Gå til innhold

Audi 1.9 TDi vs. 2.5 TDi

Ranger emnet

emphezis

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver fortsatt og skal kjøpe A4. Prøvde idag en Audi A4 2.5 TDi med tiptronic (2002-mod). Samtidig har jeg satt import-firma på leting etter enten 1.8 TQ eller 2.5 TDi Q.

Synes det var fint skyv i 2.5 TDi Q'n jeg prøvde idag, men ble ikke blown away heller. Kjører til daglig en 9-5 2.0 Turbo med ca. 200 hk, og vil si den hadde kjørt fletta av 2.5 TDi'n...

Saken er at denne importøren påstår at en chippa 1.9 TDi vil kjøre fra en 2.5 TDi anytime? Og at det i tillegg skal være mye feil på 2.5 TDi-motorene?

Finner det merkelig, eller?

En chippa 1.9 TDi er vel god for ca. 170 hk / 400 Nm, mens en chippa 2.5 TDi er god for 230 hk / 430 Nm.

I tillegg trodde jeg 2.5 TDi var en bra og solid motor? Har hørt at den kan gå i det uendelig fra enkelte hold, inntil jeg fikk høre dette idag...

Synspunkter ang. 1.9 TDi (manuelt gir) vs. 2.5 TDi (tiptronic)?

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Driver fortsatt og skal kjøpe A4. Prøvde idag en Audi A4 2.5 TDi med tiptronic (2002-mod). Samtidig har jeg satt import-firma på leting etter enten 1.8 TQ eller 2.5 TDi Q.

Synes det var fint skyv i 2.5 TDi Q'n jeg prøvde idag, men ble ikke blown away heller. Kjører til daglig en 9-5 2.0 Turbo med ca. 200 hk, og vil si den hadde kjørt fletta av 2.5 TDi'n...

Saken er at denne importøren påstår at en chippa 1.9 TDi vil kjøre fra en 2.5 TDi anytime? Og at det i tillegg skal være mye feil på 2.5 TDi-motorene?

Finner det merkelig, eller?

En chippa 1.9 TDi er vel god for ca. 170 hk / 400 Nm, mens en chippa 2.5 TDi er god for 230 hk / 430 Nm.

I tillegg trodde jeg 2.5 TDi var en bra og solid motor? Har hørt at den kan gå i det uendelig fra enkelte hold, inntil jeg fikk høre dette idag...

Synspunkter ang. 1.9 TDi (manuelt gir) vs. 2.5 TDi (tiptronic)?

2.5 TDI motoren til Audi er den samme motoren som Volvo brukte før de begynte å produsere dieselene selv. En faren min kjenner som jobber på Volvo sier at disse motorene brukte omtrent like mye som bensinutgaven av volvo, littegranne mindre, så han så ikke vitsen i å investere i en Volvo diesel av den gamle typen.

Dette svarer ikke direkte på spm ditt, men mulig at 2.5 TDI`en er ganske glad i suppe :). Den er nok også en god del tyngre enn 1.9 TDI`en. En ting jeg hvertfall vet med sikkerhet er at 2.5 TDI`en er svindyr å reparere på når det skjer noe. 1.9 TDI`en er en mye enklere oppbygd motor som sjeldent gir store kostnader hvis man skulle være uheldig med noe (med mindre du går inn for det da selvfølgelig).

Men man føler seg jo kanskje litt mer "kar" når man har 2.5 TDI da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider