Gå til innhold

Kondensator? (Diskusjonstråd)

Ranger emnet


petteraldo

Anbefalte innlegg

Dette med at et batteri ofte fungerer bedre hvis man venter litt før man prøver igjen..

 

Under kraftig belastning så vil et batteri utvikle varme - og varme øker batteriets evne til å gi strøm. Spesielt under vanskelige startforhold ved kuldegrader er dette en fin prosedyre for å få start på bilen med et dårlig batteri.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordelen med det,er at spenningsfallet minker over de 5 metrene kablene går, neppe, er det da at man slipper varmgang, overhode ikke, en 4 mm2 kabel rekker ikke bli varm en gang under normal musikkspilling, men den vil nok gi deg ett merkbart spenningsfall mot 50 mm2, men hvor stort spenningsfall gir en 30 mm2 vs. en 50 mm2 på 5 meter med si 50A, rett ut på det spørsmålet vil jeg påstå godt merkbart, men prøv da ett trekk på 20 mS og 50A, da tror jeg ikke du merker noe spenningsfall, og det er vel det som er aktuelt i tilfellet bilstereo, det er bassen som trekker de store strømmene, ikke diskant og mellomtone.

 

5 meter ledning på 30 mm² vil ha en motstand på 0.00291667 Ω

Spenningstap ved 50A vil være 0.146V og effekttapet over ledningen er da 7.3W.

 

5 meter ledning på 50 mm² vil ha en motstand på 0.00175 Ω

Spenningstap ved 50A vil være 0.0875V og effekttapet over ledningen er da 4,375W.

 

Altså er spenningsfallet 0.058V (58 millivolt) mer over 5 meter 30 mm² enn over 5 meter 50 mm², noe som er ingenting sett opp mot de 14V man opererer med i utgangspunktet.

Effekttapet i kabelen er under 3W mindre, heller ingenting sett opp mot de nær 700W som ankommer forsterkeren ved et strømtrekk på 50A :)

 

Hvorfor det, jo en teori hos meg er at ledningen ikke rekker å begrense strømmen nok på den tiden, det er en teori, som overhode ikke kan bakkes opp vitenskapelig og mest sannsynlig kun finnes i mitt hode.

 

Helt sant og det kan bakkes opp vitenskapelig. Det er nettopp dette som skjer hver eneste gang coilen lades opp, bare helt motsatt av det du tenker siden dette er en spole. Elektronene vil helst fortsette å være i den tilstanden de allerede er i, derfor vil strømmen begrenses i starten for så å øke mot kortslutning.

For å rette opp i slikt (fasekompansere slik at strøm og spenning er i fase) monteres det inn en kondensator.

 

PS; Quattro73, ikke 71 ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvor skal du fasekompensere i bilen?

 

Jeg har ikke sagt at man fasekompanserer noe i en bil, skrev det som eksempel på bruk av kondensator (der de virkelig kommer til sin rett) sammen med raktiv last, noe en spole er. I bil(stereo)sammenheng brukes kondensatoren for å lade seg opp og ut i ytterst korte perioder, og i en hvilken som helst forsterker finner du mengder av de, store som små ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, greit nok at man bruker et kondensatorbatteri for å fasekompensere reaktiv last. Det er vanlig på for eksempel det regionale høyspentnettet

 

Men hva har det med likestrøm i en bil å gjøre????

 

Du trenger ikke lenger enn til en lysarmatur for å finne kondensator for fasekompansering, og ja, jeg vet mye om kondensatorbatterier og n'te ordens harmoniske strømmer. Har jobbet mange år (i Statkraft, Siemens og Hydro) på bl.a. et av norges største kraftverk, samt på norges største innendørs høyspentanlegg med 5 kondensatorbatterier, hvert på ~50 MVAr. Generatorer jobber jeg med til daglig. Om du leser igjen så skrev jeg ikke noe sted at man fasekompanserer i bil, men kommenterte enda et bruksområde for kondensatoren.

Kortvarige strømpulser eller transienter er av samme karakter enten de drives av AC eller DC, derav vil en kondensator også fungere begge steder.

Nok om dette!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 meter ledning på 30 mm² vil ha en motstand på 0.00291667 Ω

Spenningstap ved 50A vil være 0.146V og effekttapet over ledningen er da 7.3W.

 

5 meter ledning på 50 mm² vil ha en motstand på 0.00175 Ω

Spenningstap ved 50A vil være 0.0875V og effekttapet over ledningen er da 4,375W.

 

Altså er spenningsfallet 0.058V (58 millivolt) mer over 5 meter 30 mm² enn over 5 meter 50 mm², noe som er ingenting sett opp mot de 14V man opererer med i utgangspunktet.

Effekttapet i kabelen er under 3W mindre, heller ingenting sett opp mot de nær 700W som ankommer forsterkeren ved et strømtrekk på 50A :)

 

 

 

Helt sant og det kan bakkes opp vitenskapelig. Det er nettopp dette som skjer hver eneste gang coilen lades opp, bare helt motsatt av det du tenker siden dette er en spole. Elektronene vil helst fortsette å være i den tilstanden de allerede er i, derfor vil strømmen begrenses i starten for så å øke mot kortslutning.

For å rette opp i slikt (fasekompansere slik at strøm og spenning er i fase) monteres det inn en kondensator.

 

PS; Quattro73, ikke 71 ;)

 

Jeg lurer egentlig mest på hva du mener med siste del av innlegget, hvor du bekrefter Einars teori om at ledningen ikke rekker å begrense strømmen... kan du forklare litt bedre hva du mener?

 

Nok om fasekompensering :)

 

Edit: Ellers er jeg ingeniør i både elkraft og eletronikk, samt at jeg har gruppe L. Har også jobbet mange år i regionalnettet.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver at det er motsatt, at elektronenes "treghet" eller ønske om å forbli i den tilstanden de allerede er i, vil begrense strømmen (elektronenes vandring) ved strømpulser. Mer om samme tema... Likedan vil elektronene ønske å fortsette sin bevegelse når de allerede er i bevegelse, derav transienter når spenningskilden fjernes. Da kommer RC-leddet (også dette med kondensator) til anvendelse for å eliminere disse, svært mye brukt på DC-anlegg.

Tok opp coilen som eksempel da den flere tusen ganger i minuttet utsettes for kortslutning, dette uten å bli glovarm. Om den derimot har for lang oppladingstid så går den i kortslutning og blir (meget) varm ;)

 

Edit; Hadde det vært en idé å stenge denne krangletråden?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver at det er motsatt, at elektronenes "treghet" eller ønske om å forbli i den tilstanden de allerede er i, vil begrense strømmen (elektronenes vandring) ved strømpulser. Mer om samme tema... Likedan vil elektronene ønske å fortsette sin bevegelse når de allerede er i bevegelse, derav transienter når spenningskilden fjernes. Da kommer RC-leddet (også dette med kondensator) til anvendelse for å eliminere disse, svært mye brukt på DC-anlegg.

Tok opp coilen som eksempel da den flere tusen ganger i minuttet utsettes for kortslutning, dette uten å bli glovarm. Om den derimot har for lang oppladingstid så går den i kortslutning og blir (meget) varm ;)

 

Edit; Hadde det vært en idé å stenge denne krangletråden?

 

Transienter og strømpulser? Mener du at dette er en aktuell problemstilling i strømforsyning til forsterkere i en bil?

 

Krangletråd? Er vel greit om folk for riktig info om slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en aktuell problemstilling? Både ja og nei. En strømpuls er nettopp det som skjer hver gang strømmen begynner å gå i en ledning (som f.eks. til en forsterker der dette skjer mange ganger i sekundet), noe som intreffer uansett hvor lenge strømveien opprettholdes. Og ved enhver sådan hendelse vil elektronene motstrebe vandring, helt til de er satt i bevegelse. Da kan en kondensator koplet direkte på lasten avhjelpe i en DC-krets, på samme måte som en kondensator leverer strøm i strømforsyningen på en forsterker når det som likeretteren leverer ikke er nok, i en lysarmatur, eller i et kondensatorbatteri i høyspentanlegg om du vil.

 

Jeg går bare dypere i materien siden du spør, men uansett er det ikke dempingen i ledningen som noe stort tema, det er kvaliteten på batteriet. Som jeg også skrev, hvor mye gevinst en kondensator gir kommer bl.a. an på batteriets egenskaper.

Har også skrevet at alle kan mene hva de vil, men skal de skal komme med uttalelser så må de også kunne argumentere for de. Enig? Til nå har jeg ikke sett ett eneste innlegg der det legges til grunn saklige og dokumenterte argumenter mot å bruke kondensator ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar er en utrolig flink kar (blant flere her inne) som gir mye av seg selv og sin tid kun for å hjelpe andre, noe han gjør på en fortreffelig bra måte :) Han har kunnskaper og snakker et språk som alle forstår, har derfor all min støtte og backup. I tillegg begrunner han sine tanker, noe jeg har sett lite av ellers i denne tråden :)

 

Ha en trivelig helg alle sammen - med eller uten...

LCA500SL.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår