Gå til innhold

Regne ut hvor mye strøm anlegget bruker?

Ranger emnet

Christer1

Anbefalte innlegg

watt delt på volt.. da får du ampere

Mvh Tom

Si det står 4x45 på spilleren, er det det jeg skal følge?

4*45=180Watt

180/12= 15A

og hvis jeg kun skal bruke 2 høytallere så blir det sånn:

2*45=90Watt

90/12=7,5A

Blir det riktig? Eller driver jeg å tuller her nå? :wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvordan det er med spillere.. fordi de bruker strøm på selve cd spilleren.

men rekner du mono blokk forsterker blir d enklere..

DØME:

en 600watt mono blokk med 300RMS watt

300/12=25ampere konstant strøm,

600/12=50ampere MAX strøm..

men dette er så mye strøm forsterkeren bruker når den spiller på full styrke..

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvordan det er med spillere.. fordi de bruker strøm på selve cd spilleren.

men rekner du mono blokk forsterker blir d enklere..

DØME:

en 600watt mono blokk med 300RMS watt

300/12=25ampere konstant strøm,

600/12=50ampere MAX strøm..

men dette er så mye strøm forsterkeren gir når den spiller på full styrke..

Mvh Tom

Skjønner, takk.

Du vet vel ikke om noen sider med symboler for høyttalere, forsterkere osv? Til koplingsskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har PM (hvis du ikke vet det).

En spiller kan ikke trekke stort mer enn det den er sikret med, vanligvis 10-15 A.

Ingen bilspillere jeg vet om klarer å levere 4x45 W RMS...

Det meste jeg har sett målt er vel ca. 4x30 W RMS.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitte effekten er hva du får ut av forsterkeren, og det er ikke samme "effekten" som den drar av strømnettet, det vil alltid være en viss virkningsgrad, og da trekker den alltid mer av strømkilden enn det den gir ut, noe energi går til varme osv.. så kan ikke bare bruke ohms lov osv å regne med bruk av effekt og spenning.. er uansett ikke 12V i bilen din heller, er mellom 12 og 15 V et sted ...

Så jeg ville målt strømmen om du har utstyr for det, strømmen på den sida av forsterkeren du kobler til batteriet.. kan ikke regne det ut, må måle..

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitte effekten er hva du får ut av forsterkeren, og det er ikke samme "effekten" som den drar av strømnettet, det vil alltid være en viss virkningsgrad, og da trekker den alltid mer av strømkilden enn det den gir ut, noe energi går til varme osv.. så kan ikke bare bruke ohms lov osv å regne med bruk av effekt og spenning.. er uansett ikke 12V i bilen din heller, er mellom 12 og 15 V et sted ...

Så jeg ville målt strømmen om du har utstyr for det, strømmen på den sida av forsterkeren du kobler til batteriet.. kan ikke regne det ut, må måle..

Det er en elektrooppgave vi har fått i forbindelse med skolen

Oppgaven: ''utregning av strømmen som anlegget trekker fra batteriet.''

Ikke vet jeg. :wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du rekner ut ting, skal du rekne på hva ting er teoretisk oppgitt.

du skal rekne at batteriet er 12volt selv om det ikke altid er det når du måler med multimeter.

skal ikke si noe sikkert, men jeg tviler på at forsterkere er like mange watt som det er oppgitt til..

når du rekner ut den oppgaven du fikk på skolen, tviler jeg på at det var meningen at du skulle ta med spenningsfall i ledninger og trekke ifra energien som går til varme osv.

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, blei kanskje litt for mye hvordan det egentlig er i virkligheten..

FIkk ikke helt med meg at det var en skoleoppgave, da regner jeg med det bare er for å kunne beherske regning av effekt, da er det P=U*I, og om du skal finne strømmen, blir det jo I=P/U som folk har sagt før i tråden ..

Er bare litt spesielt med effekt, mange bruker "feil" begrep, men du kommer sikkert til å lære litt mer senere,om VA (voltampere) , virkningsgrad, at begrepet "effekt" faktisk er hva en utnytter av strøm, og ikke hva som blir tilført en forsterker eller motor f.eks ..

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider