Gå til innhold

Speedometervaier. Nullstilling av tripteller.

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

Skrudde ut dashbordet mitt i går, men lurte fælt på åssen speedometervaiern funker. Den sitter fast i sida på girkassa med en sånn låsering (seger-ring), også er den bare stappa inn i speedometeret. Vaiern er firkanta. Går den rundt eller inn og ut eller er det noe anna system på det?

 

Også en ting til. Når jeg først har tatt ut herligheta tenkte jeg å prøve å nullstille triptellern. Om penga strekker til blir det nyoverhalt og fin motor, så det får være greit :)

Noen som veit åssen man gjør det? Prøvde å dytte litt på de tallskivene, men de satt bom fast.. må kanskje demontere hele greia?

 

speedometer.jpg

speedometerbak.jpg

 

edit:

en liten ting til, åssen får jeg av nålene på de forskjellige viserne? Vil helst ikke ødelegge noe..

nål.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få av nålene, er det vanligvis bare å dra dem forsiktig rett ut. Speedometerwaieren roterer. Å nullstille speedometeret er ikke bare enkelt. Går ut i fra at du mener km teller siden tripptelleren din ser ut til å være nullstilt. Det er vel forresten ikke lov å nullstille km.teller??

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkleste er nok å bruke drillen din å kjøre den opp så du passerer 99999km, som nevnt ovenfor ;)

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei til at jeg brukte rå makt og dytta skivene rundt. Brukte drillen etterpå for å sjekke at den fortsatt funka :) og det gjorde den.

Lov eller ikke lov, runder jo 100 000 stadig vekk (noen ganger siden 83 i alle fall), så om jeg setter den til 0 og lar kmtellern starte nytt liv etter totalrestaurering får det være greit. Egentlig idiotisk å lage dem så de går til 100 000 og ikke 1000000..

 

edit:

er vel bedre å si km-teller enn tripteller om den, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja det sier de alle, helt til de står der ;) neida.. tuller litt her.. lever sikkert LENGE den ;)

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er såpass ærlig at du nevner for eventuell kjøper en gang i fremtiden at du har gjort dette. Hvorfor late som om bilen er "ny"? Du veit jo hvor langt den har gått uansett, og at motoren er ny har ingenting å si for lagre rundt omkring i bilen, girkasse, oppheng +++.

 

Hva sier forsikringsselvskapet egentlig?

Uansett, skulle gjerne skrudd tilbake selv, 19 år og GTi bil blir ikke godt mottatt hos forsikringsselvskapet om du ønsker å kjøre langt :(

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

Håper du er såpass ærlig at du nevner for eventuell kjøper en gang i fremtiden at du har gjort dette. Hvorfor late som om bilen er "ny"? Du veit jo hvor langt den har gått uansett, og at motoren er ny har ingenting å si for lagre rundt omkring i bilen, girkasse, oppheng +++.

 

Hva sier forsikringsselvskapet egentlig?

Uansett, skulle gjerne skrudd tilbake selv, 19 år og GTi bil blir ikke godt mottatt hos forsikringsselvskapet om du ønsker å kjøre langt :(

 

Selfølgelig nevner jeg det :) siden det kun går til 100 000 og stod på 89 000 er det ikke så mye det har å si.. men skjønner hva du mener.

Forsikring blir ikke noe problem, bilen er ikke registrert enda, og når jeg registerer den oppgir jeg bare km-standen, 0 km. Dessuten er det lov å skifte speedometer/km-teller sjøl om bilen har forsikring, bare man oppgir hvor langt den hadde gått før utskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår