Gå til innhold
Bilforumet.no
  • 0
Ja__9

seriekoble 2 stk 12volt batterier

Ranger spørsmålet

Spørsmål

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0

Bør være lik amp vil jeg tro. Eller så vil vel det ene batteriet tappe det andre..? Samme som å gjøre det med et batteri som er 7 år å ett som er helt nytt. Er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Du må parallelkoble batteriene! begge batterienes pluss kobles til pluss på bilen og begge batterienes minus til gods(jord).

Da får du 12volt dobbelt amper.

Seriekobling er som på lastebil batteriene kobles slik:

første batteripluss til bilens pluss

første batteriminus til andre batteripluss

andre batteriminus til gods(jord) på bilen

Da får du 24volt og samme amper som et batteri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0
Hei. Har bygget anlegg i bilen som får litt for lite strøm.. kan jeg seriekoble to stk 12v batterier med forskjellig amp eller bør de ha lik amp??

Bør være lik amp vil jeg tro. Eller så vil vel det ene batteriet tappe det andre..? Samme som å gjøre det med et batteri som er 7 år å ett som er helt nytt. Er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Du må ha like store batterier, vis ikke så vil det minste batteriet tappe det store for strøm. Dersom du har to batterier som ikke er like store så må du ha et rele som kobler bort det ene batteriet når du ikke bruker bilen. Og som det ble sagt litt lengre opp her, du må parallell koble IKKE serie koble batteriene.

Du kan også kjøpe et bedre batteri. Kjøpte et Stinger SP1500 og det gjorde susen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå