carbonblue Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Hei første innlegg her :cocain: Har nettopp kjøpt en gammel scorpio 2,8 Gia 85 mod. Automat, kun kjørt 132 tusen kjenner eieren. Bilen funker supert untatt automaten, den veksler kun i 1 og 2 gear. (3) kobbler inn forover eller revers kraftig. men funker som om den går på kick down. har sjekket kick down wiren og alt virker ok. tatt ned bunn pannen under gear og sjekket kick down ventil og alt virker helt supert. oljen på kassen var som ny. Finnes det tegninger, verkstedshåndbok el. til slike kasser ? Bilen er så pass gammel at det er ikke noe å bruk så mye penger på. Tross alderen er den utrolig fin. Noen ideer ? Kan kassen justeres når den skal gear ? den skifter fra 1 til 2 ved 3800rpm. og ved 120 km/t fra 2 til 3. Dette problem kom pluttselig. Hjelp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Ett lite tips, på en så gammel Scorpio så er det vel C3 kasse, da er det sannsynligvis noen på granadaklubben som har peil, men kan jo kanskje være ett bremsebånd som trengerjustering, eller no i den dur. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gork Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Det er en i bodø som er veldig flink med girkasser til ford. husker ikke hva han heter men jeg kan prøve å finne det ut. Pappa har en scorpio 2.8 gl automat 87 mod. han fikk samme problem som deg, da var det kickdown vaieren som var for stramm pga. feilmontering av girkassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carbonblue Skrevet Februar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Supert jeg bor litt sør for Bodø, Har sjekket Kickdown viren og den er slakk. og beveger seg fint når gassen blir tråd i bån. Har fått et tips om en vakumbelg på siden av gearkassen med slange til innsug som kan hva lekk? Tusen takk for alle tips! ønsker flere :cocain: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Hvis du har problemer med at kassa girer ved veldig høyt turtall, selv ved lite gasspådrag så er det stor sannsynlighet for at en eller annen vakumslange har hoppet av/lekker. Min bil girte ikke før turtallet nærmet seg 4-5 tusen, nettopp fordi det ikke var noe vakum til å styre giringen. Automaten trodde man kjørte full gass hele tiden og girte deretter, selv med lite/moderat gasspådrag. Slangen som løsnet på min gikk fra innsuget og til den lille kuleforma boksen rett under frontruta på passasjersida. Det skal justeres bremsebånd som sørger for giringen, eller om det er hvor mye/lite kassen slurer i gir. Skal ikke begi meg ut på å forklare det :) Alle scorpioer ble forresten levert med A4LD kassen, noen helt hydrauliske, noen delvis elektriske og noen enda mer elektrisk styrt. Din er vel av simpleste sort der det meste blir styrt av trykk/vakum. Litt usikker på hva du mente med: "(3) kobbler inn forover eller revers kraftig" ? Mener du at revers kobles inn hvis du setter girvelgeren i posisjonen (3)? Har ikke du såpass gammel automat at valgene er: P-R-DE-D-2-1 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carbonblue Skrevet Februar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Hei Erik Takk for forslag, jeg hiver meg til i morgen og sjekker slanger osv. det jeg mente med (3) var at ved stor fart/turtall girer den opp i 3 gear. Ellers mente jeg at den kobbler hurtig og markert fra N til D eller R. Inndelingen er P-R-N-DE-D-2-1 Er meget spent på om jeg finner lekasje ! Tusen takk ! Har fått et tips om å sjekk MAF sensoren, etter som jeg kan finn ut har ikke denne "gammlingen" en slik sensor ? eller ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Skjønner! Kanskje du er like heldig som meg og at det bare er å sette slangen på plass igjen :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carbonblue Skrevet Februar 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 Feilen er funnet ! Hva trur dere det var ?? Vakumslange som var hoppet av, nu gearer den perfekt. Tusen Takk for all hjelp!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4x4 tdi Skrevet Februar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 blir rørt til tårer når noe som er ett stort problem for noen viser seg og være en enkel feil. og lett lar seg løse. syns det er fint at tråden blir fullført med at dere opplyser at feilen er funnet og løst. og hva det var. mange av oss er like spent som probleminnehaver. takk takk happyhappy Siter 2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 grattis Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 Holdt på å gå av skaftet når jeg oppdaget samme feil ved en tilfeldighet! "jaja, en løs slange. Hmm, hvor skal den være da? Tja, ser ut til at den satt der. Jeg setter den tilbake jeg". Ante ingen ting om hva jeg hadde gjort, og overraskelsen var derfor ENORM da kassa plutselig fungerte som om den var ny :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.