Gå til innhold

Kinetik vs stinger osv..

Ranger emnet

hc_TK

Anbefalte innlegg

I tidligere diskusjoner så har det jo alltid vær snakk om optima red top vs. stinger osv.

Ser at morel har kommet med et nytt merke, kinetik.

Hva gjør dette så spesielt i forhold til da, stinger batteriene?

"AGM (Absorptive Glass Mat) Teknologi.

Lukket batterikonstruksjon muliggjør montering i alle posisjoner.

Ultra lav ESR (Equivalent Series Resistance)"

dette er da kinetik batteriene, men er ikke det samme teknology som i stinger sine batterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, alle de råeste batteriene er AGM, bl.a. Stinger.

Noe sier meg at disse kan sammenlignes med Stinger-batteriene, og jeg frykter at de også vil bli like overpriset...

Det er heller ingen spesifiksjoner eller data annet enn de tre enkle veridene, i tillegg til vekt og størrelse, å oppdrive.

Står ingen steder om hvilke omstendigheter de oppgitte dataene er målt ved.

Dette gjør det umlig å kunne sammenligne disse batteriene med de andre mer kjente.

Har heller ikke sett noen uavhengige tester.

Ser det står på en viss side at de har 1-1,5 V høyere spenning enn konkurrentene (Stinger, Odyssey osv...).

Bullshit kalles det!

En fyr som selger de hadde klart å lade et opp til 13,2 V.

Skal ikke se bort ifra at dette går med de andre også.

Mitt Odyssey ligger til vanlig på 12,7 V, noe også Kinetik batteriene gjør etter litt bruk.

Ser ikke helt hvor den store forskjellen ligger?

Skyt meg den som vil, men jeg liker å være litt skeptisk :)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sometimes, it's time for someone.... to go BS! I'm that someone, and the time is now. I'm calling BS, BS, BS. :)

Kremt... Aldri verden om merker forskjell på de batteriene der. Forresten, så har jeg ikke hørt om noen som har merket forskjell på Stinger/Odyssey-kameratene vs. Optima eller Maxxima heller. Marginale forskjeller, det er det nivået vi snakker om her...

De fleste batteriprodusenter med respekt for seg selv er i stand til å levere batterier som har nok strøm til de aller (ALLER) fleste bilstereoinstallasjoner. Også de mest ekstreme!

Men om noen vil bruke tre-fire-fem laken på et batteri, så skal jeg heller le av dem enn å prøve å overtale dem til noe annet! Men det kan nok hende jeg må kjefte litt på de som drev kynisk vranglære etterpå, da. Slemme selgerjævler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står på en viss side at de har 1-1,5 V høyere spenning enn konkurrentene (Stinger, Odyssey osv...).

Bullshit kalles det!

En fyr som selger de hadde klart å lade et opp til 13,2 V.

Skal ikke se bort ifra at dette går med de andre også.

Mitt Odyssey ligger til vanlig på 12,7 V, noe også Kinetik batteriene gjør etter litt bruk.

Ser ikke helt hvor den store forskjellen ligger?

Skyt meg den som vil, men jeg liker å være litt skeptisk :)

Mvh

Stian

13.2V er vel egentlig ganske vanlig max spenning for de fleste 12V tør/gele-batterier i dag tror jeg. men dette minker jo fort når batteriet belastes da.

så 1-1.5V høyere enn vanlige er nok bare tull i allefall, med mindre de har en ekstra battericelle eller noe, men da er det ikke lenger et 12V batteri, så..

kanskje de mente at det skal tåle 1-1.5V høyere ladespenning en andre batterier? eller at det har høyere spenning enn de andre ved en bestemt last?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.2V er vel egentlig ganske vanlig max spenning for de fleste 12V tør/gele-batterier i dag tror jeg. men dette minker jo fort når batteriet belastes da.

så 1-1.5V høyere enn vanlige er nok bare tull i allefall, med mindre de har en ekstra battericelle eller noe, men da er det ikke lenger et 12V batteri, så..

kanskje de mente at det skal tåle 1-1.5V høyere ladespenning en andre batterier? eller at det har høyere spenning enn de andre ved en bestemt last?

At batteriene har 1V - 1,5V høyere spenning enn andre dry-cell batterier (f.eks. Optima, Hawker Stinger Odessey) resulterer i at en får mye mer effekt ut av forsterkeren.

Er vel ikke lett å misforstå det vel?

Dessuten kan det jo nevnes at Gel-batteriene gjerne ligger nesten 0,5 V under AGM, altså ca. 12,2-12,3 V.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, skulle jo ikke være mulig å missforstå det de sier der, men..

men er det sikkert at dette er 12V batterier da, og ikke en ny type med høyere spenning eller noe? finnes jo tross alt batterier i alle mulige spenninger. så skulle ikke forundre meg om noen lagde bilbatterier med litt høyere spenning også.

men syns det hørtes rart ut om det var vanlig 12V bilbatteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, skulle jo ikke være mulig å missforstå det de sier der, men..

men er det sikkert at dette er 12V batterier da, og ikke en ny type med høyere spenning eller noe? finnes jo tross alt batterier i alle mulige spenninger. så skulle ikke forundre meg om noen lagde bilbatterier med litt høyere spenning også.

men syns det hørtes rart ut om det var vanlig 12V bilbatteri.

Ikke noe revulosjonerende når de som sagt aldri kommer over 13,2 V etter en lang lading...

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sometimes, it's time for someone.... to go BS! I'm that someone, and the time is now. I'm calling BS, BS, BS. :)

Kremt... Aldri verden om merker forskjell på de batteriene der. Forresten, så har jeg ikke hørt om noen som har merket forskjell på Stinger/Odyssey-kameratene vs. Optima eller Maxxima heller. Marginale forskjeller, det er det nivået vi snakker om her...

Men om noen vil bruke tre-fire-fem laken på et batteri, så skal jeg heller le av dem enn å prøve å overtale dem til noe annet! Men det kan nok hende jeg må kjefte litt på de som drev kynisk vranglære etterpå, da. Slemme selgerjævler. :)

Jan Rune: Du får trøste deg med at vi som har brukt tre-fire-fem laken på ett batteri ler av deg også :ass

Seriøst så har du herved hørt om en som har merket forskjell på Maxxima og Odyssey.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Rune: Du får trøste deg med at vi som har brukt tre-fire-fem laken på ett batteri ler av deg også :ass

Seriøst så har du herved hørt om en som har merket forskjell på Maxxima og Odyssey.

Kan slenge meg på her jeg og :)

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ok, la meg reformulere før du slenger med rumpeballene! :)

Om du legger 5 ganger så mye som meg i resten av stereoen, kan det selvfølgelig hende at små forskjeller blir mer hørbare (det svakeste ledd, osv), og man må jo heller ikke glemme placeboeffekten! :)

For mange er jo faktisk placeboeffekten direkte proporsjonal med prisen også. Ganske utrolig. Hehe.

Misforstå meg rett, jeg sier ikke at det ikke ER noen forskjell (teoretisk skal man kunne høre forskjell når driftsspenningen blir høyere, ettersom man får et par ynkelig watt ekstra, osv), men jeg mener at man bør ha litt over snittet ømfintlig hørsel for å legge merke til det.

Men hey, folk gjør jo som de vil :) :cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ok, la meg reformulere før du slenger med rumpeballene! :)

Om du legger 5 ganger så mye som meg i resten av stereoen, kan det selvfølgelig hende at små forskjeller blir mer hørbare (det svakeste ledd, osv), og man må jo heller ikke glemme placeboeffekten! :)

For mange er jo faktisk placeboeffekten direkte proporsjonal med prisen også. Ganske utrolig. Hehe.

Misforstå meg rett, jeg sier ikke at det ikke ER noen forskjell (teoretisk skal man kunne høre forskjell når driftsspenningen blir høyere, ettersom man får et par ynkelig watt ekstra, osv), men jeg mener at man bør ha litt over snittet ømfintlig hørsel for å legge merke til det.

Men hey, folk gjør jo som de vil :) :cab

Stemmer :-) Vi gjør som vi vil..

Dette har vi som konkurrerer diskutert på treff og konkurranser flere ganger og alle som jeg har snakket med som har byttet fra optima/maxxima til Hawker batterier sier at de merker betydelig forskjell. Bassen blir mere kontrollert og den gir seg ikke så lett.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil nok tro at det er forskjell mellom maxxima/optima og stinger/odysey osv. men når stinger osv koster over dobbelt så mye, vil jeg si at 2x maxxima/optima er Minst like bra til vanlig bruk, og har da dobbelt så stor kapasitet. selvfølgelig, ulempen er jo plass, vekt og ekstra kabler osv.

personlig så leverer forsterkeren min det den skal helt ned i ca 11V og har full kontroll hele veien, så jeg merker ikke noe spesielt uansett, men jeg tviler nok ikke på at spesielt dere med en del andre forsterkere, spesielt de med uregulerte strømforsynere, kan merke en forskjell i dynamikken og kontrollen.

så konklusjonen min er vel egentlig: har du plass, kjøp heller 2 mellomgode batterier fremfor ett bra.

har du Ikke plass, eller er begrenset pga klasser osv i for eks db-drag, kjøp Ett bra.

har du ekstreme krav, eller for mye penger på konto, kjøp 2 bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider