Gå til innhold

Olja renner....

Ranger emnet


Pr3cis

Anbefalte innlegg

Audi A6 2000 modell. Har vel gjort sitt kanskje, men prøver en siste gang..

 

1,8 T APU motor. 

 

For en stund siden var nr 2 på bildet sprekt opp. Sånn tror jeg det hadde vært en stund. Luktet også kraftig bensin og eksos, når bilen stod på tomgang, Forsvant så fort man begynte å kjøre. Byttet denne i håp om at det skulle hjelpe på lukta, men det gjorde det ikke. 

 

Her om dagen lyste plutselig oljelampa, og jeg fylte på en liter. ET par minutter etterpå lyste oljelampa igjen, og nå renner det nesten rett i gjennom. 

 

Slangestykke nr. 5 der. Jeg rakk akkurat å se det, når jeg fylte på mer olje, at det var her det rant ut. temmelig kraftige mengder. 

 

Men jeg trodde ikke det skulle komme olje ut her???

Vil det hjelpe å bytte den slangen?

Er det veivhusventilasjonen som er tett? Hvordan åpner jeg isåfall det??? 

 

 

post-102992-0-24585500-1494653016_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet viser veivhusventilasjonen, denne er nok ikke tett siden oljen renner ut her. Dog skal det ikke være olje i dette systemet, kun oljedamp. Om du fyller på olje, og den den renner ut her, så er det mer naturlig å tro at oljeretur fra toppen mot bunnpanne er tett.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet viser veivhusventilasjonen, denne er nok ikke tett siden oljen renner ut her. Dog skal det ikke være olje i dette systemet, kun oljedamp. Om du fyller på olje, og den den renner ut her, så er det mer naturlig å tro at oljeretur fra toppen mot bunnpanne er tett.

Hvor ligger den slangen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting - har du peilet oljen og sett at det var for lite da du fylte på en liter? Eller fylte du bare på når oljetrykklampen lyste - uten å sjekke noen annet - slik at du nå har ALT for mye olje på? Om oljen kommer ut veivhusventilasjon og påfyllingslokk så kan det høres ut som at du har ALT for mye olje på motoren. Sjekk oljenivået med en gang!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting - har du peilet oljen og sett at det var for lite da du fylte på en liter? Eller fylte du bare på når oljetrykklampen lyste - uten å sjekke noen annet - slik at du nå har ALT for mye olje på? Om oljen kommer ut veivhusventilasjon og påfyllingslokk så kan det høres ut som at du har ALT for mye olje på motoren. Sjekk oljenivået med en gang!

 

Hei,

 

Ja det er faktisk et godt tips! Peilepinnholderen er knekt, så litt vanskelig å få målt nøyaktig. Men skal tømme ut olja, og se hvor mye det er :)

 

Det skal jeg få sjekket. 

Skal også få sjekket pluggene, og lyst nedi stemplene, om det er indikasjon på olje der, er det vel lite håp.. :? Da er det vel lekkasje fra stempelringer, ventiltetninger etc.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hva som er problemet vet du ikke - enda - ei heller hvor mye olje du har på. Dog er det lite fornuftig å ikke anskaffe seg ny holder til peilepinnen, koster ikke mange kronene ;) Da vet man hvor mye olje det er på motoren, for når oljelampen lyser, da kan skaden allerede ha skjedd! Og, om det er nok olje, og oljelampen lyser, da vet man at dette MÅ tas seriøst. Å kjøre videre er ikke tema, ei heller å fylle på mer olje ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hva som er problemet vet du ikke - enda - ei heller hvor mye olje du har på. Dog er det lite fornuftig å ikke anskaffe seg ny holder til peilepinnen, koster ikke mange kronene 1-winking.gif Da vet man hvor mye olje det er på motoren, for når oljelampen lyser, da kan skaden allerede ha skjedd! Og, om det er nok olje, og oljelampen lyser, da vet man at dette MÅ tas seriøst. Å kjøre videre er ikke tema, ei heller å fylle på mer olje 1-winking.gif

 

Jada, absolutt! 

Nå har bilen rulla 330.000 km så tar det ikke så veldig tungt om den må vrakes! Men for all del, er det bare en bagatell så vil jeg gjerne finne feilen og fikse det. 

Etter hva jeg har hørt og lest så har vel oljelampa sin egen varsellampe. Altså hvis det er noe galt med oljelampa, sensoren etc. så lyser det en annen lampe. Korrekt meg om jeg tar feil. 

Får nok ikke sett på bilen før i morgen, da den står parkert et stykke unna. Må prøve å få den hjem i garasjen også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår