Gå til innhold

Råeste orginale E30?

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

Hvilken motor kom E30 med orginalt... Enten fra Hartge eller no... Fra BMW selv var det vel 2.5 16V på 238hk... Men innbiler meg att det var noe råere...? Noen som veit...? Og gjerne 0-100 tider, størrelse på bremser, understell, motor osv....:)

 

MVH

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bmwe30.dk/data/tunedee30.htm

 

Står litt her om forskjellige fabrikstrimmede e30, hartge har vel den heftigste H35-24: 3,5 S38, 286 HK, vmax 260 km/h

:driving

http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=921

85' BMW e30 (prosjektet)

87' Nissan KingCab 4x4 2,5D

84' Audi 80 5E

84' Toyota Hiace 2,4D (spiker)

93' Honda NSR 250SP

91' Honda NSR 125R (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit om det er 4 eller 5 bolt understell på Hartge H35 modellen da...?

 

H35-24: 3,5 S38, 286 HK, vmax 260 km/h

 

Er jo greit å få godkjent ting i E30 da virker det som... Veit att det er 325 fjærbein på den modellen der hvertfall.... Og bærearmene er jo like på alle modellene... Unntatt på E30 M3 foran, som har eksentrisk bærearms foring...?!?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Men ingen som veit no om bremser og sånn...? Hvis man får samme understell som den Hartge modellen med 286hk og rekke sekser... Så kan det vel ikke være no problem å få godkjent med en Audi 2.2 20V motor heller....:rolleyes:

 

Ser du BMWe30 har 296/25mm Alpina bremser... Hvilken modell var det som hadde de bremsene da...?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest att den 286Hk versjonen har 300mm bremser... Regner med at det er foran og ikke bak...? Eller er det samme round baut...? Og den 286 versjonen er med en Rekke Sekser og veier 1575kg....

 

"Fahrwerk HARTGE/Bilstein Domstrebe, spezielle Stabis, Querlenker"

Understell HARTGE/Bilstein, så stopper det... Noen som kan oversette resten...?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 understell forslag.

 

Bak:

 

De firesylindrede Z3ene FØR facelift.

M Coupè eller Roadster (bærearmene er forsterket og er A-formet istedenfor V-formet). Komplett med bremser, diff, stikkakslinger.

 

Foran:

 

"Spindelhuset" fra en E36 (komplett med bremser og kalippere - ved M3 deler MÅ du ha spesielle 16" felger eller minimum 17").

 

Fjærbeinet tar du også fra E36 - jeg bruker coilovers fra E36 (Z3 M Coupè).

Skal du bruke de ordinære fjærbeinene fra E36 kan du IKKE bruke fjørene fra E36 (bilen blir altfor høy), det går visst fint an å bruke E30 fjører og topplager (topplageret fra E36 passer dessuten ikke...).

 

I tillegg til dette må du ha eksentrisk bærearmsforing (i bakkant av bærearmen) fra E30 M3 samt at du MÅ ha bærearmen fra E36 M3 3.2 Kun den har den riktige geometrien.

 

 

 

Bremser:

 

Bremser foran 315mm bremser fra E36 M3. Med Ferodo klosser, stålomspunnede bremseslanger og Black Diamond skiver.

Bremser bak 312mm bremser fra BMW Z3 M Roadster. Med Ferodo klosser, stålomspunnede bremseslanger

og Black Diamond skiver.

 

Understell:

Komplett kit fra Eibach, 22mm framme og 16mm bak. Stabstag under bilen, mye stivere en org.

5 Bolt understell.

Stivere foringer overalt.

Stabstag oppe i motorrom.

Bilstein Høydejusterbart senkesett.

 

 

 

 

 

Orginale deler fra BMW:

 

M3 har 5 boltsunderstell.

 

Stabstag foran 19mm M3 og M3 cabriolet.

Stabstag bak 14,5mm på Diverse E30 og M3.

 

Hartge har Bilstein dempere.

 

Bremser foran på Hartge 300mm. Den bilen har en R6 på 286hk og veier 1575kg. VMAX 260 KM/T

Bremser bak på E30 M3 250 mm. Den bilen har en R4 på 195hk og veier 1200kg. VMAX 240 KM/T

 

Er dette noe som kunne funket og som tåler litt eller...? Alt skal ettersom jeg har skjønt, være bolt on.... Burde jo bli godkjent med litt hk også skulle man tro...

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 understell forslag.

 

Bak:

 

De firesylindrede Z3ene FØR facelift.

M Coupè eller Roadster (bærearmene er forsterket og er A-formet istedenfor V-formet). Komplett med bremser, diff, stikkakslinger.

 

Foran:

 

Komplett forstilling fra E30 M3 med Alu bærearmer.

 

 

Bremser:

 

Bremser foran 315mm bremser fra E36 M3. Med Ferodo klosser, stålomspunnede bremseklosser og Black Diamond skiver.

Bremser bak 312mm bremser fra BMW Z3 M Roadster med calipper og brakket. Med Ferodo klosser, stålomspunnede bremseklosser

og Black Diamond skiver.

 

Understell:

Komplett kit fra Eibach, 22mm framme og 16mm bak. Stabstag under bilen, mye stivere en org.

5 Bolt understell.

Stivere foringer overalt.

Stabstag oppe i motorrom.

Bilstein Høydejusterbart senkesett.

 

 

 

 

 

Orginale deler fra BMW:

 

M3 har 5 boltsunderstell.

 

Stabstag foran 19mm M3 og M3 cabriolet.

Stabstag bak 14,5mm på Diverse E30 og M3.

 

Hartge har Bilstein dempere.

 

Bremser foran på Hartge 300mm. Den bilen har en R6 på 286hk og veier 1575kg. VMAX 260 KM/T

Bremser bak på E30 M3 250 mm. Den bilen har en R4 på 195hk og veier 1200kg. VMAX 240 KM/T

 

Er dette noe som kunne funket og som tåler litt eller...? Alt skal ettersom jeg har skjønt, være bolt on.... Burde jo bli godkjent med litt hk også skulle man tro...

 

 

Et godt råd før du går igang:

 

Kontakt Biltilsynet hvis det skal godkjennes!!!

 

Mange eksempler på ombygging først for så å prøve å få det godkjent.Mange prosjekter har strandet på den måten....

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er jeg fullt klar over... Må gjøre så de føler seg som konger har jeg fått høre... Da blir de mye mer medgjørlige... Og få de til å skjønne att jeg føyer meg etter de og vil ha deres tips og veiledning...:)

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Men ingen som veit no om bremser og sånn...? Hvis man får samme understell som den Hartge modellen med 286hk og rekke sekser... Så kan det vel ikke være no problem å få godkjent med en Audi 2.2 20V motor heller....:rolleyes:

 

Ser du BMWe30 har 296/25mm Alpina bremser... Hvilken modell var det som hadde de bremsene da...?

 

 

Mener på alle alpina e30 har 296/25mm bremser. Mine kommer fra en alpina b3. Dette er dyre bremser viss du skal kjøpe nytt.

:driving

http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=921

85' BMW e30 (prosjektet)

87' Nissan KingCab 4x4 2,5D

84' Audi 80 5E

84' Toyota Hiace 2,4D (spiker)

93' Honda NSR 250SP

91' Honda NSR 125R (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår