Gå til innhold

Mitt Project SQ (?)....

Ranger emnet


matador

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

JA det er absolutt sant!

 

Forresten... litt OT men... here goes... fikk pulse 6 frontsettet mitt i jula og begynnte "innspillinga" på hjemme anlegget... SATAN... ble overasket... Morels billigste front sett i 6.5" og det spiller høyt ...veldig høyt og pent all the way...

 

Gleder meg til resten av morel og sinfoni greier er i stua hos meg :)

 

Har du funnet ut av om du skal bruke alle 4 10"erne?

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sagt det lenge jeg... Morel er "god shitt"... :tannløs hehe...I tilleg har du fordelene at kvaliteten på lyden vil vokse/øke ved å opgradere spilleren eller forsterkeren.

 

Self skal jeg bruke alle 4!! knock trenger bare tid så kommer det nok etterhvert men uansett så skal dørene gjøres ferdig først, subb delen skal implementeres til front systemet!! ikke omvendt... :iconsm dørene skal jeg ta ut og ordne litt rust før total demping og støpping, plasseringen til et par Elate 6 i hver dør er allrede prøvd fra før og den fungerer som ønsket. Dempingen som var der fra før måtte skrappes bort siden det skal sveises der.

 

Ellers skal dashen ut på nytt igjen da det skal avstives enda mer og lage separert og fjær opphengt kasse til spilleren ellers begynner den å hakke om jeg deler mellombassene lavere enn 45Hz og drar litt på volumen. Nye forsterkere til diskant og mellomtone skal inn + P90 DSP boks. Mellombass forsterkeren skal flyttes til under rattet pga bedre kjøling og lettere å bytte ut seinere uten å måtte demontere helle dashen. :???: så det blir artig å få alt ferdig og kommer til å måtte kjøre uten dash noen dager.

 

hehe... planer er det nok av ser du :peace: så det meste står på tid faktisk... dempe matter og alt det andre er klar engentlig, sveisingen skal gjøres i Arendal da svigebror har en komplet verksted med både mig,tig eller pinner å velge imellom, og siden jeg kommer til å bytte ut forskjarmene er ikke umulig at jeg lager et eget "bass kammer" mellom hjulen og torpedo veggen... plass til et Elate 10 på hver side og... :w00t derfor mellombass ampen monteres under ratten så det kan oppgraderes til noe større.... men vet ikke helt da jeg har prøvd før med store elementer helt foran uten det store lydforbedring egentlig, så spørs om det er verd alt det arbeidet, men hadde vært artig.

 

skal ha muligens 4 stk batterier bak i bagasjerommet, de er også kjøpt inn men som sagt tid er verre med... :biker

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel legge til at jeg var å hørte på bilen til James på Lørdag. Og hvilket potensiale det ligger i Morel! :D Ble rimelig imponert.. Håper bare jeg får det bortimot tilsvarende ;) Selv om det kanskje er å drømme? ;)

 

Uansett...Liker innstillingen din James! Så får du si fra når du har sett på spilleren til Hans Marius :)

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hello: tenkte skal vise litt om dynamo overhalling og rundt det der og en del punkter rundt det isåfall... men blir vel sienere ikveld når jeg er tilbake.

 

Dynamo har drivet og begynt å pipe litt så har jeg prøvd å skaffe meg en til men uten å likes, så da fikset jeg den gamle inntil en annen dukker opp...

 

ellers kommer jeg til å bygge den om til minst 150Amper men det blir en seinere da jeg har fått deler og litt andre snadder.... :lol :biker

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har i den siste tiden fått en del støy og litt lavere spenningen enn det "vanlige" 14,7-14,9 volt som jeg hadde før vinteren og jeg har prøvd å skaffe en brukt dynamo på 90Amper uten å likes, da 90A dynamoe ikke er vanlig på Sierra får jeg bedskjed om overalt, men dynamo fra Scorpio passer med en del modifiseringer, den jeg bruker nå er en 75Ampers original pga at jeg har en såkalt forgasser med stepp motor og den type forgasser har en tilkoblings punkt som går fra forgasseren til dynamaoen, ingen kunne svare meg hva den gjør, selv ikke hos forden.... og i Haynes står ingenting om den heller, men den er så enkelt som at det utaket i dynamoen levere en halv parten så høy spenning som den produserer, klua er som sagt bare når den genererer spenning. og ja, den brukes til noe som enkelt som varme elementen til chocken... ingen rakkett teknologi nei... og hadde på en annen bil en ombygd 90 amper men siden stepp motor måtte jeg så absolut bruke den dynamoen da ingen "expert" kunne fortelle meg forskjelleng mellom de... eatme

 

så, ikke noe problem å bruke en hvilken som helst dynamo som kan "tilpasses" til min egen bil, ellers hører jeg bestandig -og ofte- fra andre at de har så "sære" og spesielle dynamor at det er ikke er mulig å benytte seg av noe annet... :partyon

 

Et dynamo består hovedsaklig av 3 "enkle" hoveddeler:

 

-rotoren som består av en spole som roterer og blir til et "magnet" når man tilfører 12 volt på den, og spenningen inn på den spolen bestemmer hvor mye spenning dynamoen skal levere... styrken på rotorens magnet felt blir justert av "regulatoren" og det finnes flere typer av den. Jeg har tidligere og mange ganger før nevnt at et gele batteri trenger høyere ladde spening enn et syre batterier... så om man tar i bruk et gele batteri må det sørges for en høyere laddespenning enn 14,5 volt, laddespenning er littt avhengi av temperaturern også.

 

-en fast vikling som er den delen som "generer" spenningen/strømen.

 

-likeretterne som navnet tyder så sørger den for å "gjøre om" den veksel spenningen som genereres i viklingene om til DC spenning...

 

så jeg ser ikke noe grunn til å ikke kunne bygge om hvilken som helst dynamo om til større eller mindre.... kommer til å bygge om en 90 Amper om til noe større 150/250Amper-og bedre self! men det blir en annen gang, Så, "back to basic".... :mat

 

egentlig begynte jeg å skru dynamon fra hverandre før jeg kom på å ta bilder...

 

å ta av den vifta kan være litt av en jobb hvis man ikke har gjørt det før... skruen sitter som f...

kch34m.jpg

 

detalje bilde av låse splinten som sitter i akslen, viktig å sette dette tilbake ved montering, hvis ikke vil akslen slurre i vifta og det blir dårlig med strømm og en stor varme gang etter kort stund...

kch3fd.jpg

 

sånt, da er alt klar for demontering, jeg byttet ut lageret på forsiden og baksiden og det var det først og fremst den foran som var dårlig, og kan nok tilbake skrives til en mulig for stram vifte reime....

kch6l1.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kan man se kjernen på spolen, pleier å blitt en del rust og beleg her, som må fjerne da rotoren skal bevege seg rundt dette. Renere det er, bedre blir overføringen...

kchssj.jpg

 

utsiden på spolen. Den pleier å ruste men er viktig å holde rent og gjerne lakkeres da dette har noe med effektiviteten på magnet felten som induseres til spolen.--- For de som vil ha en mer dyptgående info om induskjon, spoler, trafor og kjerner osv kan finne nok av info i den store world wide webb.. jeg vil bare holde meg til en så enkelt som mulig forklaring.---

kckks3.jpg

 

ferdig pusset og klar for lakkering... bruk en varme bestandig lakk og så lite som mulig.

kckp48.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, da selve rotoren er renset og spolene også er renset så er det diode bro det neste...

 

ganske enkelt egentlig: en plus og en minus del. dog en dårlig løsning da nettop denne løsningen gjør at effektiviteten på dynamoen reduseres med ca 10-25% når den kommer opp i temperaturen... :rockets

mkak2o.jpg

 

kontakt punkten til regulatoren

innvendig er en nettverk med dioder som sørger for ritkig ladning. Denne kontakten er ganske så viktig da gjennom den reguleres spenningen til rotoren... ergo, god kontakt=stabil spenning inn på rotoren=stabil spenning til spolene=dynamoen reagerer raskere på strøm transienter......

mkal8l.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår