Gå til innhold

Regreim skift intervall

Ranger emnet


Gromit

Anbefalte innlegg

Enig med den sommerkåte; bytt spennehjulet også. OG: Husk å plukke vekk gummipluggen etter ca. 1000 km etter reimbytte, finn fram ei 17 mm pipe, og løsne bolten til hjulet en tørning eller to og stram deretter igjen. Da får du tatt inn den slakken som har blitt i reima. (Særlig for B230K-motorene er det viktig å unngå kamreim-tull.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører alltid med ny registerreim og viftereimer i bilen. kjører en 1981 242 med B19A motor som har gått 136000km. Men den har ALDRI vert på service utenom garantiservice etter 2000km. Så viftereimane og registerreima har gjort sitt.

 

på den forrige B23A'en min rauk registerreima etter akkurat 100 000km. Synes derfor det er litt rart at reimen fra 81 kan ha holdt så lenge (24år og 136000km?) (men tro meg.. den ser virkelig ille ut, morken og stygg som den er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ikke bare bytte med det samme når den ser så ille ut?

 

Så slepper du problemer når du virkelig trenger bilen....

 

jeg kjører alltid med ny registerreim og viftereimer i bilen. kjører en 1981 242 med B19A motor som har gått 136000km. Men den har ALDRI vert på service utenom garantiservice etter 2000km. Så viftereimane og registerreima har gjort sitt.

 

på den forrige B23A'en min rauk registerreima etter akkurat 100 000km. Synes derfor det er litt rart at reimen fra 81 kan ha holdt så lenge (24år og 136000km?) (men tro meg.. den ser virkelig ille ut, morken og stygg som den er)

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med intervallene er uansett bare retningsgivende, og det gis ingen garantier. Lekker det f.eks. olje fra pakkboksen ved kamakselen og dette kommer på reima, varer den langt kortere. Hadde en Passat en gang, tror intervallet var 60.000. Vel. Reima røyk etter 50.000. Konsekvensene var heldigvis bare at det måtte monteres ny reim. Men de fleste moderne motorer i dag er av såkalt "interference design", dvs. at ventiler på vei NED møter stempler på vei OPP i et ødeleggende døds-kyss.

 

Med så godt som de fleste normale rødblokkmotorer (dvs. som ikke har fått toppen seriøst slipt og/eller satt inn kamaksel med ultrahøyt løft) vil kamreimbrudd gå helt greit i den betydning at det ikke oppstår slike følgeskader. Men, skjer det på en B230K-motor vil resultatet uunngåelig bli krokete ventiler. Siden ventilstyringene også gjerne tar skade, blir det lett billigere å kjøpe ny topp enn å reparere den gamle - uansett flyr tusenlappene fort. Så de som har denne motoren bør ikke slurve med intervallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår