Gå til innhold

Viften starter ikke

Ranger emnet


akk33

Anbefalte innlegg

Det med termostaten er nok slik at den må skrues ut. Når den er kald så får du ikkje nokke utslag på ohm meteret eller piper, men når den er varm så får du utslag. Vannet må mest sansynlig vis koke først så holder du den enden som du skrur ut nedi med ein gang du har tatt vannet av plata og måler, men hugs å måle først når den er kald og ikkje brenn deg. :scared Nå får du jo skifta kjøleveske i samme slengen også ;)

Knuuud

- 96 Vento GL

x 87 Jetta 1.8i, 76 Opel Ascona 1.9s, 87 Audi 80 quattro GTI

, 83 BMW 320ia, x Antall golf II, 87 Ford Escort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei:)snakket litt med kompissen min,det er hanna bil,og han sa at viftereimen sleit også kjørte han litt til han var heime før han skifta den og det va etter det vifta sluttet og fungere.Jeg skjekket ledninga til vifta å den va en smule svidd,men tror feilen ligger i noen av ledningene ,va litt eiret åsså,snakket med en kar og han sa at man kunne koble ei ledning fra en plass,ett eller anna me termo.... ikke termostaten ,og se om vifta fungerte.,jeg har ikke så mye greie på når d kommer til d elektriske.Har du noe greie på om det går ann og koble ei ledning på vifta får å se om den går ,tror det var sånn han meinte d..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå fått strøm på bilen og fått den til å gå men ikke viften enda..men virker som det er litt mer feil på den ja.:P motoren går til den blir varm og da begynner radiatoren og koke.Virker som det ikke er skikkelig sirkulering av kjølevannet rundt i motoren heller.

 

Det som var at viftereima hannes sleit sa han og han kjørte rundt der han var for og finne ny.Så da har nok motoren blitt litt varm når han har kjørt rundt uten kjøling og. Mulig at termostaten er gåen da? kan du gi en liten guide til demontering av termostaten og innsetting av den igjen.

 

For og sjekke om det er termostaten som gjør det kan jo man skru sammenst uten termostaten ?eineste da er vel at det blir full kjøling heile tiden.

 

Men det med viften er jeg litt usikker på hva for jeg får ikke den til å gå.Mulig den er gåen.

 

Er ikke det noen følere også som skal si fra når vifta skal koble inn også? men dem virker vel ikkje vist termostaten er gåen ?

 

blei en del dette men håper du kan svare på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter slik dette problemet hørest ut så kan da virke som om det er vifta.. har du prøvd og koble pluss og minus fra batteriet og rett på vifta? termostaten kan vere gåen, men da ville eg før heller fått tak i ny enn å koble uten den, den er der for å regulere.. kan bli for kaldt og vettu :)

Knuuud

- 96 Vento GL

x 87 Jetta 1.8i, 76 Opel Ascona 1.9s, 87 Audi 80 quattro GTI

, 83 BMW 320ia, x Antall golf II, 87 Ford Escort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff huff.. mye bra forslag her :P

 

gå fram på denne måten:

 

sjekk sikringa

følg ledningen fra vifte ned til en kontakt på radiatoren, der sitter det en 3 pins kontakt. denne styrer vifta via den føleren den satt kobla på. koble en ledning mellom to av av de 3 kontakt punktene. så vil da vifta gå enten på fort eller lav hastighet. det kommer ann på hvor du kobler henn.. dette ser du selv.

 

koker bilen når du du kjører vanlig? eller er kjølinga som den skal?

hvis den ikke koker så åpner termostaten som den skal.

 

denne kontakten nede på radiatoren koster maks 300 kr på et ikke merke sted og er veldig lett å bytte.

 

hvis ledningsnette er svidd så har høggern masse av det.. det er kunn den lille delen med kontakta til vifta og kontakta til føler/brytern nederst på radiatoren du trenger. dette kommer som en liten del som er kobla sammen til resten av bilens ledningsnett. den sitter klipsa fast litt over midten på radiatoren. på samma sie som battteriet

Benekter du fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår