Gå til innhold

How 2 lakkere tips og triks

Ranger emnet


Nsr160

Anbefalte innlegg

Flotte svar! :) Er amatør når det gjeler å lakkere og fargen er Tornado Rød, så tenker det blir tettfarge i første omgang :)

 

Har lakkert med vannbasert på sprayboks og klarlakk over men det var svært vanskelig å få bra resultat.. :)

 

Vil det si at du er ferdig med det du skulle gjøre på bilen din, eller var det bare en test? Uansett er jeg litt spent på å følge med på hva du får til i og med at vi var prikk like biler med samme farge, ser det ut som. Jeg planlegger litt lakkering på den til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil det si at du er ferdig med det du skulle gjøre på bilen din, eller var det bare en test? Uansett er jeg litt spent på å følge med på hva du får til i og med at vi var prikk like biler med samme farge, ser det ut som. Jeg planlegger litt lakkering på den til sommeren.

 

Plukka litt rust i fjor sommer, og "flekk" lakkerte da med vannbasert lakk. noe som ikke ble helt optimalt, syns alle fall jeg..

 

Syns lakkering er interessant så jeg tenkte å bruke denne bilen som en slags prøvekaning og lakkere mestparten av bilen selv med eget utstyr :)

 

Ja det samme til deg, spent på hvordan ditt resultat event. blir :)

 

IMG_5345_resize.jpg

 

ser på bildet at å få klarlakken jevn var svært vanskelig.. samme med sprayboksen, var på en måte ikke nok trykk

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukka litt rust i fjor sommer, og "flekk" lakkerte da med vannbasert lakk. noe som ikke ble helt optimalt, syns alle fall jeg..

 

Syns lakkering er interessant så jeg tenkte å bruke denne bilen som en slags prøvekaning og lakkere mestparten av bilen selv med eget utstyr :)

 

Ja det samme til deg, spent på hvordan ditt resultat event. blir :)

 

IMG_5345_resize.jpg

 

ser på bildet at å få klarlakken jevn var svært vanskelig.. samme med sprayboksen, var på en måte ikke nok trykk

 

Å ta en sånn jobb med sprayboks er ikke så lurt .

Audi 200 turbo quattro 2,2 l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
jeg har et spørsmål,når man skal hel lakkere bilen må man fjerne all gammel farge før man får sprøyta på ny annen farge??

 

I noen tilfeller må man det ja, mens andre ganger trenger men ikke det, kommer an på hvilken lakktype som er på bilen fra før, om det er f.eks bengalakk, så må den fjernes, om det f.eks er thermoplastisk lakk, så må den fjernes, om lakken ikke har skikkelig vedheft, så må den fjernes før ny lakk legges på

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er "Tettlakk" og "Hel lakk" det samme?

 

Jeg tror kanskje det kan stemme, hvis det er det som på engelsk heter Top Coat du mener (base + klar i et produkt). Jeg skal lakkere i dag, og jeg gikk på den lokale Fargerike-butikken og fikk blanda Glasurit 22 Line HS Topcoat i fargen LY3D (Tornadorød). Denne lakktypen er litt dyr, men den er visst eksepsjonelt bra på å matche originalfargen. Det er en solid lakk som er både farge (base) og glans/beskyttelse (klar) i ett.

 

I går slipte jeg Plastic Padding fra 18.00 til 01.00. Støl nå..

 

Noen som vet om det går fint å bruke 1500-korning skumrondeller tørt på eksentersliper for å matte ned lakken som ikke skal primes først? Eller trenger jeg noe grovere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det kan stemme, hvis det er det som på engelsk heter Top Coat du mener (base + klar i et produkt). Jeg skal lakkere i dag, og jeg gikk på den lokale Fargerike-butikken og fikk blanda Glasurit 22 Line HS Topcoat i fargen LY3D (Tornadorød). Denne lakktypen er litt dyr, men den er visst eksepsjonelt bra på å matche originalfargen. Det er en solid lakk som er både farge (base) og glans/beskyttelse (klar) i ett.

 

I går slipte jeg Plastic Padding fra 18.00 til 01.00. Støl nå..

 

Fargeriket sier du, skal tro om min lokale fargerike har denne typen lakk.. Kan jo blande selv på jobb men har ikke basefargen.

 

Å pusse plastic padding er jo bare sååååå gøy :p

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargeriket sier du, skal tro om min lokale fargerike har denne typen lakk.. Kan jo blande selv på jobb men har ikke basefargen.

 

Å pusse plastic padding er jo bare sååååå gøy :p

 

Butikken har vel bare de siste årene vært i Fargerike-kjeden. Før det het den bare Bjørvik Malerservice, og de har forhandla lakk fra Monopol og Glasurit++ ganske lenge.

 

I dag fikk jeg prima bilen. Hadde en 2,5 dl boks, men den rakk faktisk til tre dører og en del flekker..

 

Noen som vet om det går an å småkjøre et par dager med bare primer på? Den jeg har brukt heter Presto (fra Dupli Color). Jeg vet faktisk ikke hvor tøffe kjemikalier som er i den. Den kom i et metallspann og skulle tilsettes cellulosetynner, så helt pyse kan den jo ikke være. Den tørka på en halvtime i 10 grader og kan slipes etter tre timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ja det samme til deg, spent på hvordan ditt resultat event. blir :)

 

Ja her er resultatet i bilder. Lakka ferdig i går:

 

CRW_4341.jpg

CRW_4342.jpg

CRW_4343.jpg

CRW_4344.jpg

CRW_4346.jpg

CRW_4347.jpg

 

Dette er gjort i 15 grader overskyet vær utafor garasjen min i går.

 

Det jeg gjorde var:

 

  1. Slipte ned til metall med luftdrevet minivinkesliper fra Biltema, korning ca. 50
  2. Sparkla to omganger med Plastic Padding PP100, slipte disse med 80 og 180-papir
  3. Jevna ut overganger med luftdrevet eksentersliper med 240-papir
  4. La ett strøk med Presto rustbeskyttende primer, grå. Slipte denne med 180 og 240-papir
  5. La ett strøk til med samme primer, bare rød, slipte denne med 600 vått
  6. Tørka vekk alt slipestøv i to omganger med fuktig klut. Tørka over med Biltema sin Tackrag, avfetta med Motip silikonfjerner
  7. La to våte strøk med Glasurit 22-line topcoat med 15 minutter flash i mellom.

 

Erfaringer:

  • Neste gang skal jeg være enda mer nøye med sparklingen og heller gjøre dette så mange ganger som nødvendig. Har fortsatt noen små ujevnheter her og der.
  • Neste gang skal jeg ikke maskere før jeg skal legge primer, og jeg skal maskere på nytt etter at primeren er ferdig slipt for å hindre at tørt primerstøv kan legge seg i topplakken
  • Neste gang skal jeg lese produktdatabladene for lakken nøyere. Oppdaga mellom strøk 1 og 2 at flash-tida var 5 minutter ved 20 grader. Heldigvis var det bare 15 grader ute.
  • Neste gang skal jeg fjerne maskering før lakken er helt tørr.

 

EDIT: Burde kanskje tilføye at jeg har lakkert begge dørene på venstre side, fremre dør på høyre side, rundt bensinlokket, nederste del av bakluka og nederst på hjulbuen på høyre side. Resten er original lakk fra '95.

Endret av Nordhagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår