Finken Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Har 3stk 4 ohm`s elementer og ei monoblokk som er i 2 ohm, hadde jo gått fint og paralellkoble 2 av de, men siden jeg har 3 og har lyst ti og brukealle 3 så må jeg vel koble de i serie. Hvordan regner man ohmen da og hvor mye har dette og si lydmessig og med tanke på effekten. Siter Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Du kan nok koble alle tre i parallell også. Da får du 1,33 ohm. Så lenge forsterkerens beskyttelseskrets ikke kobler inn, vil du fint kunne kjøre slik. Litt lavere dempningsfaktor og litt større fare for at den går varm når du spiller høyt. Den skal tåle dette fint. Har gjort dette selv utallig ganger, på mange forsterkere. Aldri ødelagt noen av dem. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finken Skrevet Februar 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Trodde ikke det var så sunt for forsterkeren jeg og gå under 2 ohm når den ikke er beregnet for det? Siter Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Det "beste" som kan skje om forsterkeren blir kopplet ned UNDER den anbefalte "Ohm" er at lydkvaliteten forringes. At dempingspaktoren/headroom kan bli totalt fraværende er en realitet på 99,9% av forsterkerne. Effekten økes men det hjelper lite når ovennevnte problem er en realitet. Allikevel vil mange forsterkere tåle å bli kopplet under den anbefalte grensa og kjørt på lavt volum, men når store strømmengder skal passere i forsterkeren så kan forsterkeren ta skade og/eller slå seg "AV" pga. overoppheting. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Har 3stk 4 ohm`s elementer og ei monoblokk som er i 2 ohm, hadde jo gått fint og paralellkoble 2 av de, men siden jeg har 3 og har lyst ti og brukealle 3 så må jeg vel koble de i serie. Hvordan regner man ohmen da og hvor mye har dette og si lydmessig og med tanke på effekten. Da ville jeg kjøpt en slik sub til. Så slipper du å laste forsterker for lavt. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finken Skrevet Februar 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Tror jeg går for 2 da, for liten plass til 4 stk. Har 2 frontsett som jeg tenkte jeg skulle drive på en 4 kanaler, går det og bruke 2 av de kanalene til frontsettene og brokoble de 2 siste og bruke til den siste subben? Elementene vil jo ikke spille helt likt da, men de står i vært sitt kammer så går kansje alikevel? Siter Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Tror jeg går for 2 da, for liten plass til 4 stk. Har 2 frontsett som jeg tenkte jeg skulle drive på en 4 kanaler, går det og bruke 2 av de kanalene til frontsettene og brokoble de 2 siste og bruke til den siste subben? Elementene vil jo ikke spille helt likt da, men de står i vært sitt kammer så går kansje alikevel? Tur nesten den vil heller ødlegge lydbildet, men med nøye justeringer for likt volum, så kan det trolig funke. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg