Gå til innhold

Høyt oljeforbruk og div lukter...

Ranger emnet


King-Nothing

Anbefalte innlegg

Bilen min bruker en del olje. Vet ikke hvor ofte jeg fyller, men kan tippe ca hver 14. dag. Fyller da til toppen av markeringene på peilepinnen, og etter ca 14 dager er den nesten på bunn. Ser ingen lekkasjer, så jeg skjønner ikke helt dette. :( Hvor burde jeg kikke litt ekstra?

 

Det lukter også veldig søtt av eksosen. Nesten godteriaktig, kan dette på en eller annen måte ha sammenheng med at den bruker mye olje? Eller hva annet kan det være?

 

Også mitt siste spm for denne gang:

 

Hvis jeg har vært ute å kjørt en stund, merker jeg en svidd/brent lukt bak på bilen. Vet ikke 100% sikkert om det er fra dekkene/bremsene, men det lukter mye rundt det området. Hva kan dette være? Har byttet hjullager på den ene siden for ikke så lenge siden, og kan ikke huske at denne lukten har vært der før. Kan noe ha gått "galt", siden det nå lukter?

 

Håper det er noen snille sjeler der ute som vil hjelpe meg. Jeg vet ihvertfall at det er mange med mye peiling her inne...:D På forhånd takk!

Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje en sliten motor, siden olje forbruket er så høyt. Det er 1 liter i mellom merkene på peilepinnen. Kjører du langt på 14 dager da? Hvor langt har bilen din gått da? Det kan være oljetettningene dine som er slitne.

 

Ellers så kan det jo være at bremsene dine bak henger på?

Det er ikke så veldig uvanlig at de gjør det, ihvertfall ikke hvis du aldri har byttet caliperne dine/ overhalt dem! Det er glidepinnene som mister smørningen sin, og da slipper de ikke tak, siden det er mindre kraft som presser de tilbake enn mot bremseskivene. Eller så kan det være det nåle lageret som sitter på armen til håndrbrekket på caliperen. Det var det som skjedde på min bil og da måtte jeg bytte hele caliperen, siden jeg ikke fikk demontert det nålelageret. Ny caliper koster 1400,- hos MECA. (Ikke helt sikkert, sjekket ikke) Det er bytte del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg en overasskelse i dag da jeg skulle bytte tennplugger på bilen min. Da jeg tok av det øverste dekselet,

 

626AWDDOHCFE3motor.jpg

 

så jeg at tennpluggene badet i olje...Så da vet jeg ihvertfall hvorfor den bruker mye olje for tiden. :D Toppdekselpakningen var skvær gåen. Så da blir det å bytte pakning, og på med nye plugger. :D

Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår