for at man kan finne mer der man ikke får sjekket også. Jeg har ingen erfaring med sandblåsing, men forestiller meg en tidkrevende jobb særlig med tanke på alt av krinkler og kroker. I de områdene tror jeg oljen har sin store fordel. Det har gått 2 døgn og det drypper fortsatt noen dråper. Huset katt pleier å gå med halen rett i været, men begynner og bli lei av å vaske den etter nærkontakt med oljen som ikke har endret seg så mye i konsistens ennå. Ingen klær har fått flekker, men jeg tar en runde med en twistdott i morgen for sikkerhets skyld.
  3. Jeg skrur de enkleste tingene selv, men ser ulempen med at det kan bli "grisete". Nå er vel akkurat den egenskapen at det aldri tørker helt det som er den store fordelen med produktet. Hvis fuktighet og luft blir fortrengt så ruster det ikke videre vel? Slik jeg forstår vil overflaten reparere seg selv ved mindre skader og danne en tett overflate igjen i motsetning til f.eks Tectyl og lignende produkter med fastere konsistens. I tillegg så kan man ettersprøyte selv hvis det viser seg nødvendig etter en tur i småskauen med bilen. Jeg kjører forøvrig en 2012 Superb selv og har ingen tanker om lignende behandling på den.
  4. Konas Rav4 2004 ble i pinsehelga gjenstand for et lite "facelift". Bilen er lys i fargen og hengerfeste med vange lyste i krokan-oransje for alle som kjørte bak henne. Biltemas Hammerlakk fantes allerede i hyllene og den fikk duge. Liggende halvveis under bakvogna fikk jeg se hvordan egentlig det var med rusta andre steder. Det var nok å ta av og humøret sank noen hakk. Noen kaffekopper og en liten lakkjobb senere hadde ikke situasjonen endret seg, så jeg startet med å søke på nettet etter løsninger for, eller brannslukking av rustangrepet. Bilen er er hel og fin ellers med unntak av dørterskelen på venstre bakdør. Jeg leste i forumet her og flere andre forum uten at jeg nødvendigvis ble mye klokere av det. Det er mange som har meninger om mangt og jeg ble vel egentlig mer forvirret enn opplyst. Noen markedsfører produktene sine som rene mirakler og andre refererer til erfaringer som er vanskelig å tro på. For meg ble tiden viktig og siden bilens verdi er begrenset forsvant fort tectylbehandling som alternativ. Diverse oljebehandlinger virket hensiktsmessig utifra tilstanden til understellet og da ble det type olje som måtte avgjøres. Det forundrer meg hvor lite objektive mange er i argumentasjonen, men jeg havnet i hvertfall på en løsning som "stinker sau" i følge byfolk. Bestilte time på nettet dagen etter og visste ikke helt hva slags forventninger jeg hadde. Ville jeg slippe mangellapp på bremserørene ved neste EU-kontroll om noen måneder? Ville rustangrepet stoppe på bæringer og drivverk eller ville oljen ta knekken på foringer og gummi? Ville det som var sånn tålig upåvirket holde seg slik? Sist, men ikke minst: Vil jeg heretter bli kalt Sauen Shaun og folk vil breke bak min rygg på parkeringa på Rema 1000? Jeg tok noen bilder underveis og tenker å oppdatere denne tråden om noen uker etter en sjekk av tilstanden. Kona kjører ikke allverden, men bilen brukes hver dag og om 18-24 mnd vil jeg sjekke behovet for etterbehandling eller i verste fall finne ut at sauer ikke er så allright alikevel. Slik ble den seende ut før innerskjermer ble sprøytet. Det ble boret og plugget i dører og døråpninger og for innvendig behandling også av innerskjermene. Jeg kostet på bilen "fettlista" som beskytter "hjulbuene" bak. Plaststyling gjør at det trolig er det siste stedet som blir vasket på bilen. Jeg fikk benyttet meg av et tilbud som varer ut Mai, men normalprisen på denne bilen hos denne avdelingen av Antirust (Skien) er 2500.- pluss 400.- for de to hjulbuene. Jeg vet ikke om dette var det rette alternativet for bilen, men jeg kommer i hvertfall til å oppdatere med egne erfaringer av produktet. Så langt kan jeg i hvertfall si at fra utsiden lukter bilen ett eller annet, men ikke sau. Kjørte 5 mil hjem etterpå uten å kjenne noe lukt i kupeen. Noen drypp blir det i gårdsplassen, men det tror jeg grusen skal tåle. Jeg vil gjerne høre andres erfaringer med vedlikehold av behandlingen. Jeg glemte å kjøpe en sprayboks med olja til å ha liggende, men det får jeg ordne neste gang jeg er på den kanten. Håper noen vil dele sine erfaringer med behandlingen og vedlikeholdet/oppfølgingen som har vært nødvendig.
  5. @JimCFK Du har sett at demperen og fjærene ikke er på lager og BEREGNET leveringstid er hhv 2 og 3 uker? Det vil si inn til butikk. Siden det finnes mange valg ville jeg bestilt en demper som var på lager.
  6. Jeg har en C4 1.9 TDI juni-97 gammel type. Den har jeg byttet hjullager på, kjøpt hos biltema delenummer: 74-032. Dette delenummeret står det også på biltypen A6 95-96 som vel gjelder din bil? Når jeg ser i papirutgaven høst-vinter 2013-14 finner jeg lageret, men jeg prøvde å søke delen opp i nettkatalogen deres, der fikk jeg ingen treff. Jeg fikk heller ingen treff når jeg logget reg.nummeret på min Audi. Mulig jeg har et umontert lager liggende hvis det forsatt skulle være aktuelt med hva biltema har merket lageret med. Edit: Jeg ser at det er litt uklart om monteringen av lageret. Bak er det ganske enkelt å bytte selv. Jeg bruker en gammel pipe fra et avdanka pipesett (23mm uten at det betyr noe) til å banke inn lageret. Når du skal banke det gamle ut er det innvendige spor som gjør at du finner feste tilen liten meisel eller lignende. Utvendig er ikke lageret konisk, men alle hjulager jeg har vært i nærheten av har en konisk rullebane. Det er vel pga at kraften virker i flere retninger på et slikt lager. Foran må derimot lageret presses på med kraftigere verktøy (hydraulisk presse) og er noe jeg lett overlater til verkstedet. Når det gjelder forholdet pris/kvalitet vet jeg ikke mer enn at på mitt faste verksted syntes de det er uproblematisk med Biltema sine lager. De koster i hvertfall 179.- pr stk og en ekstra tube lagerfett til under femtilappen går ikke ut over hverken lommebok eller humør. Jeg pleier å sjekke/etterdra 2 ganger etter at lageret er byttet.
  7. Jeg føler meg litt dust og hjelpeløs akkurat nå. Jeg har kjøpt ny kupèvifte og vil bytte denne selv. Jeg fikk forklart at viftehuset måtte åpnes fra motorrummet og inne fra kupèen. Slik det ser ut for meg må jeg også ut med dashbordet siden jeg ikke kommer til viftehuset undenfra etter at midtkonsoll, hanskerom, luftkanaler osv er fjernet. Jeg har skrudd ut de 2 skruene og fjernet dekselet på oversiden av rattstammen, men kommer ikke videre med rattet. Leste i en tråd at man "bare" skulle dra senteret av rattet ut og at det satt godt fast. Jeg har brukt såpass mye krefter at jeg ikke tør dra mer i frykt for at noe går i stykker. Jeg kan se en ramme med torx-skruer i hvert hjørne når jeg bender dekselet ut rundt rattstammen. Er det her skoen trykker? jeg har kikket på forumet etter en DIY som passer mitt problem, men finner ikke noen som tar for seg temaet. Jeg har egentlig bare 2 dager på meg til å løse dette, så hvis noen kan svare kjapt, er det fint. Edit: Jeg har løsnet viftehuset og fått løftet det tilstrekkelig til at jeg klarer å bytte kupèvifta, men jeg er svært lite fornøyd når jeg må bruke makt og ting ikke er helt som de skal. Klarer ikke å se hvor/hva huset henger i, men det er jo slik at man etterhvert gir litt blanke bare det løser seg 90%. Jeg vet allerede at jeg kommer til å slite med å få på plass ett par av luftkanalene i dashbordet. Har holdt orden på skruer, klips og beslag, så nå krysser jeg fingrene for at det ordner seg. Vet ikke hva slags tetningsmasse jeg skal bruke ennå, men jeg vet jeg ikke skal åpne den igjen. Kjøpte ny vifte hos Bildeler.no for ca. 1300.-. Feilen med den gamle vifta var manglende spenn i fjærene til børstene. Det var ca. 1/3 igjen, men med den jobben det er å bytte... Jeg vil fortsatt gjerne vite hvordan rattet skal håndteres ved demontering
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår