Gå til innhold

Hypnagogia

Bruker
  • Innholdsteller

    154
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Omdømmeaktivitet

  1. Thanks
    Hypnagogia fikk poeng fra Torbo i Toyota Corolla 07 1.4 D4D div spørsmål.   
    Den bilen der har Toyota's 1ND-TV motor og er utstyrt med kjede. Er da ytters skjeldent at et slikt kjede skulle ha behov for å byttes, og iallefall ikke ved 100.000. Ville nok latt den gå yttligere 150.000 før jeg gadd å ense tanken :)
  2. Like
    Hypnagogia fikk poeng fra Jesper1201 i "Hyd lock"   
    Når jeg leste tittelen din tenkte jeg først og fremst på hydrostatisk lås, eller "hydrolock" som ofte kalles. Hydrolock er et begrep som beskriver et fenomen når en substans som ikke lar seg komprimere kommer seg inn i kompresjonskammeret. Eksempler på dette kan være gåen toppakning hvor eksempelvis kjølevæske eller olje "suges inn", i kompresjonskammeret, at man får vann inn i innsuget eller at drivstoff fyller opp kammeret. Dersom et fluid fyller tommrommet (som i utgangspunktet skulle bestått av en miks av drivstoff og luft) i kompresjonssyklusen så vil normalt sett ikke ventilene slippe ut stort av likvidet, tvert imot så bidrar likvidet til at ventilene presses opp (og dermed forsegler). Resultatet av en motor som har vært utsatt for hydrolock er i så godt som alle tilfeller katastrofale. I og med at likvidet ikke lar seg komprimere så vil all energien overføres til motorkomponentene, bøyer rådene, kiler fast stempelet etc - således er ofte slike reparasjoner meget kostbare.
     
    Problemstillingen du forklarer er derimot ukjent for meg
  3. Like
    Hypnagogia fikk poeng fra Actros 8x8 i "Hyd lock"   
    Når jeg leste tittelen din tenkte jeg først og fremst på hydrostatisk lås, eller "hydrolock" som ofte kalles. Hydrolock er et begrep som beskriver et fenomen når en substans som ikke lar seg komprimere kommer seg inn i kompresjonskammeret. Eksempler på dette kan være gåen toppakning hvor eksempelvis kjølevæske eller olje "suges inn", i kompresjonskammeret, at man får vann inn i innsuget eller at drivstoff fyller opp kammeret. Dersom et fluid fyller tommrommet (som i utgangspunktet skulle bestått av en miks av drivstoff og luft) i kompresjonssyklusen så vil normalt sett ikke ventilene slippe ut stort av likvidet, tvert imot så bidrar likvidet til at ventilene presses opp (og dermed forsegler). Resultatet av en motor som har vært utsatt for hydrolock er i så godt som alle tilfeller katastrofale. I og med at likvidet ikke lar seg komprimere så vil all energien overføres til motorkomponentene, bøyer rådene, kiler fast stempelet etc - således er ofte slike reparasjoner meget kostbare.
     
    Problemstillingen du forklarer er derimot ukjent for meg
  4. Like
    Hypnagogia fikk poeng fra Bilpleie Gærning i Reklamasjon på bytta av hjullager. Hvor lenge skal det holde.   
    Rent juridisk følger dette av håndverkerloven og da særlig §22 (reklamasjon).
     
    Hva angår forventet levetid på hjullager så er dette ofte en skummel krabat å anngi noe estimat for levetid på. Du vil nok kunne finne hevdelser om at de er evigvarende, av andre at det er et forbruksprodukt - og det er helt klart særdeles avgjørende fra bil til bil - og ikke minst kvaliteten på håndverket som er utført. Jeg syntes uansett at 30.000km må kunne kalles for urimelig levetid - den burde vart vesentlig lengre en som så.
     
    Hva gjelder ansvar for reklamasjonen så er det først og fremst en ting som er særs avgjørende - dersom de som driftet verkstedet, så fremt det var et AS og avviklet dette for så å etablere et nytt (nytt organisasjonsnummer) så bærer ikke det nye firmaet noe juridisk ansvar for reklamasjonen.
     
    Det er vel ikke slik at det er vanlig å avvikle driften på grunnlag av ansvarsfraskrivelse. Som oftest skjer det ved at en på rimelig grunnlag ender opp med å ikke klare å håndtere å opprettholde et positivt driftsresultat og dermed mer eller mindre ikke lenger har noe valg. Når det er sagt, så skjer det nok i alle fag at et foretakskifte skjer med uredelige hensikter.
     
    Videre er det jo forskjell på hva en juridisk kan kreve, og hva som er god forettningsskikk. Det vil si at de kunne eksempelvis tilby å bytte lageret på nytt kostnadsfritt mot at du eksempelvis dekker kostnadene for et nytt lager - om ikke annet. Videre er det viktig å huske på at i og med at lageret ble prematurt utslitt så kan det bero på en annen årsak en lageret selv så som nav eller spindel - som en følge av dette så kan hjullageret eksempelvis blir raskere nedslitt. Årsaken til dårlig nav eller spindel kan i i neste rekke skyldes vibrasjon, at metallet slår seg over tid om man har hatt et dårlig lager en stund så vel som uforsiktighet med presse ved det opprinnelige byttet.
     
    Du kan eventuelt kontakte forbrukerrådet for å få en bedre pressisering av hva slags rettigheter du har.
  5. Like
    Hypnagogia fikk poeng fra vilvitemerombil i Løse bremseskiver/hjul   
    Ser du har fått gode råd fra Quattro73 allerede, så kan bare legge til at dersom hele navnet kan bevege seg i alle retninger så er det mest sannsynlig at løs senterbolt eller gåent hjullager ja. Går virkelig ut fra (håper) at indikasjonen deres ikke skyldes løse hjulbolter, i allefall kan man trygt si at de bør vurdere å skaffe seg hakket mer kompetente folk.
     
    For å stramme senterbolten trenger du i og for seg ikke noe spesialverktøy, eneste en relativt stor pipenøkkel. Husk at denne bolten er en sikkerhetsbolt eller ofte annen låstbar bolt. I enkelte tilfeller er disse kun for engangsbruk. Eventuelt om det er saksesplint skal denne i utgangspunktet byttes. Har sett ved flere anledninger at bolten har løsnet som følge av bolten ikke er byttet/at splint ikke er blitt satt i.
     
    Dersom bolten er løs, ville jeg ha montert ut navet for å kontrollere lagerene og lagerbanene for å påse at det ikke er påført skade av betydning, rengjort og hatt på nytt fett - især om du har brukt bilen nevneverdig med dette problemet.
     
    Dersom du får behov for å bytte lageret vil (bør) du ha tilgang på en del spesialutstyr så som presse og avdragerskive. Lageret byttes da helst som et hjullagersett. Ofte er det mer hensiktsmessig på en eldre bil i mangel av utstyr mer hensiktsmessig å kjøpe hjulspindel med nav og lager hos et opphøggeri. Husk samtidig på at på at det å demontere bærekule/ytre endeledd etc kan by på litt utfordringer med rust. 
  6. Like
    Hypnagogia fikk poeng fra Actros 8x8 i Registerreimintervall på Opel Astra 04 modell?   
    Siden dette er en 2004 modell og som du sier aldri er byttet så er det uansett på høy tid å få den byttet. Regreim skal byttes ved faste km eller år - det som intreffer først. For å gi eksakt intervall trenger jeg motorkode evt reg nr. Men i lys av at bilen er 10 år så er det egentlig ikke så viktig, fordi at du er over anbefalt intervall uansett tilfelle.
     
    Og som Actros nevner, når du bytter registerreim så påse å få byttet vannpumpen samtidig da det er en prosess som krever at registerreima taes av uansett da vannmpumpa også er en av løperullene til reima.
     
    Sørg for å få byttet registerreim, vannpumpe, eventuell løperulle og strammerulle - registerreima blir ikke sterkere en det svakeste leddet.
     
    Det lureste du kan gjøre er å dra/ringe litt rundt å innhente flere anbud/tilbud på bytte i og mede at prisen vil nok være særdeles varierende og det er ofte en god del å spare på å sjekke litt rundt. Og igjen som acros nevner - påse at pris inkluderer registerreim, vannpumpe men også strammerulle/løperulle. Det blir fort dyrt å måtte betale for samme jobb to ganger, eventuelt havari som følge av at en av de gamle komponentene ryker.
  7. Like
    Hypnagogia fikk poeng fra Quattro73 i Reklamasjon på bytta av hjullager. Hvor lenge skal det holde.   
    Rent juridisk følger dette av håndverkerloven og da særlig §22 (reklamasjon).
     
    Hva angår forventet levetid på hjullager så er dette ofte en skummel krabat å anngi noe estimat for levetid på. Du vil nok kunne finne hevdelser om at de er evigvarende, av andre at det er et forbruksprodukt - og det er helt klart særdeles avgjørende fra bil til bil - og ikke minst kvaliteten på håndverket som er utført. Jeg syntes uansett at 30.000km må kunne kalles for urimelig levetid - den burde vart vesentlig lengre en som så.
     
    Hva gjelder ansvar for reklamasjonen så er det først og fremst en ting som er særs avgjørende - dersom de som driftet verkstedet, så fremt det var et AS og avviklet dette for så å etablere et nytt (nytt organisasjonsnummer) så bærer ikke det nye firmaet noe juridisk ansvar for reklamasjonen.
     
    Det er vel ikke slik at det er vanlig å avvikle driften på grunnlag av ansvarsfraskrivelse. Som oftest skjer det ved at en på rimelig grunnlag ender opp med å ikke klare å håndtere å opprettholde et positivt driftsresultat og dermed mer eller mindre ikke lenger har noe valg. Når det er sagt, så skjer det nok i alle fag at et foretakskifte skjer med uredelige hensikter.
     
    Videre er det jo forskjell på hva en juridisk kan kreve, og hva som er god forettningsskikk. Det vil si at de kunne eksempelvis tilby å bytte lageret på nytt kostnadsfritt mot at du eksempelvis dekker kostnadene for et nytt lager - om ikke annet. Videre er det viktig å huske på at i og med at lageret ble prematurt utslitt så kan det bero på en annen årsak en lageret selv så som nav eller spindel - som en følge av dette så kan hjullageret eksempelvis blir raskere nedslitt. Årsaken til dårlig nav eller spindel kan i i neste rekke skyldes vibrasjon, at metallet slår seg over tid om man har hatt et dårlig lager en stund så vel som uforsiktighet med presse ved det opprinnelige byttet.
     
    Du kan eventuelt kontakte forbrukerrådet for å få en bedre pressisering av hva slags rettigheter du har.
  8. Like
    Hypnagogia fikk poeng fra Kjetilr i Service - varer fra Biltema.   
    Nei, når jeg fikk denne informasjonen så fikk jeg også vite at Biltema selv har bestillt oljen etter sine egne spesifikasjoner. Så det stemmer nok sannsynligvis EaglePilot, en kanne med 5W30 helsyntet på carlube flaske er ikke dermed sagt å inneholde det samme som biltema sin flaske med samme viskositet. Nå lager riktignok carlube også flere "kvalitetsgrader" på sin egen olje, med forskjellige spesifikasjoner.
     
    Min påstand er ikke at Carlube sine egne oljer har byttet ettikett med biltema sine, bare at carlube leverer oljen med de spesifikasjonene den er påført :)
  9. Like
    Hypnagogia fikk poeng fra Kjetilr i Service - varer fra Biltema.   
    Så vidt meg bekjent så VAR det Statoil Fagerstrand som leverte biltema oljen frem til det ble lagt ned, i dag leveres oljen av britiske Carlube.
     
    1L kanne
    Biltema:
    http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-10W60-36677/
    Carlube:
    http://d13z1xw8270sfc.cloudfront.net/origin/183553/20121011_084006.jpg
     
    5L kanne
    Biltema:
    http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/366774
    Carlube:
    http://www.rensu.co.uk/media/gbu0/prodlg/CARLUBE%205W-40%20ENGINE%20OIL%20FULLY%20SYN.JPG
     
    Var ute i verkstedet nå og fant tre flasker (1L) med biltema-oljer, hydraulikk, gir og motorolje. Under alle tre flaskene står det Tetrosyl. Og Tetrosyl gruppen eier Carlube.
  10. Like
    Hypnagogia fikk poeng fra EaglePilot i Service - varer fra Biltema.   
    Nei, når jeg fikk denne informasjonen så fikk jeg også vite at Biltema selv har bestillt oljen etter sine egne spesifikasjoner. Så det stemmer nok sannsynligvis EaglePilot, en kanne med 5W30 helsyntet på carlube flaske er ikke dermed sagt å inneholde det samme som biltema sin flaske med samme viskositet. Nå lager riktignok carlube også flere "kvalitetsgrader" på sin egen olje, med forskjellige spesifikasjoner.
     
    Min påstand er ikke at Carlube sine egne oljer har byttet ettikett med biltema sine, bare at carlube leverer oljen med de spesifikasjonene den er påført :)
  11. Like
    Hypnagogia fikk poeng fra Actros 8x8 i Min erfaring og anbefaling av Trio Auto Import.   
    Fantastisk selvkritikk, sånt står det respekt av!
  12. Like
    Hypnagogia ga poeng til Actros 8x8 i Min erfaring og anbefaling av Trio Auto Import.   
    Hei Nytern, velkommen tilbake til bilforumet. Eg beklagar dette, eg ser nå at eg burde tenkt meg meir om før eg skreiv det.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår