Gå til innhold

Pioneer spl 3004 basser.. kasse volum osv.

Ranger emnet

civic type-r

Anbefalte innlegg

jepp, helt enig. har opplevd det en del selv i de gamle kassene mine. dypbass kunne man bare glemme, og om jeg ikke bruke et subsoniq-filter gikk de bare rett i magneten på mye av musikken jeg hører på. er desverre ikke integrert subsoniq-filter på forsterkeren min, så kjøpte separate som jeg monterte på RCA kabelen på 30Hz.

men desverre varte ikke disse lenge. under ett år etter at jeg kjøpte de ble de ødelagte. har de fremdeles, men de får ligge i skuffen og skamme seg en stund til... :P

etter dette var jeg jo bare rett og slett øtt til å bygge nye kasser, og det var jo bare posetivt ettersom jeg liker kraftig dypbass på 25-30Hz. og etetr at jeg lagde en kasse som passet til det har det fungert fint.

bare håper de klarer seg nå i lukket kasse som desverre er alt for stor i følge programmene (100L). i følge winISD vil jeg nå x-max ved kun 45Hz ved 2000W, og jeg hadde ikke hatt noe imot å spille høyt ned mot i allefall 30Hz. men men. kan jo alltids lage den mindre senere ved å sette inn en ekstra vegg for eks. er værre andre veien. men får se hvordan det blir først. sist når winISD sa jeg hadde oppnådd x-max hadde jeg rundt 1/2 slaglengde, hehe.

Du må huske to ting:

1: I din bil er det ca. 50 Hz som forsterkes mest. Under det får du svært lite hjelp... Derfor ville jeg ha valgt den grønne kurven av de du viste.

2: Se på impedanskurven om du skal finne ut hvor mye effekt subben(e) får ved en viss frekvens. Skal ikke se bort ifra at subbenes impedans var dobbelt så høy som den er oppgitt til å være ved den frekvensen og i den kassen du testet.

En ting til: Det er faktisk ikke noe problem å bunne XXX'ene ved ca. 20 Hz i lukket kasse heller :) Nok effekt så går det meste...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at jeg har rett og slett ikke plass til porter i det heletatt om jeg skal bruke 3 elementer, og selv om jeg bruker 2 elementer og velger den grønne kurven, har jeg ikke lange nok aeroporter, så da må jeg bruke kun ett rør, og det har jeg testet og det ble det bare masse blåselyder av.

men nå har jeg uansett satt sammen en lukket kasse, så da prøver jeg den først uansett. kan jo bli morsomt å se hvordan de spiller i det også, for det tror jeg aldri jeg har testet faktisk.

blir det for ille så finner jeg nok på noe. men takk for tipset. :)

er klar over det med impedansen, men tar ikke winISD dette til betraktning når den regner ut slaglengden? eller regner den da ut med oppgitt nominell impedanse? jeg spilte på tuningsfrekvensen hvor det er lavest impedanse, så elementene skulle fått mest effekt der. men uansett, jeg hører det godt de gangene spolen slår i magneten, så hører fort om det blir noen problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er klar over det med impedansen, men tar ikke winISD dette til betraktning når den regner ut slaglengden? eller regner den da ut med oppgitt nominell impedanse? jeg spilte på tuningsfrekvensen hvor det er lavest impedanse, så elementene skulle fått mest effekt der. men uansett, jeg hører det godt de gangene spolen slår i magneten, så hører fort om det blir noen problemer. :)

Ikke helt sikker på dette egentlig, men synes å huske at jeg har lest noe om det en gang...

Skulle egentlig tro at programmet tar det med i betraktningen, men så er det jo det at det kan jo umulig vite hvor mye effekt akkurat din forsterker gir ved den aktuelle lasten. Ingen forsterkere oppfører seg likt, men det vet du jo :)

Iom. at du sier at signalet er f.eks. 2000 W, så regner jeg egentlig med at WinISD (Pro) regner med dette over hele linjen slik at du selv må se hvordan det ligger an.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, nå har jeg i allefall testet den litt inne på en svak sub-forsterker (ca 150W RMS), og den ga nok trykk helt ned til 25Hz, og da burde det i allefall fungere i bilen også. oppnådde ca 60-70% av x-max rett før forsterkeren begynte å klippe vel og merke, så bør jo være forsiktig når jeg plutselig får 2000W til gode. får vel sperre forsterkeren på 400-800W eller noe når jeg skal spille dypbass kanskje, hehe.

merket desverre dog noe tikking fra elementene, men jeg har en misstanke om at dette er fordi spoleledningene slår oppi membranen (noe de har gjort før). men siden elementene er limt får jeg vel bare leve med det. hører det ikke igjennom seteryggen uansett. men en liten ulempe om noen ber om å lukke opp bak da, hehe. får prøve å huske å lodde de om neste gang jeg har elementene ute...

men er du sikker på at det kun er rundt 45-50Hz som forsterkes i bilen? for det får jeg ikke helt til å temme med min egen erfaring i denne bilen. har også lest det flere steder at lyden i en vanlig sedan som regel økes med ca 8-12dB pr. oktav nedover (probox 2000 sier også dette, at den forsterkes hele veien nedover). men har aldri målt det selv, så skal ikke si noe sikkert. får vel kjøre en pink-noice når jeg er på db-drag neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok meg bryet med å fikse tikke-lyden på elementene med det samme alikevel, så fikk ikke testet med det samme. men nå har jeg testet, og det spilte faktisk overaskende bra, selv på dypbass ned i 25Hz. :)

ble en mye penere lyd nå i allefall, så jeg kommer nok ikke til å bruke bassrefleks til de elementene mer, utenom til db-drag da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at jeg bør drite i å porte 3004'ene mine? :)

Jeg er veldig fonøyd med lyden i dem nå, men kunne tenkt meg litt mer "linjær" (på papiret) respons helt ned i "dypet", så tenkte å porte kassa (54L) og tune til 32-33 hz. F3 blir jo en god del lavere enn nå (3 stk i 54L lukket).

100cm^2 portareal er lite til dB-drag (DD anbefaler vel minimum 200), men jeg velger dette likevel av praktiske grunner! Har ikke plass til metervis med porter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, til db-drag er helt klart portet best til elementene mine i allefall. men til musikk kommer jeg nok aldri til å ha de i noe annet enn lukket. men jeg vet jo ikke om dte er noen spesiell forskjell på mine og 3004SPL elementene da. men det er jo egentlig bare å prøve.

det jeg oppnådde var at jeg fikk veldig mye bass over hele omerådet, og fikk kvittet meg med den enorme toppen på rundt 45Hz.

jeg fikk jo selvfølgelig totaltsett mindre trykk over det hele, men ikke mindre enn at 3x suber og en zapco 9.0 fremdeles fint klarte å lage mer en nok trykk til å tilfresstille meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F3 blir jo en god del lavere enn nå (3 stk i 54L lukket).

Jeg tviler sterkt på at F3 blir lavere enn det du har i dag.

Husk at i tillegg så stuper frekvenskurven 12db/okt. MER enn det gjør i lukket kasse.

Så med mindre du har en god del lavere F3 i utgangspunktet tror jeg ikke du skal håpe på den helt store dypbassen.

Jeg ser noen skriver i denne tråden om at man ikke får noe hjelp av bilkupeen under 50Hz, men det stemmer ikke med mine erfaringer og målinger.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har full innboks, Dag! :)

3004SPL:

Revc: dual 3.0

Levc: 5.340 (8 ohm), 1.350 (2 ohm)

Zmax: 155.4 (8 ohm), 38.9 (2 ohm)

Fs: 26.2Hz

Qms: 12.19

Qes: 0.33

Qts: 0.32

Vas: 37.457 liter

Rms: 3.369 N*S/m

Mms: 249.88g

Cms: 1,5 x 10^-4

Diam: 232mm

Sd: 0.0423

BL: 28.11 (8 ohm) / 14.06 (4 ohm).

Xmax: 11.2mm

Hvc: 45.4mm

Hag: 23mm

Nå kom jeg forresten på noe, som jeg har tenkt på for lenge siden. Skal lage en tråd om det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider