Gå til innhold

Kald luft kommer inn fra gulvet på sjåførsiden. Passat 2006

Ranger emnet


Steinar31

Anbefalte innlegg

Har som regel på varme som kommer rett på frontruten. Men opplever nå at det samtidig kommer kald luft inn rundt foten. Samboer sier også at det kommer inn kald luft på føttene. Ute temp er da for eksempel to pluss grader. Legger også merke til at temp på kjølevæske er ustabil, fra 90 og ned til 70 grader. Måler stå ikke i ro. Kan kupefilter være montert feil vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så veldig unormalt at nåla vandrer litt. men skal holde seg stabil under kjøring kanskje det hjelper og bytte termostat/tempføler. Kupefilteret går bare inn en vei på bilen så det får  du egentlig ikke satt det inn feil om du ikke bretter knøvle det inn.

Når det gjelder varmen så om du bruker den på vindu så vil du få litt kald luft på beina.. Det beste er at du ikke bruker noen knaper på panelet, så den regulere seg selv. Kun knappen til vindu om det er frost på vinduet ved oppstart og slår den av når det har tinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sette på diagnose på bilen.

 

Hvor kjøpte du den termostaten kan hende den ikke virker som den skal. Og trengs å byttes ut same gjelder temp føleren .

Om dem ikke er original så kan det hende dem tuller litt.

 

Hva gjør du på burger king dabiggrin.gif Nei filteret har ikke så mye å si på varmen i bilen.

Om det er diesel varmeren så vil du se det med diagnose. Er ikke uvanlig at dem ryker, og det heller ikke sikkert at du har det på bilen din?

Hvordan hva den tidligere før bytte av termostat og temp føler. Har bilen alltid vert sånn eller er det noe som har kommet nå.

 

Ellers så får du sette opp sette på filterduk framme i grillen. Det hjelper på som regel på dem som ikke får varm bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sette på diagnose på bilen.

 

Hvor kjøpte du den termostaten kan hende den ikke virker som den skal. Og trengs å byttes ut same gjelder temp føleren .

Om dem ikke er original så kan det hende dem tuller litt.

 

Hva gjør du på burger king dabiggrin.gif Nei filteret har ikke så mye å si på varmen i bilen.

Om det er diesel varmeren så vil du se det med diagnose. Er ikke uvanlig at dem ryker, og det heller ikke sikkert at du har det på bilen din?

Hvordan hva den tidligere før bytte av termostat og temp føler. Har bilen alltid vert sånn eller er det noe som har kommet nå.

 

Ellers så får du sette opp sette på filterduk framme i grillen. Det hjelper på som regel på dem som ikke får varm bil.

Fikk bytta topplokket i januar 2016. Da byttet de termostat. Da var alt i orden. Hatt bilen siden 2009, aldri noe tull med å nå 90 grader.

Usikker på hvor lang tid det gikk, men etter noen mnd så begynte nåla å vandre, opp og ned, virker som at den faller mot 70grader når bilen ikke jobber, for eks triller rolig pga kø, mens den øker når den får jobbe på 80-90 km/t.

For 2 mnd siden byttet en mekaniker termostaten igjen, samt temp.giver. Dette hjalp ikke, helt uendret. Nå kan det ta 50 minutter før bilen når 90 grader. 

Angående Burger King, jeg bare passerer der og stusser litt over at det lukter fra BK når man passerer. Innbiller meg at det kommer inn mye lukt. Filtrene er bytta, men lurer på om kupefilteret sitter feil vei. Bilen har webasto ja, bare som hjelpevarmer. Det kommer varme ja, men noen ganger kommer en eim av kalde gufs. Synes det er snedig og begynner å tenke på dette filteret igjen. Fikk bytta filteret på Scanparts AS i trondheim ved en annen anledning, da satte de det feil vei og da strømmet det iskald luft inn der. 

Webastoen går det er helt sikkert, når bilen stanser så hører man den jobbe ca 1 minutt. Det jeg reagerer da er at det er veldig sur eksoslukt som kommer ut i løpet av dette minuttet, og jeg mener at sånn var det ikke tidligere. Er det mye jobb å demontere webasto for å sjekke om det er behov for vedlikehold? jeg har lite kort turer, pendler 42 km til jobb hver vei så vil tro det ikke soter for mye ned? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta en diagnose på bilen. Så kanskje det kommer opp noen feilmeldinger.

Samt sjekke motor temperatur og følere.

 

Kan du høre noe sirkulasjon i varmeapparatet. Når du svinger eller når du kjørere i oppoverbakke, eller når du begynner å kjører? Kan hende du har mye luft i systemet.

 

Du kan prøve å bytte filteret er ikke mye jobb dette.

Har du tatt diagnose på klimaanlegget mulig noen spjeld henge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått tatt diagnose. Skal få tatt dette. Webasto ser i alle fall ut til å fungere fint, det kommer eksos ut fra siden og bilen blir varm inni relativt fort (innen 5 min)
Sirkulasjon i varmeapperatet: usikker på hva du mener her, mener du webasto eller innvendig i bilen? det kommer varme fra alle plassene inni bilen.
 

Luft i systemet: kan temp bli ustabil da? det er litt ulogisk hele greia, for i dag kom tempen opp til nesten 90 grader innen 20 min, det varierer. topplokket ble jo byttet så det er jo absolutt en mulighet for at det ikke ble luftet godt nok.

Filteret skal sjekkes. Det er i alle fall ingen aktivitet inni vanntanken slik som det var da toppen var gåen (bobler rett i tanken), men merket at lokket satt ganske godt fast når jeg prøvde å åpne det, det var enkelt først, men ble tungt å dra rundt etter hvert. Det var etter en 3 minutters kjøretur. Aner ikke om dette er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sirkulasjon så tenker jeg på innvendig altså luft i systemet. På varmeapperatet.

 

Er dette når dette mellom 5-10 minus grader.

Er det så at den blir fortere varm og holder på varmen under kjøring, på under 5 minus grader

Om den gjør det så kan jeg ikke se at det er noe uvanlig, er veldig mange av disse modellene som ikke klare mere en 5 minus.

Det kan ta veldig lang tid og den vil ikke holde tempen på tomgang, så vil den vandre i nedoverbakke.

Og da sliter du på korte turer, på langkjøring så vil den da klare å holde tempen, når du først får den varm.

Om du holder bra tempo på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendler 42 km hver vei til jobb, endel av dette er køkjøring. Det var ikke ustabil temp tidligere. Da var det rett opp til 90 grader hver dag, uansett temp. Aldri sett nåla bevege seg nedover etter at temp har nådd 90grader. Varmlufta kommer omtrent med en gang (under frontruta som stort sett står på) funker ganske greit uansett temp synes jeg.
Synes ikke det har noe å si om det er minus 10 grader eller pluss 10 grader, nåla vandrer like mye. Mandagen tok det over 40 minutters kjøring å nå 90 grader, mens på onsdagen nådde bilen 90 grader etter syv minutter, så falt den igjen etter noen minutters kjøring, så havnet det på 90 grader ca 35-40 minutter inni kjøreturen. 

Bare reagerer fordi det har ikke vært sånn tidligere. Dette skjedde to mnd etter at topplokket ble byttet ut så jeg tror ikke dette henger sammen.
Termostat er også bytta to ganger samt føler er bytta en gang. Reagerer også på at det lukter meget surt fra utslipp som webasto slipper ut etter kjøretur. Sånn var det ikke før, nå lukter det død i 2 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det lukter dritt da mistenker jeg at brennkammeret er dårlig. Og må byttes/ eller prøve å grunnstile den på nytt, dette kan gjøres med vag com eller hos møller. Denne sitter framme i motorrommet.

 

Dette vil vise på en diagnose.

Ofte kommer det opp feilkode som dette.

01207 - Control Module for Auxiliary Heater (J364)
004 - No Signal/Communication - Intermittent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du tar det ut så ville jeg sjekket med en diagnose får å se om det er noe feil på den.

Men om du ikke gjør det så er det å sjekke disse feilene.

Også sjekke om drivstoff slangen så ikke den er tett eller ikke får nok tilførsel, kan være sensor feil til gløding, over-temp sensoren G189 som oftes.

( sirkulasjonspumpen men tviler sterkt på at det den)

 

Men trur mest det kan være temp sensor G198 som ikke er optimal er som regel den som ryker å må byttes.

Du må av med fangeren på bilen og spylertanken før du kommer til og hele enheten må ut.

Da vil du komme til veldig enkelt.

Så må du få slettet feilkoder grunninnstille den etter på.

Test eventuelt før du setter på fronten igjen det kan gjøres med vag com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår