Gå til innhold

motorstyring sikring ryker!


Rockford_fosgate_no66

Anbefalte innlegg

hei jeg har et problem: motorstyring sikring ryker!.

 

hva skyldes dette og hva er konsekvensene av dette.... kan dette forklare at bilen går ujevnt på tomgang?

 

 

noen som kan hjelpe? alt taes mot med takk:)

Europeisk reginal mester db drag 2007(ss3-4)

2. Plass Nm dB drag 2007 (Superstreet 1-2+)

1. plass norges cup dbdrag 2007

Pers dbdrag 158 dB

Audi S4 2,7 biturbo 99 mob. (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det nok en diger fordel om du forteller hva slags bil du har. For det andre bør du nok fortelle litt mer om symptomene, ryker sikringen så fort du putter inn en ny, ryker den når du skrur på tenninga, starter bilen, osv. Andre symptomer bør du også nevne...

Og hvilken sikring er motorstyringssikringen? Er det sikringen til ECU'en dette, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe sorry.

det er en ford mondeo 2,0 4x4 95 mod.

 

sikkringen ryker tvert av ja, tror det er en 15 eller 20 A. husker ikke helt.

 

bilen går veldig ujevnt på tomgang, spesielt når den er kald.

 

ellers så finnes det ikke lys i værken instrument panel og varmeapparat.

 

vet ikke helt kva den kursen (sikkringen) styrer jeg.....

 

at lysene ikke virker er sikkert tilfeldig for sikringen som skal gå til lysene er hel.

 

peil på hva det kan være el?

Europeisk reginal mester db drag 2007(ss3-4)

2. Plass Nm dB drag 2007 (Superstreet 1-2+)

1. plass norges cup dbdrag 2007

Pers dbdrag 158 dB

Audi S4 2,7 biturbo 99 mob. (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er den 15 eller 20 ampere, så er det ikke sikringen til ECU'en. Jeg vet ikke hva "motorstyringen" er, høres ut som et diffust begrep, men en ting er sikkert; ryker den tvert av, så har du en kortslutning et sted. Det kan komme av mye rart, f.eks. mus er kjente for å føkke opp litt av hvert når det kommer til ledninger. Mer trolig er nok at det har kommet fuktighet inn et sted og skapt en overledning. Det er veldig vanskelig å feilsøke slikt uten å vite nøyaktig hva sikringen er til.

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt rede på hva sikringen styrer og undersøkt derfra, evt poste det her. En annen god ide er å lese ut feilkoder, en kan få mye info derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikringen er nr 30 i sikringsboken under rattet og Strømstyrken er på 7,5A.

sitter med instruksjonsboka her no. sikkring nr 30 er "motorstyring system" står det.

 

vet ikke hva denne gjør jeg men det som er litt rart er at nabo sikringen nr 31 er instrumentlyset og det virker ikke men sikringen er hel.... er det mulighet for at dette kunne vært en feilkobling der slik at de kursene har byttet plass?

er elektrikker men ser litt svart på feilsøking i bil... mye jobb og knot føler jeg.

 

 

noen som har ærfaring med slike feil .... give me a hint:)

 

tusen takk for all hjelp så langt , tar i mot all hjelp jeg kan få.

 

 

mvh Jonny

Europeisk reginal mester db drag 2007(ss3-4)

2. Plass Nm dB drag 2007 (Superstreet 1-2+)

1. plass norges cup dbdrag 2007

Pers dbdrag 158 dB

Audi S4 2,7 biturbo 99 mob. (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bommer nok grovt her, sikring nummer 30 under rattet, 7,5A er følgende: Interior Lighting and Auxiliary Warning System. Dette forklarer jo lett hvorfor du mangler lys.... Hva "Auxiliary Warning System" angår, så er dette ekstrautstyr så vidt jeg vet. Dette inkluderer advarsel for ikke lukkede dører, panser, og bakasjerom samt advarsel for gåene lyspærer i f.eks. bremselyset bak, blinklys o.s.v. Inkluderer også temperatursensor som viser utetemperatur. I tillegg er det advarsel for lavt spylevæskenivå og lavt kjølevæskenivå.

 

Har du ikke dette, gjør det lettere å feilsøke, men vær klar over at denne sikringen OGSÅ styrer advarsel-lyset for lavt oljenivå, så slår du hull i bunnpanna, så får du ikke beskjed om at olja er borte før veiva ligger å dingler under bilen din.

 

Nøyaktig årsaken til at den ryker er vanskelig å si, mest sannsynlig er det en kortslutning, men det er ikke lett å vite hvor. Hvis du har det ekstrautstyret jeg nevnte, kan det godt være en feil i en av de komponentene/sensorene.

 

Dette har nok ingenting med ujevn tomgang å gjøre. Problemer med ujevn tomgang er på mondeo nesten alltid (IKKE alltid) et resultat av vakuumlekasje. En stor synder her, er et lite T-rør i plast som ligger under coilen/fordeleren, dette har lett for å knekke og skape lekasje.

 

Har dårlig tomgang (når bilen er kald) kommet etter at du har skifta olje, så er det feil olje som er synderen. Mondeo er svært kresen på olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår